Pengujian kebolehgunaan kit pembelajaran visualisasi terhadap pemahaman konsep asas komunikasi tanpa wayar dalam kalangan pelajar novis (IR)

Kajian ini bertujuan untuk menguji kebolehgunaan pembangunan kit pembelajaran visualisasi terhadap pemahaman konsep asas komunikasi tanpa wayar dalam kalangan pelajar novis. Terdapat pelajar yang menghadapi masalah dalam memahami konsep asas sesuatu pelajaran yang diajarkan secara maya dan bergantun...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sumiati Suparmin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2822
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk menguji kebolehgunaan pembangunan kit pembelajaran visualisasi terhadap pemahaman konsep asas komunikasi tanpa wayar dalam kalangan pelajar novis. Terdapat pelajar yang menghadapi masalah dalam memahami konsep asas sesuatu pelajaran yang diajarkan secara maya dan bergantung secara teori sahaja. Sebuah kit pembelajaran visualisasi telah dibangunkan sebagai alat dan bahan bantu mengajar (ABBM) yang dinamakan sebagai VizWSN. Penggunaan alat dan bahan mengajar banyak memberikan sumbangan dalam meningkatkan pemahaman pelajar serta kualiti pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan pengajar dan pendidik. Dua aspek penting yang diterapkan dalam kit tersebut ialah pengetahuan konseptual iaitu pengetahuan teori dan pengetahuan melalui pengalaman secara visualisasi iaitu praktikal. Reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah eksperimen sahaja manakala model pembangunan yang digunakan dalam kajian ini adalah Model ADDIE. Kajian terhadap kesan penggunaan kit ini telah melibatkan seramai 20 responden yang terpilih secara kluster terdiri daripada pelajar Kejuruteraan Elektronik (Komunikasi) semester 1 yang mengambil matapelajaran sistem komunikasi di sebuah politeknik. Pengkaji menggunakan kaedah kajian eksperimen ujian pra dan pos dengan mengadakan sesi makmal menggunakan lembaran kerja makmal yang telah dibangunkan untuk mengkaji kesan pcnggunaan kit tersebut, Selain daripada itu, pengkaji juga menggunakan soal selidik bagi mengumpul data terhadap kebolehgunaan kit pembelajaran yang telah dibangunkan. Data yang dikumpul melalui pencapaian pelajar dan soal selidik dianalisis menggunakan T- Test dengan perisian SPSS. Dapatan kajian menunjukkan peningkatan min ujian pos berlaku selepas penggunaan kit pembelajaran yang dibangunkan terhadap responden yang terlibat. Implikasi daripada kajian ini mendapati bahawa kit pembelajaran yang dibangunkan dapat meningkatkan pemahaman pelajar terutamanya pelajar novis terhadap pembelajaran konsep asas komunikasi tanpa wayar.