Penguasaan domain kognitif aras tinggi dalam Matematik TIMSS murid tahun empat dan korelasinya dengan perlakuan metakognitif (IR)

Kajian kuantitatif berbentuk analisis deskriptif dan inferensi ini adalah untuk melihat tahap penguasaan domain kognitif aras tinggi dalam matematik TIMSS murid tahun empat dan korelasinya dengan perlakuan metakognitif. Sampel terdiri daripada 125 orang murid tahun empat dari empat buah sekolah FELD...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rossalmi Mohd Nawi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2823
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2823
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:28232020-02-27 Penguasaan domain kognitif aras tinggi dalam Matematik TIMSS murid tahun empat dan korelasinya dengan perlakuan metakognitif (IR) 2016 Rossalmi Mohd Nawi QA Mathematics Kajian kuantitatif berbentuk analisis deskriptif dan inferensi ini adalah untuk melihat tahap penguasaan domain kognitif aras tinggi dalam matematik TIMSS murid tahun empat dan korelasinya dengan perlakuan metakognitif. Sampel terdiri daripada 125 orang murid tahun empat dari empat buah sekolah FELDA, di daerah Raub, Pahang. Dua instmmen digunakan iaitu yang pertama ialah Set Soalan Domain Kognitif Aras Tinggi Matematik TIMSS, mengandungi 40 item domain kognitif mengaplikasi dan menaakul, daripada sumber pentaksiran antarabangsa Matematik TIMSS 2011. Instrumen kedua ialah 20 item Soal Selidik Metakognitif yang dirujuk daripada Reliability And Validity Of A State Metacognitive Inventory. Data di analisis untuk mencari nilai peratus, min, ujian-t dan ujian korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan tahap penguasaan domain kognitif aras tinggi matematik TIMSS dalam kalangan murid tahun empat adalah pada tahap lulus (35.20%), diikuti dengan tahap sederhana (32.80%), lemah (26.40%) dan cemerlang (5.60%). Didapati peratus murid perempuan yang berada pada tahap penguasaan cemerlang adalah lebih tinggi berbanding peratus murid lelaki. Bagi tahap penguasaan lemah, keadaan sebaliknya iaitu peratus murid lelaki adalah lebih tinggi berbanding peratus murid perempuan. Murid perempuan didapati lebih menonjol daripada murid lelaki dari segi penguasaan kognitif aras tinggi. Dapatan perlakuan metakognitif ialah murid tahun empat lebih mengutamakan aspek perancangan terlebih dahulu (M=3.03) yang berada pada tahap perlakuan sangat baik. Diikuti dengan strategi kognitif (M=2.87), pengesanan kendiri (M=2.85) dan kesedaran metakognitif (M=2.82) yang masing-masing berada pada tahap perlakuan sederhana. Murid perempuan mengutamakan aspek perancangan diikuti dengan strategi kognitif, kesedaran dan pengesanan kendiri. Murid lelaki juga mengutamakan aspek perancangan yang diikuti dengan aspek pengesanan kendiri, strategi kognitif dan kesedaran metakognitif. Terdapat hubungan korelasi yang sangat lemah antara tahap penguasaan domain kognitif aras tinggi matematik TIMSS dengan empat aspek perlakuan metakognitif iaitu kesedaran (r=0.260), strategi kognitif (r=0.222), perancangan (r=0.224) dan pengesanan kendiri (r=0.249). Bagi kajian lanjutan, dicadangkan agar melaksanakan kajian bagi taburan sampel yang lebih meluas merangkumi kawasan bandar dan luar bandar, untuk melihat perbezaan dapatan dari segi faktor kawasan, etnik dan taraf sosioekonomi murid. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2823 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2823 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Rossalmi Mohd Nawi
Penguasaan domain kognitif aras tinggi dalam Matematik TIMSS murid tahun empat dan korelasinya dengan perlakuan metakognitif (IR)
description Kajian kuantitatif berbentuk analisis deskriptif dan inferensi ini adalah untuk melihat tahap penguasaan domain kognitif aras tinggi dalam matematik TIMSS murid tahun empat dan korelasinya dengan perlakuan metakognitif. Sampel terdiri daripada 125 orang murid tahun empat dari empat buah sekolah FELDA, di daerah Raub, Pahang. Dua instmmen digunakan iaitu yang pertama ialah Set Soalan Domain Kognitif Aras Tinggi Matematik TIMSS, mengandungi 40 item domain kognitif mengaplikasi dan menaakul, daripada sumber pentaksiran antarabangsa Matematik TIMSS 2011. Instrumen kedua ialah 20 item Soal Selidik Metakognitif yang dirujuk daripada Reliability And Validity Of A State Metacognitive Inventory. Data di analisis untuk mencari nilai peratus, min, ujian-t dan ujian korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan tahap penguasaan domain kognitif aras tinggi matematik TIMSS dalam kalangan murid tahun empat adalah pada tahap lulus (35.20%), diikuti dengan tahap sederhana (32.80%), lemah (26.40%) dan cemerlang (5.60%). Didapati peratus murid perempuan yang berada pada tahap penguasaan cemerlang adalah lebih tinggi berbanding peratus murid lelaki. Bagi tahap penguasaan lemah, keadaan sebaliknya iaitu peratus murid lelaki adalah lebih tinggi berbanding peratus murid perempuan. Murid perempuan didapati lebih menonjol daripada murid lelaki dari segi penguasaan kognitif aras tinggi. Dapatan perlakuan metakognitif ialah murid tahun empat lebih mengutamakan aspek perancangan terlebih dahulu (M=3.03) yang berada pada tahap perlakuan sangat baik. Diikuti dengan strategi kognitif (M=2.87), pengesanan kendiri (M=2.85) dan kesedaran metakognitif (M=2.82) yang masing-masing berada pada tahap perlakuan sederhana. Murid perempuan mengutamakan aspek perancangan diikuti dengan strategi kognitif, kesedaran dan pengesanan kendiri. Murid lelaki juga mengutamakan aspek perancangan yang diikuti dengan aspek pengesanan kendiri, strategi kognitif dan kesedaran metakognitif. Terdapat hubungan korelasi yang sangat lemah antara tahap penguasaan domain kognitif aras tinggi matematik TIMSS dengan empat aspek perlakuan metakognitif iaitu kesedaran (r=0.260), strategi kognitif (r=0.222), perancangan (r=0.224) dan pengesanan kendiri (r=0.249). Bagi kajian lanjutan, dicadangkan agar melaksanakan kajian bagi taburan sampel yang lebih meluas merangkumi kawasan bandar dan luar bandar, untuk melihat perbezaan dapatan dari segi faktor kawasan, etnik dan taraf sosioekonomi murid.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Rossalmi Mohd Nawi
author_facet Rossalmi Mohd Nawi
author_sort Rossalmi Mohd Nawi
title Penguasaan domain kognitif aras tinggi dalam Matematik TIMSS murid tahun empat dan korelasinya dengan perlakuan metakognitif (IR)
title_short Penguasaan domain kognitif aras tinggi dalam Matematik TIMSS murid tahun empat dan korelasinya dengan perlakuan metakognitif (IR)
title_full Penguasaan domain kognitif aras tinggi dalam Matematik TIMSS murid tahun empat dan korelasinya dengan perlakuan metakognitif (IR)
title_fullStr Penguasaan domain kognitif aras tinggi dalam Matematik TIMSS murid tahun empat dan korelasinya dengan perlakuan metakognitif (IR)
title_full_unstemmed Penguasaan domain kognitif aras tinggi dalam Matematik TIMSS murid tahun empat dan korelasinya dengan perlakuan metakognitif (IR)
title_sort penguasaan domain kognitif aras tinggi dalam matematik timss murid tahun empat dan korelasinya dengan perlakuan metakognitif (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2823
_version_ 1747833035421646848