Keberkesanan pembelajaran kooperatif model STAD terhadap pencapaian tajuk pepejal geometri dan motivasi murid berpencapaian sederhana (IR)

Kajian ini bertujuan menentukan keberkesanan kaedah pembelajaran kooperatif model STAD (Students Team Achievement Division) berbanding dengan kaedah pengajaran tradisional terhadap pencapaian matematik dan motivasi pembelajaran. Kaedah eksperimen kuasi digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian seram...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jaya Mala Kupusamy
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2830
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2830
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:28302020-02-27 Keberkesanan pembelajaran kooperatif model STAD terhadap pencapaian tajuk pepejal geometri dan motivasi murid berpencapaian sederhana (IR) 2016 Jaya Mala Kupusamy QA Mathematics Kajian ini bertujuan menentukan keberkesanan kaedah pembelajaran kooperatif model STAD (Students Team Achievement Division) berbanding dengan kaedah pengajaran tradisional terhadap pencapaian matematik dan motivasi pembelajaran. Kaedah eksperimen kuasi digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian seramai 61 orang murid tingkatan dua berpencapaian sederhana dari sebuah sekolah menengah kebangsaan luar bandar di negeri Perak. Dalam kajian ini, kumpulan rawatan terdiri daripada 30 orang murid. Manakala kumpulan kawalan terdiri daripada 31 orang murid. Pemboleh ubah tidak bersandar dalam kajian ini adalah kaedah pembelajaran kooperatif model STAD manakala pencapaian matematik dan motivasi pembelajaran adalah pemboleh ubah bersandar. Instrumen kajian adalah ujian pra-pasca dan soal selidik motivasi pembelajaran pra-pasca. Data dianalisis menggunakan ujian-t sampel tidak bersandar, ujian-t sampel berpasangan, dan analisis deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian matematik kumpulan pembelajaran kooperatif model STAD berbanding dengan kumpulan pengajaran tradisional. Penggunaan kaedah pembelajaran kooperatif model STAD tidak menunjukkan peningkatan motivasi pembelajaran yang signifikan. Kesimpulannya, pembelajaran kooperatif model STAD berkesan dalam meningkatkan pencapaian matematik dan tidak berkesan terhadap motivasi pembelajaran. Implikasi kajian ini mencadangkan supaya kaedah pembelajaran kooperatif model STAD digunakan dalam pembelajaran dan pengajaran matematik bagi meningkatkan pencapaian. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2830 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2830 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Jaya Mala Kupusamy
Keberkesanan pembelajaran kooperatif model STAD terhadap pencapaian tajuk pepejal geometri dan motivasi murid berpencapaian sederhana (IR)
description Kajian ini bertujuan menentukan keberkesanan kaedah pembelajaran kooperatif model STAD (Students Team Achievement Division) berbanding dengan kaedah pengajaran tradisional terhadap pencapaian matematik dan motivasi pembelajaran. Kaedah eksperimen kuasi digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian seramai 61 orang murid tingkatan dua berpencapaian sederhana dari sebuah sekolah menengah kebangsaan luar bandar di negeri Perak. Dalam kajian ini, kumpulan rawatan terdiri daripada 30 orang murid. Manakala kumpulan kawalan terdiri daripada 31 orang murid. Pemboleh ubah tidak bersandar dalam kajian ini adalah kaedah pembelajaran kooperatif model STAD manakala pencapaian matematik dan motivasi pembelajaran adalah pemboleh ubah bersandar. Instrumen kajian adalah ujian pra-pasca dan soal selidik motivasi pembelajaran pra-pasca. Data dianalisis menggunakan ujian-t sampel tidak bersandar, ujian-t sampel berpasangan, dan analisis deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian matematik kumpulan pembelajaran kooperatif model STAD berbanding dengan kumpulan pengajaran tradisional. Penggunaan kaedah pembelajaran kooperatif model STAD tidak menunjukkan peningkatan motivasi pembelajaran yang signifikan. Kesimpulannya, pembelajaran kooperatif model STAD berkesan dalam meningkatkan pencapaian matematik dan tidak berkesan terhadap motivasi pembelajaran. Implikasi kajian ini mencadangkan supaya kaedah pembelajaran kooperatif model STAD digunakan dalam pembelajaran dan pengajaran matematik bagi meningkatkan pencapaian.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Jaya Mala Kupusamy
author_facet Jaya Mala Kupusamy
author_sort Jaya Mala Kupusamy
title Keberkesanan pembelajaran kooperatif model STAD terhadap pencapaian tajuk pepejal geometri dan motivasi murid berpencapaian sederhana (IR)
title_short Keberkesanan pembelajaran kooperatif model STAD terhadap pencapaian tajuk pepejal geometri dan motivasi murid berpencapaian sederhana (IR)
title_full Keberkesanan pembelajaran kooperatif model STAD terhadap pencapaian tajuk pepejal geometri dan motivasi murid berpencapaian sederhana (IR)
title_fullStr Keberkesanan pembelajaran kooperatif model STAD terhadap pencapaian tajuk pepejal geometri dan motivasi murid berpencapaian sederhana (IR)
title_full_unstemmed Keberkesanan pembelajaran kooperatif model STAD terhadap pencapaian tajuk pepejal geometri dan motivasi murid berpencapaian sederhana (IR)
title_sort keberkesanan pembelajaran kooperatif model stad terhadap pencapaian tajuk pepejal geometri dan motivasi murid berpencapaian sederhana (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2830
_version_ 1747833036902236160