Amalan terbaik pengajaran guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah Daerah Larut Matang dan Selama Perak (IR)

Kajian ini bertujuan untuk meninjau tahap pelaksanaan Amalan Terbaik Pengajaran (ATP) berpusatkan pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah dalam kalangan guru di daerah Larut, Matang dan Selama. Kajian ini dijalankan berasaskan prinsip amalan terbaik pengajaran dan pembelajaran baha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nor Hadibah Hushaini
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2842
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2842
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:28422020-02-27 Amalan terbaik pengajaran guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah Daerah Larut Matang dan Selama Perak (IR) 2016 Nor Hadibah Hushaini PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Kajian ini bertujuan untuk meninjau tahap pelaksanaan Amalan Terbaik Pengajaran (ATP) berpusatkan pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah dalam kalangan guru di daerah Larut, Matang dan Selama. Kajian ini dijalankan berasaskan prinsip amalan terbaik pengajaran dan pembelajaran bahasa oleh Zemelman dan rakanrakan. Kajian juga meninjau hubungan antara lokasi sekolah dan pengalaman guru dengan tahap pelaksanaan ATP. Kaedah kajian kuantitatif digunakan bagi mendapatkan data deskriptif dan inferensi. Ujian statistik deskriptif dan statistik inferensi, iaitu ujian kolerasi digunakan bagi menjawab soalan dan hipotesis kajian. Bagi mendapatkan data, borang soal selidik digunakan. Soal selidik dijalankan kepada 80 orang guru Bahasa Melayu sekolah rendah di daerah Larut, Matang dan Selama. Sampel dipilih secara rawak berstrata berkadar. Dapatan kajian menunjukkan ATP yang diamalkan guru-guru di daerah Larut, Matang dan Selama berada pada tahap tafsiran min yang tinggi. Dapatan kajian juga menunjukkan pengajaran berasaskan pengalaman pelajar dan pengajaran yang holistik merupakan prinsip ATP paling tinggi yang diamalkan oleh guru. Ujian Kolerasi menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara lokasi sekolah, sama ada sekolah luar bandar atau sekolah bandar dengan perlaksanaan ATP. Ujian Kolerasi juga mendapati bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara guru berpengalaman, sama ada guru berpengalaman atau guru novis dengan pelaksanaan ATP. Kesimpulannya, kajian menunjukkan guru-guru Bahasa Melayu sekolah rendah di daerah Larut, Matang dan Selama mengamalkan ATP berpusatkan pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa pelaksanaan ATP Bahasa Melayu sekolah rendah tidak dipengaruhi oleh kedua-dua lokasi dan tempoh pengalaman guru mengajar. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan ATP berpusatkan pelajar dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2842 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2842 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Faculty of Language and Communication N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
spellingShingle PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
Nor Hadibah Hushaini
Amalan terbaik pengajaran guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah Daerah Larut Matang dan Selama Perak (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk meninjau tahap pelaksanaan Amalan Terbaik Pengajaran (ATP) berpusatkan pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah dalam kalangan guru di daerah Larut, Matang dan Selama. Kajian ini dijalankan berasaskan prinsip amalan terbaik pengajaran dan pembelajaran bahasa oleh Zemelman dan rakanrakan. Kajian juga meninjau hubungan antara lokasi sekolah dan pengalaman guru dengan tahap pelaksanaan ATP. Kaedah kajian kuantitatif digunakan bagi mendapatkan data deskriptif dan inferensi. Ujian statistik deskriptif dan statistik inferensi, iaitu ujian kolerasi digunakan bagi menjawab soalan dan hipotesis kajian. Bagi mendapatkan data, borang soal selidik digunakan. Soal selidik dijalankan kepada 80 orang guru Bahasa Melayu sekolah rendah di daerah Larut, Matang dan Selama. Sampel dipilih secara rawak berstrata berkadar. Dapatan kajian menunjukkan ATP yang diamalkan guru-guru di daerah Larut, Matang dan Selama berada pada tahap tafsiran min yang tinggi. Dapatan kajian juga menunjukkan pengajaran berasaskan pengalaman pelajar dan pengajaran yang holistik merupakan prinsip ATP paling tinggi yang diamalkan oleh guru. Ujian Kolerasi menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara lokasi sekolah, sama ada sekolah luar bandar atau sekolah bandar dengan perlaksanaan ATP. Ujian Kolerasi juga mendapati bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara guru berpengalaman, sama ada guru berpengalaman atau guru novis dengan pelaksanaan ATP. Kesimpulannya, kajian menunjukkan guru-guru Bahasa Melayu sekolah rendah di daerah Larut, Matang dan Selama mengamalkan ATP berpusatkan pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa pelaksanaan ATP Bahasa Melayu sekolah rendah tidak dipengaruhi oleh kedua-dua lokasi dan tempoh pengalaman guru mengajar. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan ATP berpusatkan pelajar dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nor Hadibah Hushaini
author_facet Nor Hadibah Hushaini
author_sort Nor Hadibah Hushaini
title Amalan terbaik pengajaran guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah Daerah Larut Matang dan Selama Perak (IR)
title_short Amalan terbaik pengajaran guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah Daerah Larut Matang dan Selama Perak (IR)
title_full Amalan terbaik pengajaran guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah Daerah Larut Matang dan Selama Perak (IR)
title_fullStr Amalan terbaik pengajaran guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah Daerah Larut Matang dan Selama Perak (IR)
title_full_unstemmed Amalan terbaik pengajaran guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah Daerah Larut Matang dan Selama Perak (IR)
title_sort amalan terbaik pengajaran guru bahasa melayu sekolah rendah daerah larut matang dan selama perak (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Faculty of Language and Communication
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2842
_version_ 1747833039586590720