Pembinaan dan penilaian instrumen kesedaran kimia hijau pelajar sekolah menengah (IR)

Kajian ini bertujuan membangun dan mengesahkan Instrumen Kesedaran Kimia Hijau (IKKH) bagi mengumpul maklumat kesedaran kimia hijau dalam kalangan pelajar sekolah menengah. Pendekatan kuantitatif digunakan dan melibatkan pelajar yang mengambil mata pelajaran kimia tingkatan empat. Seramai 700 respon...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Badrulhisham Ahmat
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2856
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2856
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:28562020-02-27 Pembinaan dan penilaian instrumen kesedaran kimia hijau pelajar sekolah menengah (IR) 2016 Badrulhisham Ahmat TP Chemical technology Kajian ini bertujuan membangun dan mengesahkan Instrumen Kesedaran Kimia Hijau (IKKH) bagi mengumpul maklumat kesedaran kimia hijau dalam kalangan pelajar sekolah menengah. Pendekatan kuantitatif digunakan dan melibatkan pelajar yang mengambil mata pelajaran kimia tingkatan empat. Seramai 700 responden terlibat dalam fasa I dan 500 responden dalam fasa II. Kajian juga menilai kesedaran kimia hijau pelajar menggunakan IKKH yang telah dibina. Data yang dikumpul telah dianalisis dengan menggunakan analisis faktor penerokaan (AFP) dan analisis faktor pengesahan (AFS). Dapatan kajian menunjukkan IKKH yang dibangunkan mempunyai nilai indeks kesahan kandungan (IKK) yang tinggi iaitu 0.92. Hasil daripada analisis AFP fasa I dan fasa II menunjukkan terdapat empat konstruk yang diekstrak iaitu pengetahuan, sikap, nilai dan kesedaran terhadap kimia hijau mempunyai kebolehpercayaan yang baik dengan nilai Cronbach alpha melebihi 0.7. Hasil analisis AFS fasa II pula menunjukkan kesepadanan yang baik antara model pengukuran dengan data kajian. Penilaian ke atas IKKH pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi kesedaran kimia hijau antara pelajar lelaki dan perempuan. Dapatan juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi aspek pengetahuan, nilai dan kesedaran kimia hijau antara pelajar sekolah bandar dan sekolah luar bandar. Kesimpulannya, IKKH yang dibina adalah sah dan mempunyai kebolehpercayaan yang signifikan. Kajian ini memberi implikasi bahawa IKKH boleh digunakan sebagai satu instrumen untuk menilai kesedaran kimia hijau dalam kalangan pelajar sekolah menengah. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2856 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2856 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic TP Chemical technology
spellingShingle TP Chemical technology
Badrulhisham Ahmat
Pembinaan dan penilaian instrumen kesedaran kimia hijau pelajar sekolah menengah (IR)
description Kajian ini bertujuan membangun dan mengesahkan Instrumen Kesedaran Kimia Hijau (IKKH) bagi mengumpul maklumat kesedaran kimia hijau dalam kalangan pelajar sekolah menengah. Pendekatan kuantitatif digunakan dan melibatkan pelajar yang mengambil mata pelajaran kimia tingkatan empat. Seramai 700 responden terlibat dalam fasa I dan 500 responden dalam fasa II. Kajian juga menilai kesedaran kimia hijau pelajar menggunakan IKKH yang telah dibina. Data yang dikumpul telah dianalisis dengan menggunakan analisis faktor penerokaan (AFP) dan analisis faktor pengesahan (AFS). Dapatan kajian menunjukkan IKKH yang dibangunkan mempunyai nilai indeks kesahan kandungan (IKK) yang tinggi iaitu 0.92. Hasil daripada analisis AFP fasa I dan fasa II menunjukkan terdapat empat konstruk yang diekstrak iaitu pengetahuan, sikap, nilai dan kesedaran terhadap kimia hijau mempunyai kebolehpercayaan yang baik dengan nilai Cronbach alpha melebihi 0.7. Hasil analisis AFS fasa II pula menunjukkan kesepadanan yang baik antara model pengukuran dengan data kajian. Penilaian ke atas IKKH pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi kesedaran kimia hijau antara pelajar lelaki dan perempuan. Dapatan juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi aspek pengetahuan, nilai dan kesedaran kimia hijau antara pelajar sekolah bandar dan sekolah luar bandar. Kesimpulannya, IKKH yang dibina adalah sah dan mempunyai kebolehpercayaan yang signifikan. Kajian ini memberi implikasi bahawa IKKH boleh digunakan sebagai satu instrumen untuk menilai kesedaran kimia hijau dalam kalangan pelajar sekolah menengah.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Badrulhisham Ahmat
author_facet Badrulhisham Ahmat
author_sort Badrulhisham Ahmat
title Pembinaan dan penilaian instrumen kesedaran kimia hijau pelajar sekolah menengah (IR)
title_short Pembinaan dan penilaian instrumen kesedaran kimia hijau pelajar sekolah menengah (IR)
title_full Pembinaan dan penilaian instrumen kesedaran kimia hijau pelajar sekolah menengah (IR)
title_fullStr Pembinaan dan penilaian instrumen kesedaran kimia hijau pelajar sekolah menengah (IR)
title_full_unstemmed Pembinaan dan penilaian instrumen kesedaran kimia hijau pelajar sekolah menengah (IR)
title_sort pembinaan dan penilaian instrumen kesedaran kimia hijau pelajar sekolah menengah (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2856
_version_ 1747833042525749248