Perspektif pelajar terhadap persekitaran kelas Information and Communication Technology (ICT) di tiga buah sekolah menengah di Daerah Kulai (IR)

Tujuan utama penyelidikan ini dijalankan adalah untuk mengkaji ciri-ciri persekitaran kelas Information and Communication Technology (ICT) yang cuba dilihat dari perspektif pelajar. Untuk tujuan itu, soal selidik yang diadaptasi dari Darkenwalds Adult Classroom Environment Scale (ACES) telah diedark...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurul Ain Hamim
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2008
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2860
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Tujuan utama penyelidikan ini dijalankan adalah untuk mengkaji ciri-ciri persekitaran kelas Information and Communication Technology (ICT) yang cuba dilihat dari perspektif pelajar. Untuk tujuan itu, soal selidik yang diadaptasi dari Darkenwalds Adult Classroom Environment Scale (ACES) telah diedarkan kepada 109 orang pelajar di tiga buah Sekolah Menengah di Daerah Kulai. Pandangan pelajar terhadap Persekitaran Kelas ICT Sebenar (S) dan Persekitaran Kelas Ideal (I) cuba difahami melalui ketujuh-tujuh dimensi yang ada dalam ACES. Data dianalisis dengan menggunakan analisis frekuensi, perbandingan min (paired sample t-test dan one-way ANOVA) dan analisis regression. Paired Sample t-test digunakan bagi mencari perbezaan persepsi pelajar terhadap Persekitaran Kelas yang Ideal (I) dan Persekitaran Kelas Sebenar (S). Melalui analisis ini, kepuasan pelajar terhadap Persekitaran Kelas ICT mereka diukur melalui gap di antara ranking bagi Persekitaran Kelas Sebenar (S) dan Ideal. (I). Gap yang kecil menggambarkan kepuasan pelajar terhadap Persekitaran Kelas ICT mereka, begitu juga jika sebaliknya. Manakala statistik ANOVA digunakan untuk menentukan sekiranya faktor demografi seperti jantina, umur, bangsa, lokasi sekolah dan status-sosio ekonomi berperanan dalam mewujudkan perbezaan persepsi pelajar terhadap Persekitaran Kelas Sebenar (S) mereka. Analisis regression pula digunakan bagi mencari perkaitan bagaimana pandangan pelajar terhadap Persekitaran Kelas Sebenar (S) mempengaruhi persepsi mereka terhadap keseluruhan kualti pengajaran guru dan bimbingan dan tunjuk ajar guru dalam mengendalikan subjek ICT. Dapatan analisis paired sample t-test menunjukkan terdapat perbezaan persepsi yang signifikan bagi ranking Persekitaran Kelas Sebenar (S) dan Ideal (I) bagi ketujuh-tujuh dimensi. Namun, dapatan menggambarkan pelajar paling memerlukan Dimensi Pengaruh Pelajar, Jelas dan Berstruktur dan Pencapaian Matlamat Individu sebagai ciri-ciri yang diperlukan dalam persekitaran kelas mereka. Dapatan analisis ANOVA pula menunjukkan terdapat perbezaan persepsi yang signifikan bagi beberapa dimensi dalam Persekitaran Kelas Sebenar (S) bagi pelajar yang berlainan jantina, bangsa dan umur. Pelajar lelaki dan perempuan serta pelajar yang berlainan bangsa menunjukkan perbezaan pandangan terhadap dimensi Orientasi Tugasan, Manakala Tingkatan 4 dan 5 pula berbeza pandangan terhadap Dimensi Pencapaian Matlamat Individu dan Pengaruh Pelajar. Hasil analisis regression yang dijalankan pula membuktikan hanya Dimensi Jelas dan Berstruktur, merupakan peramal yang signifikan dan berpengaruh dalam memberikan impak ke atas pandangan pelajar terhadap keseluruhan pengajaran guru. Bagi mencari perkaitan di antara dimensi-dimensi Persekitaran Kelas Sebenar (S) dalam meramalkan skor persepsi pelajar terhadap bimbingan dan tunjuk ajar guru ICT, dapatan kajian menunjukkan hanya Dimensi Jelas dan Berstruktur dan Pengaruh Pelajar merupakan peramal yang signifikan dalam analisis tersebut.