Model nilai kepimpinan guru sekolah menengah di zon Sentul, Kuala Lumpur (IR)

Kajian ini bertujuan untuk membina Model Nilai Kepimpinan Guru. Kajian ini menggunakan soal selidik dan ditadbir kepada guru-guru di 19 buah sekolah menengah kebangsaan di zon Sentul, Kuala Lumpur. Seramai 320 responden telah dipilih dalam kajian ini dengan menggunakan persampelan rawak mudah. Data...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Nor Hasimah Ramelan
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2016
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2863
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan untuk membina Model Nilai Kepimpinan Guru. Kajian ini menggunakan soal selidik dan ditadbir kepada guru-guru di 19 buah sekolah menengah kebangsaan di zon Sentul, Kuala Lumpur. Seramai 320 responden telah dipilih dalam kajian ini dengan menggunakan persampelan rawak mudah. Data dalam kajian ini dianalisis menggunakan analisis statistik deskriptif, analisis faktor eksploratori (EFA) dan analisis faktor konfirmatori (CFA) bagi mengukur susun atur pertama (first order factor) dan juga susun atur kedua (second order factor) bagi Model Nilai Kepimpinan Guru. Kajian ini mendapati sebanyak tiga sub konstruk nilai kepimpinan guru telah terbentuk iaitu peneraju proses pengajaran dan pembelajaran, memupuk budaya kerjasama dan pakar rujuk. Implikasi kajian ini dilihat dapat memberi maklumat tambahan kepada teori kepimpinan guru, garis panduan terhadap latihan dan program peningkatan profesionalisme kepada guru, pihak sekolah dan Kementerian Pendidikan Malaysia.