Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR)
Kajian ini memfokuskan kepada aspek kewujudan pelbagai tanda yang membawa makna menjurus kepada mitos tentang kanak-kanak dan ibubapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia. Antara bentuk tanda yang diperolehi menerusi analisis ini adalah seperti imej, audio, animasi, serta frasa. Analisis yang...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2881 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:2881 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:28812020-02-27 Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR) 2013 Mohd Ridhuan Ismail HQ The family. Marriage. Woman Kajian ini memfokuskan kepada aspek kewujudan pelbagai tanda yang membawa makna menjurus kepada mitos tentang kanak-kanak dan ibubapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia. Antara bentuk tanda yang diperolehi menerusi analisis ini adalah seperti imej, audio, animasi, serta frasa. Analisis yang dijalankan menggunakan kaedah analisis kandungan berdasarkan model teori semiotik yang diperkenalkan oleh ahli semiotik tersohor iaitu Roland Barthes. Model teori ini berperanan dalam mengenalpasti kewujudan tanda yang menjurus kepada dua bentuk makna iaitu konotasi dan denotasi yang terdapat di dalam tujuh iklan produk susu formula. Tujuh iklan dipilih secara kaedah yang hampir kepada teknik 'snowball' dan kesemua iklan tersebut diperolehi menerusi arkib video Youtube. Berdasarkan dapatan kajian yang diperolehi menunjukkan terdapat lima mitos yang wujud menerusi pemaparan tanda dan makna di dalam iklan tersebut. Antara contoh mitos tersebut ialah pengambilan susu formula merupakan suatu kemestian bagi menjamin pembentukan kanak-kanak yang berkepintaran tinggi, pengambilan susu ibu sahaja tidak mencukupi untuk seorang kanak-kanak medapatkan khasiat pemakanan untuk tujuan proses tumbesaran yang sempurna, pemberian susu formula digambarkan sebagai suatu bentuk kasih sayang bagi ibu yang moden, kanak-kanak-kanak yang diberikan susu formula digambarkan mempunyai daya ketahanan serta keyakinan diri yang tinggi dalam berhadapan dengan persekitaran luar dan peranan bapa adalah kurang menyerlah dalam konteks proses perkembangan kanak-kanak. 2013 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2881 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2881 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
HQ The family Marriage Woman |
spellingShingle |
HQ The family Marriage Woman Mohd Ridhuan Ismail Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR) |
description |
Kajian ini memfokuskan kepada aspek kewujudan pelbagai tanda yang membawa makna menjurus kepada mitos tentang kanak-kanak dan ibubapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia. Antara bentuk tanda yang diperolehi menerusi analisis ini adalah seperti imej, audio, animasi, serta frasa. Analisis yang dijalankan menggunakan kaedah analisis kandungan berdasarkan model teori semiotik yang diperkenalkan oleh ahli semiotik tersohor iaitu Roland Barthes. Model teori ini berperanan dalam mengenalpasti kewujudan tanda yang menjurus kepada dua bentuk makna iaitu konotasi dan denotasi yang terdapat di dalam tujuh iklan produk susu formula. Tujuh iklan dipilih secara kaedah yang hampir kepada teknik 'snowball' dan kesemua iklan tersebut diperolehi menerusi arkib video Youtube. Berdasarkan dapatan kajian yang diperolehi menunjukkan terdapat lima mitos yang wujud menerusi pemaparan tanda dan makna di dalam iklan tersebut. Antara contoh mitos tersebut ialah pengambilan susu formula merupakan suatu kemestian bagi menjamin pembentukan kanak-kanak yang berkepintaran tinggi, pengambilan susu ibu sahaja tidak mencukupi untuk seorang kanak-kanak medapatkan khasiat pemakanan untuk tujuan proses tumbesaran yang sempurna, pemberian susu formula digambarkan sebagai suatu bentuk kasih sayang bagi ibu yang moden, kanak-kanak-kanak yang diberikan susu formula digambarkan mempunyai daya ketahanan serta keyakinan diri yang tinggi dalam berhadapan dengan persekitaran luar dan peranan bapa adalah kurang menyerlah dalam konteks proses perkembangan kanak-kanak. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohd Ridhuan Ismail |
author_facet |
Mohd Ridhuan Ismail |
author_sort |
Mohd Ridhuan Ismail |
title |
Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR) |
title_short |
Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR) |
title_full |
Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR) |
title_fullStr |
Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR) |
title_full_unstemmed |
Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR) |
title_sort |
mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di malaysia (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2013 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2881 |
_version_ |
1747833046169550848 |