Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR)

Kajian ini memfokuskan kepada aspek kewujudan pelbagai tanda yang membawa makna menjurus kepada mitos tentang kanak-kanak dan ibubapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia. Antara bentuk tanda yang diperolehi menerusi analisis ini adalah seperti imej, audio, animasi, serta frasa. Analisis yang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Ridhuan Ismail
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2881
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2881
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:28812020-02-27 Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR) 2013 Mohd Ridhuan Ismail HQ The family. Marriage. Woman Kajian ini memfokuskan kepada aspek kewujudan pelbagai tanda yang membawa makna menjurus kepada mitos tentang kanak-kanak dan ibubapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia. Antara bentuk tanda yang diperolehi menerusi analisis ini adalah seperti imej, audio, animasi, serta frasa. Analisis yang dijalankan menggunakan kaedah analisis kandungan berdasarkan model teori semiotik yang diperkenalkan oleh ahli semiotik tersohor iaitu Roland Barthes. Model teori ini berperanan dalam mengenalpasti kewujudan tanda yang menjurus kepada dua bentuk makna iaitu konotasi dan denotasi yang terdapat di dalam tujuh iklan produk susu formula. Tujuh iklan dipilih secara kaedah yang hampir kepada teknik 'snowball' dan kesemua iklan tersebut diperolehi menerusi arkib video Youtube. Berdasarkan dapatan kajian yang diperolehi menunjukkan terdapat lima mitos yang wujud menerusi pemaparan tanda dan makna di dalam iklan tersebut. Antara contoh mitos tersebut ialah pengambilan susu formula merupakan suatu kemestian bagi menjamin pembentukan kanak-kanak yang berkepintaran tinggi, pengambilan susu ibu sahaja tidak mencukupi untuk seorang kanak-kanak medapatkan khasiat pemakanan untuk tujuan proses tumbesaran yang sempurna, pemberian susu formula digambarkan sebagai suatu bentuk kasih sayang bagi ibu yang moden, kanak-kanak-kanak yang diberikan susu formula digambarkan mempunyai daya ketahanan serta keyakinan diri yang tinggi dalam berhadapan dengan persekitaran luar dan peranan bapa adalah kurang menyerlah dalam konteks proses perkembangan kanak-kanak. 2013 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2881 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2881 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic HQ The family
Marriage
Woman
spellingShingle HQ The family
Marriage
Woman
Mohd Ridhuan Ismail
Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR)
description Kajian ini memfokuskan kepada aspek kewujudan pelbagai tanda yang membawa makna menjurus kepada mitos tentang kanak-kanak dan ibubapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia. Antara bentuk tanda yang diperolehi menerusi analisis ini adalah seperti imej, audio, animasi, serta frasa. Analisis yang dijalankan menggunakan kaedah analisis kandungan berdasarkan model teori semiotik yang diperkenalkan oleh ahli semiotik tersohor iaitu Roland Barthes. Model teori ini berperanan dalam mengenalpasti kewujudan tanda yang menjurus kepada dua bentuk makna iaitu konotasi dan denotasi yang terdapat di dalam tujuh iklan produk susu formula. Tujuh iklan dipilih secara kaedah yang hampir kepada teknik 'snowball' dan kesemua iklan tersebut diperolehi menerusi arkib video Youtube. Berdasarkan dapatan kajian yang diperolehi menunjukkan terdapat lima mitos yang wujud menerusi pemaparan tanda dan makna di dalam iklan tersebut. Antara contoh mitos tersebut ialah pengambilan susu formula merupakan suatu kemestian bagi menjamin pembentukan kanak-kanak yang berkepintaran tinggi, pengambilan susu ibu sahaja tidak mencukupi untuk seorang kanak-kanak medapatkan khasiat pemakanan untuk tujuan proses tumbesaran yang sempurna, pemberian susu formula digambarkan sebagai suatu bentuk kasih sayang bagi ibu yang moden, kanak-kanak-kanak yang diberikan susu formula digambarkan mempunyai daya ketahanan serta keyakinan diri yang tinggi dalam berhadapan dengan persekitaran luar dan peranan bapa adalah kurang menyerlah dalam konteks proses perkembangan kanak-kanak.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mohd Ridhuan Ismail
author_facet Mohd Ridhuan Ismail
author_sort Mohd Ridhuan Ismail
title Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR)
title_short Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR)
title_full Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR)
title_fullStr Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR)
title_full_unstemmed Mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di Malaysia (IR)
title_sort mitos tentang kanak-kanak dan ibu bapa dalam iklan produk susu formula di malaysia (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2013
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2881
_version_ 1747833046169550848