Persepsi guru pra perkhidmatan dan dalam perkhidmatan tentang kualiti guru Matematik (IR)

Kajian ini bertujuan untuk menmjau persepsi guru pra perkhidmatan dan dalam perkhidmatan tentang kualiti guru matematik di sekolah menengah. Tinjauan ini melibatkan lima elemen-clemen kualiti iaitu pengetahuan tentang kandungan matematik, kemahiran tentang kaedah dalam matematik, tingkah laku dan pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Suha Roslin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2886
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk menmjau persepsi guru pra perkhidmatan dan dalam perkhidmatan tentang kualiti guru matematik di sekolah menengah. Tinjauan ini melibatkan lima elemen-clemen kualiti iaitu pengetahuan tentang kandungan matematik, kemahiran tentang kaedah dalam matematik, tingkah laku dan personaliti guru yang baik, kerjasama dengan pelajar, rakan guru, ibubapa dan pentadbiran serta komunikasi dan pengurusan berkesan. Seramai 280 orang guru pra perkhidmatan telah dipilih berdasarkan persampelan rawak secara berstruktur dan 172 orang populasi guru matematik dalarn daerah Batang Padang yang terdiri daripada 21 buah sekolah menengah telah digunakan sebagai responden. Data yang dikutip ini di analisis dengan menggunakan ujian statistik deskriptif (kekerapan dan peratus), ujian-t, ujian-t sampel berpasangan, ANOVA satu hala dan korelasi. Kajian mendapati guru pra perkhidmatan mempunyai persepsi tentang kualiti guru matematik yang lebih tinggi berbanding guru dalam perkhidmatan. Skor min guru pra perkhidmatan tentang kualiti guru matematik ialah 179.09 dan skor min guru dalam perkhidmatan ialah 175.75 yang mana keduaduanya berada pada tahap pengetahuan kategori yang baik. Kajian juga mendapati persepsi guru perempuan pra perkhidmatan dan dalam perkhidmatan tentang kualiti guru matematik adalah lebih tinggi secara signifikan jika dibandingkan dengan guru lelaki iaitu skor min bagi guru lelaki pra perkhidmatan ialah 176.99 manakala guru perempuan pra perkhidmatan ialah 181.16. Skor min bagi guru lelaki dalarn perkhidmatan pula ialah 171.52 manakala skor min bagi guru perempuan dalam perkhidmatan ialah 178.07. Kajian juga mendapati tahap pengetahuan persepsi tentang kualiti guru matematik menunjukkan perbezaan di antara guru dalam perkhidmatan berdasarkan pengalaman mengajar. Kajian mendapati bahawa guru pra perkhidmatan dan dalam perkhidmatan telah meletakkan elemen kualiti yang sarna sebagai urutan paling utama iaitu pengetahuan tentang kandungan matematik dalam menentukan kualiti guru. Seterusnya urutan elemen kedua utarna adalah komunikasi dan pengurusan berkesan dan ketiga adalah tingkah laku dan personaliti guru yang baik. Bagi urutan elemen keempat yang dipilih oleh mereka adalah tidak sarna iaitu bagi guru pra perkhidmatan, mereka meletakkan elemen kerjasama dengan pelajar, rakan guru, ibubapa dan pentadbiran dan elemen kelima adalah kemahiran tentang kaedah dan teknik dalarn matematik. Bagi guru dalam perkhidmatan pula, urutan elemen keempat ialah kemahiran tentang kaedah dan teknik dalam matematik dan kelima adalah kerjasama dengan pelajar, rakan guru, ibubapa dan pentadbiran. Kajian juga mendapati bagi guru pra perkhidmatan dan dalam perkhidmatan, perlu diberi lebih penekanan kepada 2 elemen kualiti iaitu kerjasama dengan pelajar, rakan guru, ibubapa dan pentadbiran dan kemahiran tentang kaedah dan teknik dalam matematik di mana kedua-dua elemen ini juga merupakan elemen yang penting dalam membentuk kualiti guru matematik.