Hubungan persekitaran pengajaran dan pembelajaran konstruktivisme dengan pencapaian pendidikan seni visual di kalangan pelajar tingkatan empat di Daerah Larut Matang dan Selama (IR)

Tujuan utama penyelidikan ini dilakukan adalah untuk melihat hubungan persekitaran pembelajaran Konstruktivisme dengan pencapaian pelajar dalam Pendidikan Seni Visual di lima buah sekolah dalam daerah Larut Matang dan Selama, Perak. Kajian ini melibatkan seramai 309 orang pelajar di tingkatan empat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Musa Norhayati
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2887
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2887
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:28872020-02-27 Hubungan persekitaran pengajaran dan pembelajaran konstruktivisme dengan pencapaian pendidikan seni visual di kalangan pelajar tingkatan empat di Daerah Larut Matang dan Selama (IR) 2005 Musa Norhayati, LB Theory and practice of education Tujuan utama penyelidikan ini dilakukan adalah untuk melihat hubungan persekitaran pembelajaran Konstruktivisme dengan pencapaian pelajar dalam Pendidikan Seni Visual di lima buah sekolah dalam daerah Larut Matang dan Selama, Perak. Kajian ini melibatkan seramai 309 orang pelajar di tingkatan empat yang terdiri daripada 158 orang pelajar lelaki dan 151 orang pelajar perempuan. Kesemua sampel yang terlibat adalah daripada pelajar aliran sastera. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti persekitaran pembelajaran Konstruktivisme yang dilaksanakan oleh guru dapat mempertingkatkan lagi penguasaan pelajar terhadap mata pelajaran Pendidikan Seni Visual dalam pengajaran-pembelajaran, Secara khususnya kajian ini dilakukan adalah untuk melihat hubungan penguasaan sedia ada pelajar melalui konsep Asas Seni Reka menerusi penguasaan Unsur Seni (Seni Halus) dalam Pendidikan Seni Visual bagi pelajar dalam daerah Larut Matang dan Selama. Data yang dikutip dianalisis dengan menggunakan SPSS Verst 11.0. Kajian ini juga penting kepada para pendidik dan pihak yang berwajib untuk mengenalpasti faktor-faktor, kaedah serta pendekatan dan penggunaan teori pengajaran-pembelajaran di peringkat menengah atas. Berdasarkan ujian korelasi Spearman's, didapati korelasi antara persekitaran pembelajaran Konstruktivisme dengan tahap pencapaian Pemdidikan Seni Visual adalah berada pada tahap negatif iaitu -.066. Ini menunjukkan bahawa tiada korelasi antara persekitaran pembelajaran Konstruktivisme dengan tahap pencapaian Pendidikan Seni Visual di kalangan pelajar tingkatan empat. Faktor latar belakang hanya melibatkan tahap akademik penjaga dan lokasi yang memberi kesan terhadap penguasaan sedia ada dalam Pendidikan Seni Visual dengan aras signifikan p < 0.05. Tahap penguasaan sedia ada dalam Pendidikan Seni Visual tidak mempunyai hubungan yang kuat dengan persekitaran pembelajaran Konstruktivisme. Menerusi dapatan kajian ini, beberapa langkah ke arah mempertingkatkan penguasaan sedia ada menerusi konsep Asas Seni Reka telah dicadangkan. Kepelbagaian dalam kaedah pengajaran Pendidikan Seni Visual oleh guru Pendidikan Seni perlu diamalkan. Peruntukan masa yang sesuai harus diberikan kepada pelajar untuk mengikuti mata pelajaran Pendidikan Seni Visual. Aktiviti berpusatkan . murid perlu dipergiatkan dan penglibatan secara aktif pelajar-pelajar di bilik datjah atau studio Pendidikan Seni. 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2887 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2887 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Faculty Of Music and Performing Arts N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Musa Norhayati,
Hubungan persekitaran pengajaran dan pembelajaran konstruktivisme dengan pencapaian pendidikan seni visual di kalangan pelajar tingkatan empat di Daerah Larut Matang dan Selama (IR)
description Tujuan utama penyelidikan ini dilakukan adalah untuk melihat hubungan persekitaran pembelajaran Konstruktivisme dengan pencapaian pelajar dalam Pendidikan Seni Visual di lima buah sekolah dalam daerah Larut Matang dan Selama, Perak. Kajian ini melibatkan seramai 309 orang pelajar di tingkatan empat yang terdiri daripada 158 orang pelajar lelaki dan 151 orang pelajar perempuan. Kesemua sampel yang terlibat adalah daripada pelajar aliran sastera. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti persekitaran pembelajaran Konstruktivisme yang dilaksanakan oleh guru dapat mempertingkatkan lagi penguasaan pelajar terhadap mata pelajaran Pendidikan Seni Visual dalam pengajaran-pembelajaran, Secara khususnya kajian ini dilakukan adalah untuk melihat hubungan penguasaan sedia ada pelajar melalui konsep Asas Seni Reka menerusi penguasaan Unsur Seni (Seni Halus) dalam Pendidikan Seni Visual bagi pelajar dalam daerah Larut Matang dan Selama. Data yang dikutip dianalisis dengan menggunakan SPSS Verst 11.0. Kajian ini juga penting kepada para pendidik dan pihak yang berwajib untuk mengenalpasti faktor-faktor, kaedah serta pendekatan dan penggunaan teori pengajaran-pembelajaran di peringkat menengah atas. Berdasarkan ujian korelasi Spearman's, didapati korelasi antara persekitaran pembelajaran Konstruktivisme dengan tahap pencapaian Pemdidikan Seni Visual adalah berada pada tahap negatif iaitu -.066. Ini menunjukkan bahawa tiada korelasi antara persekitaran pembelajaran Konstruktivisme dengan tahap pencapaian Pendidikan Seni Visual di kalangan pelajar tingkatan empat. Faktor latar belakang hanya melibatkan tahap akademik penjaga dan lokasi yang memberi kesan terhadap penguasaan sedia ada dalam Pendidikan Seni Visual dengan aras signifikan p < 0.05. Tahap penguasaan sedia ada dalam Pendidikan Seni Visual tidak mempunyai hubungan yang kuat dengan persekitaran pembelajaran Konstruktivisme. Menerusi dapatan kajian ini, beberapa langkah ke arah mempertingkatkan penguasaan sedia ada menerusi konsep Asas Seni Reka telah dicadangkan. Kepelbagaian dalam kaedah pengajaran Pendidikan Seni Visual oleh guru Pendidikan Seni perlu diamalkan. Peruntukan masa yang sesuai harus diberikan kepada pelajar untuk mengikuti mata pelajaran Pendidikan Seni Visual. Aktiviti berpusatkan . murid perlu dipergiatkan dan penglibatan secara aktif pelajar-pelajar di bilik datjah atau studio Pendidikan Seni.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Musa Norhayati,
author_facet Musa Norhayati,
author_sort Musa Norhayati,
title Hubungan persekitaran pengajaran dan pembelajaran konstruktivisme dengan pencapaian pendidikan seni visual di kalangan pelajar tingkatan empat di Daerah Larut Matang dan Selama (IR)
title_short Hubungan persekitaran pengajaran dan pembelajaran konstruktivisme dengan pencapaian pendidikan seni visual di kalangan pelajar tingkatan empat di Daerah Larut Matang dan Selama (IR)
title_full Hubungan persekitaran pengajaran dan pembelajaran konstruktivisme dengan pencapaian pendidikan seni visual di kalangan pelajar tingkatan empat di Daerah Larut Matang dan Selama (IR)
title_fullStr Hubungan persekitaran pengajaran dan pembelajaran konstruktivisme dengan pencapaian pendidikan seni visual di kalangan pelajar tingkatan empat di Daerah Larut Matang dan Selama (IR)
title_full_unstemmed Hubungan persekitaran pengajaran dan pembelajaran konstruktivisme dengan pencapaian pendidikan seni visual di kalangan pelajar tingkatan empat di Daerah Larut Matang dan Selama (IR)
title_sort hubungan persekitaran pengajaran dan pembelajaran konstruktivisme dengan pencapaian pendidikan seni visual di kalangan pelajar tingkatan empat di daerah larut matang dan selama (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Faculty Of Music and Performing Arts
publishDate 2005
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2887
_version_ 1747833047616585728