Pengurusan koir dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah: satu kajian kes (IR)

<p>Sebagaimana Pendidikan Muzik memainkan peranan penting di sekolah-sekolah di negara kita, pengajaran dan pembeJajaran koir juga perlu dititik beratkan. Kajian ini yang merupakan satu kajian kes telah berupaya mencari strategi yang digunakan dalam 2 buah sekolah menengah dalam pengaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rajamoney, Laura Annie Lalita
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2915
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2915
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:29152020-02-27 Pengurusan koir dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah: satu kajian kes (IR) 2005 Rajamoney, Laura Annie Lalita MT Musical instruction and study <p>Sebagaimana Pendidikan Muzik memainkan peranan penting di sekolah-sekolah di negara kita, pengajaran dan pembeJajaran koir juga perlu dititik beratkan. Kajian ini yang merupakan satu kajian kes telah berupaya mencari strategi yang digunakan dalam 2 buah sekolah menengah dalam pengajaran dan pembelajaran koir, masalah-masalah yang dihadapi serta kriteria yang digunakan untuk menilai sesebuah koir yang berkualiti. Kaedah pemerhatian, temubual serta senarai semak telah digunakan untuk melihat strategi yang digunakan oleh tiga orang guru muzik sekolah menengah dan seorang guru koir swasta. Kedua-dua guru sekolah menengah ini telah diperhatikan dari hari pertama latihan koir sehingga ke hari pertandingan koir daerah masingmasing. Keputusan juga telah diperoleh dari kedua-dua dapatan serta pertandingan. Secara keseluruhan, strategi yang digunakan oleh Sekolah A terbukti lebih berkesan dari Sekolah B dari segi pemanasan suara dan kekerapan berlatih. Walaupun terdapat masalah-masalah yang dihadapi oleh keempat-empat orang guru muzik, namun ia bolehlah diselesaikan dengan bantuan pihak-pihak tertentu seperti sokongan dari ibu bapa dan sekolah. Kriteria yang ketara sekali yang digunakan untuk menilai sesebuah koir dirujuk kepada kualiti vokal sesebuah koir itu sendiri. Kajian ini telah menunjukkan dengan jelasnya bahawa adalah penting untuk para guru menggunakan strategi yang berkesan apabila melatih sesebuah koir untuk menghasilkan sebuah koir yang berkualiti.</p> 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2915 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2915 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Muzik dan Seni Persembahan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic MT Musical instruction and study
spellingShingle MT Musical instruction and study
Rajamoney, Laura Annie Lalita
Pengurusan koir dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah: satu kajian kes (IR)
description <p>Sebagaimana Pendidikan Muzik memainkan peranan penting di sekolah-sekolah di negara kita, pengajaran dan pembeJajaran koir juga perlu dititik beratkan. Kajian ini yang merupakan satu kajian kes telah berupaya mencari strategi yang digunakan dalam 2 buah sekolah menengah dalam pengajaran dan pembelajaran koir, masalah-masalah yang dihadapi serta kriteria yang digunakan untuk menilai sesebuah koir yang berkualiti. Kaedah pemerhatian, temubual serta senarai semak telah digunakan untuk melihat strategi yang digunakan oleh tiga orang guru muzik sekolah menengah dan seorang guru koir swasta. Kedua-dua guru sekolah menengah ini telah diperhatikan dari hari pertama latihan koir sehingga ke hari pertandingan koir daerah masingmasing. Keputusan juga telah diperoleh dari kedua-dua dapatan serta pertandingan. Secara keseluruhan, strategi yang digunakan oleh Sekolah A terbukti lebih berkesan dari Sekolah B dari segi pemanasan suara dan kekerapan berlatih. Walaupun terdapat masalah-masalah yang dihadapi oleh keempat-empat orang guru muzik, namun ia bolehlah diselesaikan dengan bantuan pihak-pihak tertentu seperti sokongan dari ibu bapa dan sekolah. Kriteria yang ketara sekali yang digunakan untuk menilai sesebuah koir dirujuk kepada kualiti vokal sesebuah koir itu sendiri. Kajian ini telah menunjukkan dengan jelasnya bahawa adalah penting untuk para guru menggunakan strategi yang berkesan apabila melatih sesebuah koir untuk menghasilkan sebuah koir yang berkualiti.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Rajamoney, Laura Annie Lalita
author_facet Rajamoney, Laura Annie Lalita
author_sort Rajamoney, Laura Annie Lalita
title Pengurusan koir dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah: satu kajian kes (IR)
title_short Pengurusan koir dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah: satu kajian kes (IR)
title_full Pengurusan koir dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah: satu kajian kes (IR)
title_fullStr Pengurusan koir dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah: satu kajian kes (IR)
title_full_unstemmed Pengurusan koir dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah: satu kajian kes (IR)
title_sort pengurusan koir dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah: satu kajian kes (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Muzik dan Seni Persembahan
publishDate 2005
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2915
_version_ 1747833050786430976