Aplikasi kaedah \"Negotiated Drawing\" dalam proses pembelajaran dunia seni visual kurikulum standard sekolah rendah bahagian Miri, Sarawak (IR)

<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Kaedah "Negotiated Drawing". Kaedah ini digunakan untuk meningkatkan kemahiran melukis dalam kalangan murid Sekolah Rendah. Kajian kualitatif ini menggunakan kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis artifak untuk me...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Sazlina Nor Azmi
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2016
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3028
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Kaedah "Negotiated Drawing". Kaedah ini digunakan untuk meningkatkan kemahiran melukis dalam kalangan murid Sekolah Rendah. Kajian kualitatif ini menggunakan kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis artifak untuk mengukur perubahan, perkembangan kemahiran dan minat murid dalam lukisan. Maklumat pencapaian murid dikumpulkan dengan menggunakan ujian pra dan ujian pasca. Seramai 26 orang murid Tahun 2, 3 dan 5 di SK Rumah Mentali, Subis dipilih sebagai informan kajian. Daripada penyelidikan yang dijalankan, hasil kajian menunjukkan Kaedah "Negotiated Drawing" memberi kesan yang baik terhadap peningkatan kemahiran murid dalam melukis. Selain itu, dapatan dari aspek minat murid adalah positif mengikut eviden yang dikumpul terhadap pencapaian murid. Perlaksanaan kaedah ini dapat membina insan yang kreatif, inovatif, proaktif dan mampu berdaya saing dalam meningkatkan kemahiran melukis. Justeru, Kaedah "Negotiated Drawing" sesuai diterapkan sebagai salah satu kaedah dalam konteks pengajaran dan pembelajaran lukisan.</p>