Aplikasi kaedah \"Negotiated Drawing\" dalam proses pembelajaran dunia seni visual kurikulum standard sekolah rendah bahagian Miri, Sarawak (IR)

<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Kaedah "Negotiated Drawing". Kaedah ini digunakan untuk meningkatkan kemahiran melukis dalam kalangan murid Sekolah Rendah. Kajian kualitatif ini menggunakan kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis artifak untuk me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sazlina Nor Azmi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3028
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3028
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:30282020-02-27 Aplikasi kaedah \"Negotiated Drawing\" dalam proses pembelajaran dunia seni visual kurikulum standard sekolah rendah bahagian Miri, Sarawak (IR) 2016 Sazlina Nor Azmi NC Drawing Design Illustration <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Kaedah "Negotiated Drawing". Kaedah ini digunakan untuk meningkatkan kemahiran melukis dalam kalangan murid Sekolah Rendah. Kajian kualitatif ini menggunakan kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis artifak untuk mengukur perubahan, perkembangan kemahiran dan minat murid dalam lukisan. Maklumat pencapaian murid dikumpulkan dengan menggunakan ujian pra dan ujian pasca. Seramai 26 orang murid Tahun 2, 3 dan 5 di SK Rumah Mentali, Subis dipilih sebagai informan kajian. Daripada penyelidikan yang dijalankan, hasil kajian menunjukkan Kaedah "Negotiated Drawing" memberi kesan yang baik terhadap peningkatan kemahiran murid dalam melukis. Selain itu, dapatan dari aspek minat murid adalah positif mengikut eviden yang dikumpul terhadap pencapaian murid. Perlaksanaan kaedah ini dapat membina insan yang kreatif, inovatif, proaktif dan mampu berdaya saing dalam meningkatkan kemahiran melukis. Justeru, Kaedah "Negotiated Drawing" sesuai diterapkan sebagai salah satu kaedah dalam konteks pengajaran dan pembelajaran lukisan.</p> 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3028 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3028 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic NC Drawing Design Illustration
spellingShingle NC Drawing Design Illustration
Sazlina Nor Azmi
Aplikasi kaedah \"Negotiated Drawing\" dalam proses pembelajaran dunia seni visual kurikulum standard sekolah rendah bahagian Miri, Sarawak (IR)
description <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Kaedah "Negotiated Drawing". Kaedah ini digunakan untuk meningkatkan kemahiran melukis dalam kalangan murid Sekolah Rendah. Kajian kualitatif ini menggunakan kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis artifak untuk mengukur perubahan, perkembangan kemahiran dan minat murid dalam lukisan. Maklumat pencapaian murid dikumpulkan dengan menggunakan ujian pra dan ujian pasca. Seramai 26 orang murid Tahun 2, 3 dan 5 di SK Rumah Mentali, Subis dipilih sebagai informan kajian. Daripada penyelidikan yang dijalankan, hasil kajian menunjukkan Kaedah "Negotiated Drawing" memberi kesan yang baik terhadap peningkatan kemahiran murid dalam melukis. Selain itu, dapatan dari aspek minat murid adalah positif mengikut eviden yang dikumpul terhadap pencapaian murid. Perlaksanaan kaedah ini dapat membina insan yang kreatif, inovatif, proaktif dan mampu berdaya saing dalam meningkatkan kemahiran melukis. Justeru, Kaedah "Negotiated Drawing" sesuai diterapkan sebagai salah satu kaedah dalam konteks pengajaran dan pembelajaran lukisan.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Sazlina Nor Azmi
author_facet Sazlina Nor Azmi
author_sort Sazlina Nor Azmi
title Aplikasi kaedah \"Negotiated Drawing\" dalam proses pembelajaran dunia seni visual kurikulum standard sekolah rendah bahagian Miri, Sarawak (IR)
title_short Aplikasi kaedah \"Negotiated Drawing\" dalam proses pembelajaran dunia seni visual kurikulum standard sekolah rendah bahagian Miri, Sarawak (IR)
title_full Aplikasi kaedah \"Negotiated Drawing\" dalam proses pembelajaran dunia seni visual kurikulum standard sekolah rendah bahagian Miri, Sarawak (IR)
title_fullStr Aplikasi kaedah \"Negotiated Drawing\" dalam proses pembelajaran dunia seni visual kurikulum standard sekolah rendah bahagian Miri, Sarawak (IR)
title_full_unstemmed Aplikasi kaedah \"Negotiated Drawing\" dalam proses pembelajaran dunia seni visual kurikulum standard sekolah rendah bahagian Miri, Sarawak (IR)
title_sort aplikasi kaedah \"negotiated drawing\" dalam proses pembelajaran dunia seni visual kurikulum standard sekolah rendah bahagian miri, sarawak (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3028
_version_ 1747833053984587776