Keberkesanan instrumen pentaksiran pembelajaran (IPP) berasaskan Teaching Games For Understanding (TGfU) bagi permainan Badminton (IR)

<p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti keberkesanan Instrumen Pentaksiran Pembelajaran (IPP) bagi topik badminton berasaskan Teaching Games For Understanding (TGfU) dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani tingkatan 2. Instrumen Pentaksiran Pembelajaran diukur berdasarkan kesa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Izwan Shahril
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3046
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti keberkesanan Instrumen Pentaksiran Pembelajaran (IPP) bagi topik badminton berasaskan Teaching Games For Understanding (TGfU) dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani tingkatan 2. Instrumen Pentaksiran Pembelajaran diukur berdasarkan kesahan dan kebolehpercayaan, menentukan tahap, melihat perbandingan dan mengenal pasti hubungan tentang pencapaian pembelajaran pelajar. Selain itu, penggunaan IPP ditentukan keberkesanannya melalui soal selidik persetujuan guru. Kekuatan IPP turut dikaji rnelalui perkaedahan triangulasi. Reka bentuk kajian berupa kaedah praeksperirnen kajian kes sekali. Populasi kajian adalah guru Pendidikan Jasmani dan pelajar tingkatan 2 dari sekolah-sekolah menengah daerah Hulu Selangor yang terpilih. Sampel terdiri daripada 18 orang guru Pendidikan Jasmani serta 448 orang pelajar tingkatan 2. Kajian ini mendapati nilai kesahan dan kebolehpercayaan IPP adalah tinggi. Pencapaian pembelajaran pelajar dari aspek kognitif, psikomotor dan afektif adalah pada tahap 5 iaitu pelajar dapat mencipta strategi, taktikal dan membina perwatakan nilai-nilai murni sepanjang tempoh permainan. Hasil kajian turut menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara sekolah asrama penuh, sekolah agama dan sekolah harian, namun mempunyai hubungan yang kuat dengan pencapaian pembelajaran pelajar. Instrumen Pentaksiran Pembelajaran didapati berkesan berdasarkan tahap persetujuan guru dan mempunyai nilai perkaedahan triangulasi yang tinggi. Kesirnpulannya, IPP boleh digunakan sebagai alat ukur yang standard dan piawai dalam aktiviti menaakul oleh pelajar, terutamanya dari aspek membuat keputusan dalam situasi permainan. Instrumen Pentaksiran Pembelajaran Juga mampu dijadikan sebagai panduan untuk meningkatkan kualiti pentaksiran pengajaran dan pembelajaran guru bagi topik ini. Implikasi kajian ini ialah menghasilkan model IPP yang dapat digunakan untuk mentaksir pencapaian pembelajaran pelajar bagi topik badminton berasaskan TGfU.</p>