Kesan integrasi model Salmon dan teori konstruktivisme lima fasa Needham terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam E-pembelajaran sains komputer (IR)

<p>Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan penggunaan kaedah model Salmon dan teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham sebagai pendekatan yang digunakan dalam e-pembelajaran bagi subjek Sains Komputer terhadap pencapaian dan sikap pelajar di Kolej Matrikulasi Perak (KMPk). Kajian Kuasi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jafry Mohd Daud
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3047
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3047
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:30472020-02-27 Kesan integrasi model Salmon dan teori konstruktivisme lima fasa Needham terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam E-pembelajaran sains komputer (IR) 2017 Jafry Mohd Daud QA Mathematics <p>Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan penggunaan kaedah model Salmon dan teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham sebagai pendekatan yang digunakan dalam e-pembelajaran bagi subjek Sains Komputer terhadap pencapaian dan sikap pelajar di Kolej Matrikulasi Perak (KMPk). Kajian Kuasi Eksperimen kumpulan tidak setara dengan kumpulan kawalan ujian pra dan pasca ini melibatkan 147 pelajar sebagai sampel kajian. Kumpulan pertama, terdiri daripada 48 pelajar iaitu kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah e-pembelajaran secara konvensional. Kumpulan kedua, terdiri daripada 49 pelajar iaitu kumpulan rawatan yang menggunakan kaedah e-pembelajaran dengan model Salmon. Manakala kumpulan ketiga terdiri daripada 50 pelajar iaitu kumpulan rawatan dengan kaedah e-pembelajaran berintegrasikan model Salmon dan teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham. Tiga kumpulan ini telah menjalani ujian pra sebelum eksperimen dan ujian pasca selepas lapan minggu eksperimen. Kutipan data melibatkan skor ujian pra dan pasca serta soal selidik sikap. Analisis ANCOVA dan MANOVA menunjukkan kumpulan rawatan ketiga, yang mengikuti kaedah e-pembelajaran berintegrasikan model Salmon dan teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham memberikan min skor pencapaian dan min sikap yang signifikan lebih tinggi berbanding dengan kaedah e-pembelajaran dengan model Salmon dan kaedah konvensional. Ujian kolerasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara semua konstruk sikap dengan ujian pasca. Kesimpulannya, kaedah e-pembelajaran yang berintegrasikan model Salmon dan teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham terbukti berkesan penggunaannya di KMPk. Oleh itu, implikasi dari kajian menyokong kaedah ini bagi memperkasakan kaedah e-pembelajaran Program Matrikulasi, Kementerian Pendidikan Malaysia.</p> 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3047 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3047 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Jafry Mohd Daud
Kesan integrasi model Salmon dan teori konstruktivisme lima fasa Needham terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam E-pembelajaran sains komputer (IR)
description <p>Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan penggunaan kaedah model Salmon dan teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham sebagai pendekatan yang digunakan dalam e-pembelajaran bagi subjek Sains Komputer terhadap pencapaian dan sikap pelajar di Kolej Matrikulasi Perak (KMPk). Kajian Kuasi Eksperimen kumpulan tidak setara dengan kumpulan kawalan ujian pra dan pasca ini melibatkan 147 pelajar sebagai sampel kajian. Kumpulan pertama, terdiri daripada 48 pelajar iaitu kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah e-pembelajaran secara konvensional. Kumpulan kedua, terdiri daripada 49 pelajar iaitu kumpulan rawatan yang menggunakan kaedah e-pembelajaran dengan model Salmon. Manakala kumpulan ketiga terdiri daripada 50 pelajar iaitu kumpulan rawatan dengan kaedah e-pembelajaran berintegrasikan model Salmon dan teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham. Tiga kumpulan ini telah menjalani ujian pra sebelum eksperimen dan ujian pasca selepas lapan minggu eksperimen. Kutipan data melibatkan skor ujian pra dan pasca serta soal selidik sikap. Analisis ANCOVA dan MANOVA menunjukkan kumpulan rawatan ketiga, yang mengikuti kaedah e-pembelajaran berintegrasikan model Salmon dan teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham memberikan min skor pencapaian dan min sikap yang signifikan lebih tinggi berbanding dengan kaedah e-pembelajaran dengan model Salmon dan kaedah konvensional. Ujian kolerasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara semua konstruk sikap dengan ujian pasca. Kesimpulannya, kaedah e-pembelajaran yang berintegrasikan model Salmon dan teori Konstruktivisme Lima Fasa Needham terbukti berkesan penggunaannya di KMPk. Oleh itu, implikasi dari kajian menyokong kaedah ini bagi memperkasakan kaedah e-pembelajaran Program Matrikulasi, Kementerian Pendidikan Malaysia.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Jafry Mohd Daud
author_facet Jafry Mohd Daud
author_sort Jafry Mohd Daud
title Kesan integrasi model Salmon dan teori konstruktivisme lima fasa Needham terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam E-pembelajaran sains komputer (IR)
title_short Kesan integrasi model Salmon dan teori konstruktivisme lima fasa Needham terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam E-pembelajaran sains komputer (IR)
title_full Kesan integrasi model Salmon dan teori konstruktivisme lima fasa Needham terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam E-pembelajaran sains komputer (IR)
title_fullStr Kesan integrasi model Salmon dan teori konstruktivisme lima fasa Needham terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam E-pembelajaran sains komputer (IR)
title_full_unstemmed Kesan integrasi model Salmon dan teori konstruktivisme lima fasa Needham terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam E-pembelajaran sains komputer (IR)
title_sort kesan integrasi model salmon dan teori konstruktivisme lima fasa needham terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam e-pembelajaran sains komputer (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3047
_version_ 1747833057412382720