Kesan modul kemahiran berfikir aras tinggi terhadap pencapaian Sains murid tahun satu (IR)

<p>Tujuan kajian ini adalah untuk membina modul kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) bagi mata pelajaran Sains Tahun Satu dan melihat keberkesanan penggunaan modul KBAT terhadap pencapaian murid dalam mata pelajaran sains. Keberkesanan modul diukur dengan melihat perbezaan skor pencap...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sharliza Mohd Salleh
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3126
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Tujuan kajian ini adalah untuk membina modul kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) bagi mata pelajaran Sains Tahun Satu dan melihat keberkesanan penggunaan modul KBAT terhadap pencapaian murid dalam mata pelajaran sains. Keberkesanan modul diukur dengan melihat perbezaan skor pencapaian melalui ujian-pra dan ujianpos. Modul dibina bagi lima tajuk mata pelajaran sains yang dipilih dan berasaskan kepada model ADDIE. Soalan kemahiran berfikir aras tinggi yang diterapkan dalam modul adalah berdasarkan Taksonomi Bloom. Reka bentuk kajian ini ialah jenis kuasi-eksperimental. Instrumen yang digunakan ialah dua set soalan subjektif ujian-pra dan ujian-pos yang setara. Sampel kajian adalah 32 orang murid tahun satu yang dibahagikan kepada dua kumpulan sama banyak dan dipilih secara persampelan bertujuan. Seorang guru mengajar kumpulan kawalan menggunakan modul Kurikulum Sains Sekolah Rendah (KSSR) manakala seorang guru lagi mengajar kumpulan eksperimen menggunakan modul KBAT. Pengajaran dan pembelajaran bagi kedua-dua kumpulan telah berlangsung selama sepuluh minggu. Data kuantitatif dianalisis secara deskriptif menggunakan peratus dan min. Hasil kajian menunjukkan bahawa peratus skor ujian-pos bagi murid-murid kumpulan eksperimen meningkat kepada 73.8% (min 0.78) daripada skor ujian pra 39.8% manakala bagi murid-murid dari kumpulan kawalan peratus skor ujian-pos meningkat kepada 43.0% (min 0.48) daripada skor ujian-pra iaitu 31.8%. Terdapat perbezaan yang besar dalam skor ujian antara kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan bahawa penggunaan modul KBAT dapat meningkatkan pencapaian Sains. Implikasi kajian ialah penggunaan modul KBAT ini dalam pengajaran dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran sains. Oleh itu, guru digalakkan menggunakan modul ini dalam pengajaran.</p>