Perspektif pelajar terhadap penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Biologi di daerah Limbang, Sarawak (IR)

Kajian ini bertujuan untuk menganalisis penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) oleh guru dalam subjek Biologi mengikut perspektif pelajar di daerah Limbang. Kajian ini turut melihat perbezaan perspektif pelajar terhadap penerapan KBAT dalam subjek Biologi di daerah Limbang mengikut jantina...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Law, Hui Haw
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=313
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:313
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:3132020-02-27 Perspektif pelajar terhadap penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Biologi di daerah Limbang, Sarawak (IR) 2015 Law, Hui Haw LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk menganalisis penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) oleh guru dalam subjek Biologi mengikut perspektif pelajar di daerah Limbang. Kajian ini turut melihat perbezaan perspektif pelajar terhadap penerapan KBAT dalam subjek Biologi di daerah Limbang mengikut jantina dan tahap pencapaian pelajar. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan secara kuantitatif melalui penggunaan borang soal selidik yang dipetik daripada daripada borang soal selidik yang menggunakan skala Likert 5.0. Kajian rintis telah dijalankan ke atas 25 orang pelajar Tingkatan Empat dan memperoleh nilai Cronbach Alfa 0.795. Sampel kajian terdiri daripada 150 orang pelajar sekolah menengah Tingkatan Empat yang mengambil subjek Biologi di daerah Limbang. Data kajian dianalisis menggunakan perisian SPSS 21.0, iaitu Statistical Package for the Social Science Version 21.0. Ujian-t digunakan untuk melihat perbezaan perspektif pelajar mengikut jantina dan Ujian ANOVA satu hala untuk melihat perbezaan tahap pencapaian. Purata skor dan peratus persetujuan daripada kesemua responden ialah 3.1939 dan 63.88% dan menunjukkan tiada penerapan KBAT dalam pengajaran Biologi Tingkatan Empat. Melalui Ujian-t yang diukur pada selang keyakinan 95%, min pelajar lelaki (X= 3.2333) adalah lebih tinggi daripada pelajar perempuan (X = 3.1436) sebanyak 0.0897 (p >0.05) dan adalah tidak signifikan. Dari segi tahap pencapaian pula, didapati F(dt) =3.138; p = 0.046 (p <0.05) dan ini menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara perspektif pelajar terhadap penerapan KBAT dalam subjek Biologi mengikut pencapaian. Kesimpulannya, tiada penerapan KBAT oleh gum dalam subjek Biologi Tingkatan Empat mengikut perspektif pe1ajar di daerah Limbang. Tiada perbezaan yang signifikan perspektif pelajar terhadap penerapan KBAT dalam subjek Biologi di daerah Limbang mengikut jantina manakala terdapat perbezaan yang signifikan antara perspektif pelajar penerapan KBAT dalam subjek Biologi mengikut pencapaian. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=313 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=313 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Law, Hui Haw
Perspektif pelajar terhadap penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Biologi di daerah Limbang, Sarawak (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk menganalisis penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) oleh guru dalam subjek Biologi mengikut perspektif pelajar di daerah Limbang. Kajian ini turut melihat perbezaan perspektif pelajar terhadap penerapan KBAT dalam subjek Biologi di daerah Limbang mengikut jantina dan tahap pencapaian pelajar. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan secara kuantitatif melalui penggunaan borang soal selidik yang dipetik daripada daripada borang soal selidik yang menggunakan skala Likert 5.0. Kajian rintis telah dijalankan ke atas 25 orang pelajar Tingkatan Empat dan memperoleh nilai Cronbach Alfa 0.795. Sampel kajian terdiri daripada 150 orang pelajar sekolah menengah Tingkatan Empat yang mengambil subjek Biologi di daerah Limbang. Data kajian dianalisis menggunakan perisian SPSS 21.0, iaitu Statistical Package for the Social Science Version 21.0. Ujian-t digunakan untuk melihat perbezaan perspektif pelajar mengikut jantina dan Ujian ANOVA satu hala untuk melihat perbezaan tahap pencapaian. Purata skor dan peratus persetujuan daripada kesemua responden ialah 3.1939 dan 63.88% dan menunjukkan tiada penerapan KBAT dalam pengajaran Biologi Tingkatan Empat. Melalui Ujian-t yang diukur pada selang keyakinan 95%, min pelajar lelaki (X= 3.2333) adalah lebih tinggi daripada pelajar perempuan (X = 3.1436) sebanyak 0.0897 (p >0.05) dan adalah tidak signifikan. Dari segi tahap pencapaian pula, didapati F(dt) =3.138; p = 0.046 (p <0.05) dan ini menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara perspektif pelajar terhadap penerapan KBAT dalam subjek Biologi mengikut pencapaian. Kesimpulannya, tiada penerapan KBAT oleh gum dalam subjek Biologi Tingkatan Empat mengikut perspektif pe1ajar di daerah Limbang. Tiada perbezaan yang signifikan perspektif pelajar terhadap penerapan KBAT dalam subjek Biologi di daerah Limbang mengikut jantina manakala terdapat perbezaan yang signifikan antara perspektif pelajar penerapan KBAT dalam subjek Biologi mengikut pencapaian.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Law, Hui Haw
author_facet Law, Hui Haw
author_sort Law, Hui Haw
title Perspektif pelajar terhadap penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Biologi di daerah Limbang, Sarawak (IR)
title_short Perspektif pelajar terhadap penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Biologi di daerah Limbang, Sarawak (IR)
title_full Perspektif pelajar terhadap penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Biologi di daerah Limbang, Sarawak (IR)
title_fullStr Perspektif pelajar terhadap penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Biologi di daerah Limbang, Sarawak (IR)
title_full_unstemmed Perspektif pelajar terhadap penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Biologi di daerah Limbang, Sarawak (IR)
title_sort perspektif pelajar terhadap penerapan kemahiran berfikir aras tinggi (kbat) dalam biologi di daerah limbang, sarawak (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=313
_version_ 1747832872162557952