Intervensi awal bahasa isyarat terhadap penguasaan kod tangan bahasa Melayu (KTBM) dalam kalangan kanak-kanak bermasalah pendengaran (IR)

Objektif kajian ini ialah untuk meneliti penguasaan Kod Tangan Bahasa Melayu dan Bahasa Isyarat Malaysia dan faktor-faktor yang mempengaruhi penguasaan Bahasa Melayu kanak-kanak bermasalah pendengaran di peringkat intervensi awal. Reka bentuk penyelidikan kualitatif dipilih untuk menjawab dua persoa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Low, Lee Kean
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=317
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:317
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:3172020-02-27 Intervensi awal bahasa isyarat terhadap penguasaan kod tangan bahasa Melayu (KTBM) dalam kalangan kanak-kanak bermasalah pendengaran (IR) 2015 Low, Lee Kean HV Social pathology. Social and public welfare Objektif kajian ini ialah untuk meneliti penguasaan Kod Tangan Bahasa Melayu dan Bahasa Isyarat Malaysia dan faktor-faktor yang mempengaruhi penguasaan Bahasa Melayu kanak-kanak bermasalah pendengaran di peringkat intervensi awal. Reka bentuk penyelidikan kualitatif dipilih untuk menjawab dua persoalan kajian. Dua set instrumen telah digunakan untuk memperolehi maldumat penguasaan Bahasa Melayu dan faktor yang mempengaruhinya. Seramai lima orang kanak-kanak bermasalah pendengaran, empat orang guru dan tiga orang ibu bapa dipilih menjadi responden melalui teknik persampelan bertujuan. Dapatan kajian menunjukkan murid-murid bermasalah pendengaran yang menguasai bahasa isyarat Kod Tangan Bahasa Melayu mempunyai penguasaan Bahasa Melayu yang lebih baik berbanding murid-murid bermasalah pendengaran yang menguasai Bahasa Isyarat Malaysia. Kajian juga mendapati faktor ibu bapa, diri murid, guru dan persekitaran mempengaruhi penguasaan Kod Tangan Bahasa Melayu. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa intervensi awal bahasa isyarat Kod Tangan Bahasa Melayu dan faktor ibu bapa, diri murid, guru dan persekitaran membantu penguasaan bahasa kanak-kanak bermasalah pendengaran. Kajian yang lebih komprehensif perlu dilaksanakan di peringkat yang lebih tinggi untuk melihat kesan program intervensi awal terhadap penguasaan Bahasa Melayu kanak-kanak bermasalah pendengaran. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=317 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=317 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic HV Social pathology
Social and public welfare
spellingShingle HV Social pathology
Social and public welfare
Low, Lee Kean
Intervensi awal bahasa isyarat terhadap penguasaan kod tangan bahasa Melayu (KTBM) dalam kalangan kanak-kanak bermasalah pendengaran (IR)
description Objektif kajian ini ialah untuk meneliti penguasaan Kod Tangan Bahasa Melayu dan Bahasa Isyarat Malaysia dan faktor-faktor yang mempengaruhi penguasaan Bahasa Melayu kanak-kanak bermasalah pendengaran di peringkat intervensi awal. Reka bentuk penyelidikan kualitatif dipilih untuk menjawab dua persoalan kajian. Dua set instrumen telah digunakan untuk memperolehi maldumat penguasaan Bahasa Melayu dan faktor yang mempengaruhinya. Seramai lima orang kanak-kanak bermasalah pendengaran, empat orang guru dan tiga orang ibu bapa dipilih menjadi responden melalui teknik persampelan bertujuan. Dapatan kajian menunjukkan murid-murid bermasalah pendengaran yang menguasai bahasa isyarat Kod Tangan Bahasa Melayu mempunyai penguasaan Bahasa Melayu yang lebih baik berbanding murid-murid bermasalah pendengaran yang menguasai Bahasa Isyarat Malaysia. Kajian juga mendapati faktor ibu bapa, diri murid, guru dan persekitaran mempengaruhi penguasaan Kod Tangan Bahasa Melayu. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa intervensi awal bahasa isyarat Kod Tangan Bahasa Melayu dan faktor ibu bapa, diri murid, guru dan persekitaran membantu penguasaan bahasa kanak-kanak bermasalah pendengaran. Kajian yang lebih komprehensif perlu dilaksanakan di peringkat yang lebih tinggi untuk melihat kesan program intervensi awal terhadap penguasaan Bahasa Melayu kanak-kanak bermasalah pendengaran.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Low, Lee Kean
author_facet Low, Lee Kean
author_sort Low, Lee Kean
title Intervensi awal bahasa isyarat terhadap penguasaan kod tangan bahasa Melayu (KTBM) dalam kalangan kanak-kanak bermasalah pendengaran (IR)
title_short Intervensi awal bahasa isyarat terhadap penguasaan kod tangan bahasa Melayu (KTBM) dalam kalangan kanak-kanak bermasalah pendengaran (IR)
title_full Intervensi awal bahasa isyarat terhadap penguasaan kod tangan bahasa Melayu (KTBM) dalam kalangan kanak-kanak bermasalah pendengaran (IR)
title_fullStr Intervensi awal bahasa isyarat terhadap penguasaan kod tangan bahasa Melayu (KTBM) dalam kalangan kanak-kanak bermasalah pendengaran (IR)
title_full_unstemmed Intervensi awal bahasa isyarat terhadap penguasaan kod tangan bahasa Melayu (KTBM) dalam kalangan kanak-kanak bermasalah pendengaran (IR)
title_sort intervensi awal bahasa isyarat terhadap penguasaan kod tangan bahasa melayu (ktbm) dalam kalangan kanak-kanak bermasalah pendengaran (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=317
_version_ 1747832872901804032