Gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran dalam mata pelajaran Pendidikan Islam dan j-QAF (IR)

Kajian ini bertujuan untuk meneroka kecenderungan gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran Berkemampuan Tahap Tinggi (MBPBTT) dalam mata pelajaran Pendidikan Islam dan j-QAF. Kajian ini ialah satu kajian kes iaitu data kajian diperoleh melalui pemerhatian, temu bual dan hasil kerja murid. Kaj...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Mohd Razimi Husin
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2016
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=337
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id oai:ir.upsi.edu.my:337
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:3372020-02-27 Gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran dalam mata pelajaran Pendidikan Islam dan j-QAF (IR) 2016 Mohd Razimi Husin LC Special aspects of education Kajian ini bertujuan untuk meneroka kecenderungan gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran Berkemampuan Tahap Tinggi (MBPBTT) dalam mata pelajaran Pendidikan Islam dan j-QAF. Kajian ini ialah satu kajian kes iaitu data kajian diperoleh melalui pemerhatian, temu bual dan hasil kerja murid. Kajian dijalankan terhadap enam orang murid, empat orang guru dan enam orang ibu bapa. Murid kategori bermasalah pembelajaran dipilih menggunakan kaedah sampel secara bertujuan di sekolah rendah Program Integrasi Pendidikan Khas (SEIP) di negeri Perak yang berumur antara 10 hingga 13 tahun. Konstruk dan kesahan dalaman telah disahkan oleh pakar, manakala kesahan luar diperoleh dengan membandingkan dapatan kajian lain yang berasaskan teori berkaitan. Data dianalisis dengan teknik perbandingan berterusan ciri gaya pembelajaran MBPBTT. Perbandingan dilakukan ini bagi mengenal pasti tema ciri gaya pembelajaran yang dimiliki oleh mereka dan mengenal pasti sejauh mana penekanannya diberikan di sekolah. Model Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn dijadikan panduan dalam pemerhatian kerana model ini paling sesuai diaplikasikan kepada murid bermasalah pembelajaran. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat pola yang sama dengan Model Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn walaupun penekanan terhadap gaya pembelajaran ini kurang diberi perhatian di sekolah. Namun, terdapat lapan gaya pembelajaran Stimulus Baharu MBPBTT yang tidak dijelaskan dalam Model Dunn dan Dunn. Dapatan kajian ini telah menghasilkan Model Gaya Pembelajaran MBPBTT yang boleh dijadikan panduan oleh warga pendidik untuk mengenal pasti dan memahami gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=337 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=337 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LC Special aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
Mohd Razimi Husin
Gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran dalam mata pelajaran Pendidikan Islam dan j-QAF (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk meneroka kecenderungan gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran Berkemampuan Tahap Tinggi (MBPBTT) dalam mata pelajaran Pendidikan Islam dan j-QAF. Kajian ini ialah satu kajian kes iaitu data kajian diperoleh melalui pemerhatian, temu bual dan hasil kerja murid. Kajian dijalankan terhadap enam orang murid, empat orang guru dan enam orang ibu bapa. Murid kategori bermasalah pembelajaran dipilih menggunakan kaedah sampel secara bertujuan di sekolah rendah Program Integrasi Pendidikan Khas (SEIP) di negeri Perak yang berumur antara 10 hingga 13 tahun. Konstruk dan kesahan dalaman telah disahkan oleh pakar, manakala kesahan luar diperoleh dengan membandingkan dapatan kajian lain yang berasaskan teori berkaitan. Data dianalisis dengan teknik perbandingan berterusan ciri gaya pembelajaran MBPBTT. Perbandingan dilakukan ini bagi mengenal pasti tema ciri gaya pembelajaran yang dimiliki oleh mereka dan mengenal pasti sejauh mana penekanannya diberikan di sekolah. Model Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn dijadikan panduan dalam pemerhatian kerana model ini paling sesuai diaplikasikan kepada murid bermasalah pembelajaran. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat pola yang sama dengan Model Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn walaupun penekanan terhadap gaya pembelajaran ini kurang diberi perhatian di sekolah. Namun, terdapat lapan gaya pembelajaran Stimulus Baharu MBPBTT yang tidak dijelaskan dalam Model Dunn dan Dunn. Dapatan kajian ini telah menghasilkan Model Gaya Pembelajaran MBPBTT yang boleh dijadikan panduan oleh warga pendidik untuk mengenal pasti dan memahami gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Mohd Razimi Husin
author_facet Mohd Razimi Husin
author_sort Mohd Razimi Husin
title Gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran dalam mata pelajaran Pendidikan Islam dan j-QAF (IR)
title_short Gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran dalam mata pelajaran Pendidikan Islam dan j-QAF (IR)
title_full Gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran dalam mata pelajaran Pendidikan Islam dan j-QAF (IR)
title_fullStr Gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran dalam mata pelajaran Pendidikan Islam dan j-QAF (IR)
title_full_unstemmed Gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran dalam mata pelajaran Pendidikan Islam dan j-QAF (IR)
title_sort gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran dalam mata pelajaran pendidikan islam dan j-qaf (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=337
_version_ 1747832875207622656