Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR)
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia bagi subjek Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) Tahun Lima. Modul tersebut dibangunkan berpandukan model ADDIE iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Model ini merang...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3371 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:3371 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:33712020-02-27 Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR) 2017 Ruzaini Hisyam Daud T Technology (General) Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia bagi subjek Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) Tahun Lima. Modul tersebut dibangunkan berpandukan model ADDIE iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Model ini merangkumi lapan peringkat iaitu pemilihan tajuk, penyediaan alatan untuk dirakam, pengujian alatan, rakaman video, penyuntingan video, pembangunan modul, pengujian dan penambahbaikkan modul serta penilaian rintis modul. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk eksperimen kuasi telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan kluster melibatkan 50 orang murid Tahun Lima Sekolah Kebangsaan Bidor 2. Subjek kajian terdiri daripada 25 orang pelajar kumpulan eksperimen dan 25 orang pelajar kumpulan kawalan. Tiga instrumen kajian digunakan iaitu set soalan ujian pra dan ujian pos serta borang soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Analisis deskriptif menjelaskan persepsi murid terhadap modul yang dibangunkan, manakala statistik inferensi pula melibatkan ujian-t yang menerangkan perbezaan antara pemboleh ubah kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa pencapaian murid kumpulan eksperimen mengalami peningkatan yang signifikan berbanding pencapaian murid kumpulan kawalan. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian murid lelaki dan perempuan kumpulan eksperimen. Hasil dari analisis soal selidik pula mendapati hampir semua murid yang diajar dengan menggunakan modul yang dibangunkan mempunyai persepsi yang positif terhadap modul tersebut dari aspek elemen multimedia (88.8%), motivasi (95.2%) dan kefahaman (83.2%). Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan modul pengajaran berasaskan multimedia yang dibangunkan telah meningkatkan pencapaian murid untuk subjek RBT Tahun Lima. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan modul pengajaran berasaskan multimedia dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran subjek RBT. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3371 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3371 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Teknikal dan Vokasional N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
T Technology (General) |
spellingShingle |
T Technology (General) Ruzaini Hisyam Daud Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia bagi subjek Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) Tahun Lima. Modul tersebut dibangunkan berpandukan model ADDIE iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Model ini merangkumi lapan peringkat iaitu pemilihan tajuk, penyediaan alatan untuk dirakam, pengujian alatan, rakaman video, penyuntingan video, pembangunan modul, pengujian dan penambahbaikkan modul serta penilaian rintis modul. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk eksperimen kuasi telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan kluster melibatkan 50 orang murid Tahun Lima Sekolah Kebangsaan Bidor 2. Subjek kajian terdiri daripada 25 orang pelajar kumpulan eksperimen dan 25 orang pelajar kumpulan kawalan. Tiga instrumen kajian digunakan iaitu set soalan ujian pra dan ujian pos serta borang soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Analisis deskriptif menjelaskan persepsi murid terhadap modul yang dibangunkan, manakala statistik inferensi pula melibatkan ujian-t yang menerangkan perbezaan antara pemboleh ubah kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa pencapaian murid kumpulan eksperimen mengalami peningkatan yang signifikan berbanding pencapaian murid kumpulan kawalan. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian murid lelaki dan perempuan kumpulan eksperimen. Hasil dari analisis soal selidik pula mendapati hampir semua murid yang diajar dengan menggunakan modul yang dibangunkan mempunyai persepsi yang positif terhadap modul tersebut dari aspek elemen multimedia (88.8%), motivasi (95.2%) dan kefahaman (83.2%). Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan modul pengajaran berasaskan multimedia yang dibangunkan telah meningkatkan pencapaian murid untuk subjek RBT Tahun Lima. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan modul pengajaran berasaskan multimedia dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran subjek RBT. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Ruzaini Hisyam Daud |
author_facet |
Ruzaini Hisyam Daud |
author_sort |
Ruzaini Hisyam Daud |
title |
Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR) |
title_short |
Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR) |
title_full |
Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR) |
title_fullStr |
Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR) |
title_full_unstemmed |
Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR) |
title_sort |
pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Teknikal dan Vokasional |
publishDate |
2017 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3371 |
_version_ |
1747833077347909632 |