Pembinaan dan validasi instrumen penilaian pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (i-PBS) (IR)
Kajian ini bertujuan untuk membina dan menentusahkan Instrumen Penilaian Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (i-PBS). Draf pertama instrumen ini mengandungi 50 item yang terdiri daripada kombinasi ujian aneka pilihan dan soal selidik berbentuk skala Likert 5- mata. Ujian aneka pilihan dibina...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3383 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:3383 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Azwal Mohamed Zul Pembinaan dan validasi instrumen penilaian pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (i-PBS) (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan untuk membina dan menentusahkan Instrumen Penilaian Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (i-PBS). Draf pertama instrumen ini mengandungi 50 item yang terdiri daripada kombinasi ujian aneka pilihan dan soal selidik berbentuk skala Likert 5- mata. Ujian aneka pilihan dibina untuk menilai tahap pengetahuan dan kemahiran guru melaksanakan PBS manakala skala Likert 5-mata pula dibina untuk mendapatkan maklumat berkaitan kekuatan dan kekangan guru melaksanakan PBS. Populasi kajian terdiri daripada 1230 orang guru sekolah rendah di Daerah Rompin, Pahang. Sampel kajian terdiri daripada 655 orang guru yang dipilih secara rawak daripada kesemua 43 buah sekolah rendah di daerah tersebut. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Model pengukuran Rasch digunakan untuk menentukan kebolehpercayaan dan kesahan item melalui nilai-nilai kebolehpercayaan dan pengasingan item, kesesuaian item (item fit), polariti item, peta item individu dan taburan kesukaran item. Keseluruhannya, i-PBS menunjukkan bukti-bukti kesahan dan kebolehpercayaan yang baik berdasarkan ciri-ciri psikometrik item. Tiga item telah disingkirkan kerana misfit. Keputusan menunjukkan lebih dua pertiga guru mempunyai pengetahuan pada tahap baik dan cemerlang tentang dasar PBS. Begitu juga dengan kemahiran guru melaksanakan PBS yang mana majoriti guru mempunyai kemahiran pada tahap baik dan cemerlang. Namun begitu, tahap pengetahuan guru tentang pengoperasian PBS masih belum memuaskan yang mana lebih kurang satu pertiga guru berada pada tahap lemah. Kebanyakan guru bersetuju sistem offline memudahkan urusan perekodan data pentaksiran berbanding sistem online yang digunapakai sebelum ini. Guru juga bersetuju latihan dan kursus PBS mampu meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka dalam melaksanakan PBS. Implikasi daripada kajian ini mencadangkan keperluan latihan PBS yang berterusan terutama dalam aspek pengoperasian PBS, menambah kapasiti pelayar serta mewujudkan sistem penjadualan kemasukan data mengikut negeri supaya capaian yang lebih efisien diperolehi. Sumbangan kajian ini terhadap bidang pengukuran penilaian ialah terhasilnya instrumen i-PBS yang mempunyai nilai kebolehpercayaan dan kesahan yang tinggi yang boleh digunakan di sekolah-sekolah rendah Malaysia. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Azwal Mohamed Zul |
author_facet |
Azwal Mohamed Zul |
author_sort |
Azwal Mohamed Zul |
title |
Pembinaan dan validasi instrumen penilaian pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (i-PBS) (IR) |
title_short |
Pembinaan dan validasi instrumen penilaian pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (i-PBS) (IR) |
title_full |
Pembinaan dan validasi instrumen penilaian pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (i-PBS) (IR) |
title_fullStr |
Pembinaan dan validasi instrumen penilaian pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (i-PBS) (IR) |
title_full_unstemmed |
Pembinaan dan validasi instrumen penilaian pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (i-PBS) (IR) |
title_sort |
pembinaan dan validasi instrumen penilaian pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (i-pbs) (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2017 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3383 |
_version_ |
1747833077595373568 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:33832020-02-27 Pembinaan dan validasi instrumen penilaian pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (i-PBS) (IR) 2017 Azwal Mohamed Zul LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk membina dan menentusahkan Instrumen Penilaian Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (i-PBS). Draf pertama instrumen ini mengandungi 50 item yang terdiri daripada kombinasi ujian aneka pilihan dan soal selidik berbentuk skala Likert 5- mata. Ujian aneka pilihan dibina untuk menilai tahap pengetahuan dan kemahiran guru melaksanakan PBS manakala skala Likert 5-mata pula dibina untuk mendapatkan maklumat berkaitan kekuatan dan kekangan guru melaksanakan PBS. Populasi kajian terdiri daripada 1230 orang guru sekolah rendah di Daerah Rompin, Pahang. Sampel kajian terdiri daripada 655 orang guru yang dipilih secara rawak daripada kesemua 43 buah sekolah rendah di daerah tersebut. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Model pengukuran Rasch digunakan untuk menentukan kebolehpercayaan dan kesahan item melalui nilai-nilai kebolehpercayaan dan pengasingan item, kesesuaian item (item fit), polariti item, peta item individu dan taburan kesukaran item. Keseluruhannya, i-PBS menunjukkan bukti-bukti kesahan dan kebolehpercayaan yang baik berdasarkan ciri-ciri psikometrik item. Tiga item telah disingkirkan kerana misfit. Keputusan menunjukkan lebih dua pertiga guru mempunyai pengetahuan pada tahap baik dan cemerlang tentang dasar PBS. Begitu juga dengan kemahiran guru melaksanakan PBS yang mana majoriti guru mempunyai kemahiran pada tahap baik dan cemerlang. Namun begitu, tahap pengetahuan guru tentang pengoperasian PBS masih belum memuaskan yang mana lebih kurang satu pertiga guru berada pada tahap lemah. Kebanyakan guru bersetuju sistem offline memudahkan urusan perekodan data pentaksiran berbanding sistem online yang digunapakai sebelum ini. Guru juga bersetuju latihan dan kursus PBS mampu meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka dalam melaksanakan PBS. Implikasi daripada kajian ini mencadangkan keperluan latihan PBS yang berterusan terutama dalam aspek pengoperasian PBS, menambah kapasiti pelayar serta mewujudkan sistem penjadualan kemasukan data mengikut negeri supaya capaian yang lebih efisien diperolehi. Sumbangan kajian ini terhadap bidang pengukuran penilaian ialah terhasilnya instrumen i-PBS yang mempunyai nilai kebolehpercayaan dan kesahan yang tinggi yang boleh digunakan di sekolah-sekolah rendah Malaysia. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3383 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3383 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia Abd Rahim Abd Rashid (2002). Pengajaran dan Pembelajaran Sains Soaial - Teori danArna/an. Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur.Abd. Latif Haji Gapor (2006). Domain Penilaian Dalam Teknologi Pendidikan. PenerbitUniversiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak.Abdullah Sani Yahaya (2003). Perkembangan Pendidikan di Malaysia. Bentong, Pahang: PTSPublication & Distributor Sdn. Bhd.Ahamad (2012). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Sejarah Menengah Rendah Tingkatan 2.Universiti Kebangsaan Malaysia.Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) & Peraturan Pendidikan (Penilaian dan Peperiksaan) 1997.Bahagian II, Perkara 3.Atan Long. (1984). "Pendidik dan Pendidikan" dalam Siri Fajar Bakti. Kuala Lumpur: PenerbitFajar Bakti Sdn. Bhd.gustin/ Anak ahoi (2012). Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Kemahiran Hidfi 'p Bersepadu Kemahiran Teknikal Di Enam Buah Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuching,Sarawak, Open University Malaysia.Azizi Ahmad & Mohd Isha Awang (2008). Pengukuran Dan Penilaian Pendidikan. KualaLumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Bahagian Perkembangan Kurikulum. (2011). Latar Belakang-Transformasi. Retrieved I Oktober, 2012 from http://kssr.bpk.my/pengenalan/latar_belakangBhasah Abu Bakar (2003). Asas Pengukuran Bilik Darjah. Quantum Books.Carribbean Examination Council (CXC) (2013). School-Based Assessment Manual ForPrincipals, Caribbean Advanced Proficiency Examinations (CAPE).Chua Yan Piaw (2006). Kaedah dan Statistik Penyelidikan: Kaedah Penyelidikan. McGraw-Hill(Malaysia) Sdn. Bhd.Dayang Khairunnisa & Masilah (2009). Trend And Issues In Education For MathematicalScience. UPSI, Tanjong Malim, Perak.Dewani Goloi (2009). Penilaian Pentaksiran Kerja Amali Sains (PEKA) peringkat PMR. TesisSarjana Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.Donald L. Kirkpatrick & James D. Kirkpatrick (2007). Implementing The Four lei"el A Practical Guide For Effective Evaluation Of Training Programs. San Francisco: Benett KoehlerPublishers.Farah Ilyani (2011). Penilaian Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Tarannum Al-Quran Kelas Khas Kemahiran Membaca dan menghafaz Al-Quran (KKQ) di Selangor. UniversitiKebangsaan Malaysia.Geoffrey (2012). Penilaian Input dan Produk Kurikulum Komponen Kesusasleraan BahasaInggeris di sekolah menengah daerah Penampang. Universiti Mala ysia Sabah.Gwendolyn J. Ogle (2002). Towards A Formative Evaluation Tool. Virginia Polytechnic Instituteand State University.Institut Pendidikan Guru Malaysia (Model Konseptual Pendidikan Guru) http://web.moe.gov.my/ipgm/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=12 7:modelkonseptual-2&catid=60&Itemid=738&lang=enIsham (2011). Penilaian Penggunaan Bahasa Inggeris dalam pengajaran Sains oleh guru Sains sekolahmenengah negeri Selangor. Universiti Kebangsaan Malaysia. IJo y L. Fitzpatric et al. (2004). Program Evaluation: Alternative approaches andprCJc 11ca guidelines. Pearson Education, Inc.Juliana Osong (2008). Hubungan Antara Pengetahuan Dengan Persepsi Amalan PentaksiranFormatif Dalam Pelaksanaan Penilaian Kemajuan Berasaskan Sekolah (PBS), Universiti Malaysia Sabah.Khong Mei Teng (2010). Kualiti Ujian Pertengahan Tahun Matematik Tingkatan Empat Kertas Satu,UPSI, Tanjong Malim, Perak.Kamus Dewan Edisi ke-4 (2005), Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.KBSR Secara Menyeluruh. http://skdarau.tripod.com/kbsr.htm. Retrieved 23 September 2013Kementerian Pendidikan Malaysia. Buku Penerangan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah(1993).http://www.moe.gov.my/bpk/v2/index.php?option=com_content&view=article&Id=3 l 3&Itemid=482&lang=enKementerian Pendidikan Malaysia (2011). http://www.moe.gov.my/my/soalan-lazimview?id=147&keyword=&Krejcie, R.V., & Morgan, DD.W. (1970). Determining sample size for research activities.Educational and Phychological Measurement , 30, 608.Kurikulum Standard Sekolah Rendah, Sahagian Pembangunan Kurikulum (201O),http://web.moe.gov.rny/bpk/v2/index.php?option=com content&view=article&id=168:kurikulum-standard-sekolah-rendah-suatu-pengenalan& atid=1O1:slideshow&lang=enLee & Seoh Choon (2011). Implementation of Special Education Programme (learning diaabilities) in Penang; an evaluation from special education teachers andprogramme coordinators perspectives. Universiti Malaysia Sabah.Lembaga Peperiksaan Malaysia (2012). Panduan Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS).Lim Liut Sun (2012). Penilaian pelaksanaan pentaksiran ker:ja amali sains (PEKA) bagi matapelajaran Sains Teras SPM, Universiti Kebangsaan Malaysia.Malim Lecture Series 1/2013. Robert Walter Burton Burrell. School-Based Assessment:A Personal Experience in Queensland, Australia.Mathison, S. (Ed.).(2005). Encyclopedia of evaluation. Thousand Oaks, CA: Sage.Mertens & Wilson (2012). Program Evaluation Theory and Practice. The Guilford Press, NewYork.ngguan Malaysia, Kerajaan sedia menambah baik sistem PBS - TPM, 04 ovember 201 . tbupMior Khairul Azrin, M.J. (2011). Sistem Pendidikan di Malaysia: Dasar, Cabaran dan Pelaksanaan ke Arah Perpaduan Nasional. Sosiohumanika, 4(1).Mohammad Khazimi (2013). Kefahaman Guru Di Daerah Baling/Sik Dalam Melaksanakan InovasiKurikulum (KSSR), Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.Mohd Azli (2009). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) Bagi Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu Sekolah Menengah. Universiti Malaya, Kuala Lumpur.Mohd Nordin (2011). Penilaian Program Mata Pelajaran Vokasional (MPV) Bagi BidangPertanian di sekolah menengah harian di Semenanjung Malaysia. Universiti KebangsaanMalaysia.Mohd Sahandri Gani Hamzah et. al. (2012). Amalan Penilaian Gw11. Utusan Publications &Distributors Sdn. Bhd.Mokhtar Ismail (2011). Kaedah Penyelidikan Kuantitatif dalam Pendidikan . Dewan Bahasa danPustaka, Kuala Lumpur.Muhammad Rashidan (2007). Pelaksanaan Dan Pers cpsi Guru Terhadap Evolusi Pentaksiran KerjaAmali Fizik Di Sekolah Menengah , Universiti Malaya , Kuala Lumpur.Noraini Idris & Shuki Osman (2009). Pengajaran dan Pembelajaran-Teori dan Praktis. McGraw Hill Education.Nor Izah (2011). Kajian Integrasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam pengajaran danpembelajaran Matematik; Satu Penilaian di Sekolah Menengah Bestari. UniversitiKebangsaan Malaysia.Norsyahida (2013). Masalah, Cabaran Dan Kebaikan Masa Hadapan Pelaksanaan SistemPentaksiran Baharu STPM Universiti Tun Hussein Onn, Johor.NUTP gesa segera selesai masalah PBS (2013). http://www.nutp.org/new/ms/node/l 330Othman al-Habshi (2000). Cadangan penstrukturan semula sistem pendidikan kepada P-12:Rasional dan struktur alternatif. Kertas kerja Seminar Penstrukturan Semula SistemPendidikan Kebangsaan, Kementerian Pendidikan Malaysia, Selangor.Popham, W.J. (1993). Educational Evaluation. Los Angeles: Allyn & Bacon.Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia (2001). FalsafahPendidikan Kebangsaan, Matlamat dan Misi.Ralph W. Tyler (1990) Prinsip asas kurikulum dan pengajaran: Penterjemah; Haji KamaruyddinHussin & Hazil Abdul Hamid. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala LumpurRobert E. Stake (2004) Standards-based & responsive evaluation. Thousand Oaks, Calif Sage. Rogers(1983). Diffusion of Innovations - Third Edition. The Free Press. New York.Ruhila (2012). Perkaitan Antara Kefahaman Dan Kesediaan Guru Matematik Tahun 1 Dan 2Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) Di Daerah Pasir Gudang,Johor. Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johar.Salina (2012). Penilaian program rancangan integrasi murid untuk perpaduan (RIMUP).Universiti Kebangsaan Malaysia.Shamsuraini Mat Rani. (2008). Pelaksanaan PEKA Fizik Dari Persepsi Pe/ajar Dan HubunganPenskoran PEKA Dengan Pencapaian Kertas 3 Amali Fizik. Projek Penyelidikan Sarjana Pendidikan,Universiti Kebangsaan Malaysia.Sufean Russin (2002). Dasar Pembangunan Pendidikan Malaysia. Teori dan Analisis. KualaLumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Surat Siaran Lembaga Peperiksaan Bil. 3, 2011. PEMAKLUMAN PENTAKSIRANBERASASKAN SEKOLAH (PBS) DI SEKOLAH RENDAH DAN MENENGAHRENDAH.Terry D. TenBrink & James M. Cooper (2003). An Educator's Guide to Classroom Assessment.University of Virginia.Tong Siu Yin Annie (2011) Exploring Students' Perception of and Reaction to Feedback inSchool-based Assessment. Malaysian Journal OJELT Research. 7 (2), 104 -107.Unit Komunikasi Korporat (2013). http://www.moe.gov.my/v/surat-kepada-pengarangview?id=3749&Unit Pengurusan Komunikasi Kurikulum, 2011http://web.moe.gov.my/bpk/v2/kssr/index.php/pengenalan/latar_ belakangWan Zah Wan Ali & Tajularipin (2008). Memperkaskan Pendidikan Negara Isu & CabaranPenerbit Universiti Putra Malaysia, Serdang.Wikipedia Bahasa Melayu-Sistem Pendidikan Brunei. Retrievedhttp://ms.wikipedia.org/wiki/Sistem_Pendidikan_BruneiJanuari 2014.Yahya Buntat, Muhammad Rashid Rajjudin Kandar Selamat, Muhammad Sukri Saud (2006).Kesesuaian Kurikulum Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Pertanian Fakulti PendidikanUniversiti Teknologi Malaysia Terhadap Keperluan Pembelajaran Di Sekolah. Skudai:Universiti Teknologi Malaysia.Yusaini (2010). Pelaksanaan Program Mata Pelajaran Vokasional Di Sekolah MenengahHarian, Universiti Teknologi MARA.Yuni Nuraini (2012). Tahap Pengetahuan Dan Persepsi Guru Terhadap Kurikulum StandardSekolah Rendah (KSSR) di Skudai, Johor Bahru, Universiti Teknologi Malaysia.Yusof & Mohd Musa (2008). Kepimpinan Guru Besar Dalam Pelaksanaan PentaksiranBerasaskan Sekolah (PBS) Di Sekolah Kebangsaan Daerah Kola Tinggi, Johor.Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.http://www.utusan.com.my/utusanlPendidikanl20 121 029/pe_0 lIPelaksanaan-PBS-tidakbebankan-guru#ixzz2dK 1 enFmA |