Analisis pencapaian dan tahap motivasi pelajar menggunakan koswer Friend Rescue Game bagi tajuk asid dan bes (IR)

<p>Kajian ini bertujuan membangun dan menilai koswer pembelajaran berasaskan permainan komputer iaitu Friend Rescue Game (FRG) bagi tajuk Asid dan Bes. Kaedah pembangunan koswer yang digunakan dalam kajian ini meliputi lima peringkat berdasarkan model ADDIE. Koswer FRG ini dibangunkan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mimi Marzziana Hamzah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3440
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3440
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:34402020-02-27 Analisis pencapaian dan tahap motivasi pelajar menggunakan koswer Friend Rescue Game bagi tajuk asid dan bes (IR) 2017 Mimi Marzziana Hamzah LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan membangun dan menilai koswer pembelajaran berasaskan permainan komputer iaitu Friend Rescue Game (FRG) bagi tajuk Asid dan Bes. Kaedah pembangunan koswer yang digunakan dalam kajian ini meliputi lima peringkat berdasarkan model ADDIE. Koswer FRG ini dibangunkan dengan menggunakan perisian RPG Maker Ace VX. Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini melibatkan 50 orang responden dari aliran sains tulen iaitu 25 orang untuk kumpulan kawalan dan 25 orang kumpulan eksperimen. Teknik persampelan yang digunakan dalam kajian ini ialah persampelan rawak mudah. Instrumen kajian ini adalah berbentuk ujian pra dan ujian pos untuk menguji pencapaian pelajar manakala soal selidik IMMS bertujuan untuk menguji tahap motivasi pelajar. Data dianalisis dengan menggunakan ujian-t dan ujian ANCOVA untuk menentukan pencapaian pelajar manakala ujian Mann-Whitney U digunakan untuk menentukan tahap motivasi intrinsik pelajar. Hasil kajian mendapati terdapat peningkatan pencapaian pada kedua-dua kumpulan kawalan dan eksperimen. Kumpulan eksperimen menunjukkan peningkatan yang lebih tinggi secara signifikan berbanding kumpulan kawalan. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan tahap motivasi intrinsik pelajar kumpulan kawalan dan eksperimen. Hasil analisis ujian Mann-Whitney U menunjukkan min pangkatan kumpulan eksperimen adalah lebih tinggi daripada kumpulan kawalan. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan permainan FRG telah meningkatkan pencapaian dan tahap motivasi intrinsik pelajar. Implikasi kajian menunjukkan permainan FRG telah berjaya memberikan impak yang positif terhadap motivasi intrinsik pelajar seterusnya meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran bagi tajuk Asid dan Bes.</p> 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3440 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3440 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mimi Marzziana Hamzah
Analisis pencapaian dan tahap motivasi pelajar menggunakan koswer Friend Rescue Game bagi tajuk asid dan bes (IR)
description <p>Kajian ini bertujuan membangun dan menilai koswer pembelajaran berasaskan permainan komputer iaitu Friend Rescue Game (FRG) bagi tajuk Asid dan Bes. Kaedah pembangunan koswer yang digunakan dalam kajian ini meliputi lima peringkat berdasarkan model ADDIE. Koswer FRG ini dibangunkan dengan menggunakan perisian RPG Maker Ace VX. Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini melibatkan 50 orang responden dari aliran sains tulen iaitu 25 orang untuk kumpulan kawalan dan 25 orang kumpulan eksperimen. Teknik persampelan yang digunakan dalam kajian ini ialah persampelan rawak mudah. Instrumen kajian ini adalah berbentuk ujian pra dan ujian pos untuk menguji pencapaian pelajar manakala soal selidik IMMS bertujuan untuk menguji tahap motivasi pelajar. Data dianalisis dengan menggunakan ujian-t dan ujian ANCOVA untuk menentukan pencapaian pelajar manakala ujian Mann-Whitney U digunakan untuk menentukan tahap motivasi intrinsik pelajar. Hasil kajian mendapati terdapat peningkatan pencapaian pada kedua-dua kumpulan kawalan dan eksperimen. Kumpulan eksperimen menunjukkan peningkatan yang lebih tinggi secara signifikan berbanding kumpulan kawalan. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan tahap motivasi intrinsik pelajar kumpulan kawalan dan eksperimen. Hasil analisis ujian Mann-Whitney U menunjukkan min pangkatan kumpulan eksperimen adalah lebih tinggi daripada kumpulan kawalan. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan permainan FRG telah meningkatkan pencapaian dan tahap motivasi intrinsik pelajar. Implikasi kajian menunjukkan permainan FRG telah berjaya memberikan impak yang positif terhadap motivasi intrinsik pelajar seterusnya meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran bagi tajuk Asid dan Bes.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mimi Marzziana Hamzah
author_facet Mimi Marzziana Hamzah
author_sort Mimi Marzziana Hamzah
title Analisis pencapaian dan tahap motivasi pelajar menggunakan koswer Friend Rescue Game bagi tajuk asid dan bes (IR)
title_short Analisis pencapaian dan tahap motivasi pelajar menggunakan koswer Friend Rescue Game bagi tajuk asid dan bes (IR)
title_full Analisis pencapaian dan tahap motivasi pelajar menggunakan koswer Friend Rescue Game bagi tajuk asid dan bes (IR)
title_fullStr Analisis pencapaian dan tahap motivasi pelajar menggunakan koswer Friend Rescue Game bagi tajuk asid dan bes (IR)
title_full_unstemmed Analisis pencapaian dan tahap motivasi pelajar menggunakan koswer Friend Rescue Game bagi tajuk asid dan bes (IR)
title_sort analisis pencapaian dan tahap motivasi pelajar menggunakan koswer friend rescue game bagi tajuk asid dan bes (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3440
_version_ 1747833078837936128