Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR)

<p>Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat dari segi sikap murid-murid tahap satu. Kajian ini melibatkan pembangunan permainan yang berbeza prinsip persuasif grafik iaitu prinsip syarat, prinsip cadangan dan prinsip pem...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norlia Mat Esa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3526
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3526
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:35262020-02-27 Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR) 2017 Norlia Mat Esa T Technology (General) <p>Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat dari segi sikap murid-murid tahap satu. Kajian ini melibatkan pembangunan permainan yang berbeza prinsip persuasif grafik iaitu prinsip syarat, prinsip cadangan dan prinsip pemantauan diri. Sikap diukur dari segi afektif, kognitif dan tingkah laku. Kajian ini adalah berdasarkan kepada pendekatan eksperimen kuasi menggunakan kumpulan kawalan tidak seimbang untuk menilai kesan prinsip persuasif grafik terhadap sikap. Sampel kajian terdiri daripada 127 murid dari sebuah sekolah di daerah Kuala Kangsar. Hipotesis telah diuji menggunakan analisis ANCOVA dan multivariat kovarian (MANCOVA) dengan pelarasan Bonferroni (aras signifikan =p<.01). Analisis menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pencapaian kumpulan yang menggunakan prinsip syarat dan prinsip pemantauan diri dalam bentuk persuasif grafik berbanding dengan kumpulan yang menggunakan pendekatan permainan tanpa prinsip persuasif grafik pada aras signifikan p<.05. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor afektif, kognitif dan tingkah laku bagi prinsip persuasif grafik. Oleh itu, kajian ini menunjukkan bahawa prinsip syarat dan prinsip pemantauan diri adalah berkesan dalam mengubah sikap. Sebaliknya prinsip cadangan adalah tidak signifikan dalam mengubah sikap. Implikasi kajian menunjukkan bahawa prinsip syarat dan prinsip pemantauan diri boleh digunakan dalam prinsip persuasif grafik yang menyumbang kepada perubahan sikap murid.</p> 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3526 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3526 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic T Technology (General)
spellingShingle T Technology (General)
Norlia Mat Esa
Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR)
description <p>Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat dari segi sikap murid-murid tahap satu. Kajian ini melibatkan pembangunan permainan yang berbeza prinsip persuasif grafik iaitu prinsip syarat, prinsip cadangan dan prinsip pemantauan diri. Sikap diukur dari segi afektif, kognitif dan tingkah laku. Kajian ini adalah berdasarkan kepada pendekatan eksperimen kuasi menggunakan kumpulan kawalan tidak seimbang untuk menilai kesan prinsip persuasif grafik terhadap sikap. Sampel kajian terdiri daripada 127 murid dari sebuah sekolah di daerah Kuala Kangsar. Hipotesis telah diuji menggunakan analisis ANCOVA dan multivariat kovarian (MANCOVA) dengan pelarasan Bonferroni (aras signifikan =p<.01). Analisis menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pencapaian kumpulan yang menggunakan prinsip syarat dan prinsip pemantauan diri dalam bentuk persuasif grafik berbanding dengan kumpulan yang menggunakan pendekatan permainan tanpa prinsip persuasif grafik pada aras signifikan p<.05. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor afektif, kognitif dan tingkah laku bagi prinsip persuasif grafik. Oleh itu, kajian ini menunjukkan bahawa prinsip syarat dan prinsip pemantauan diri adalah berkesan dalam mengubah sikap. Sebaliknya prinsip cadangan adalah tidak signifikan dalam mengubah sikap. Implikasi kajian menunjukkan bahawa prinsip syarat dan prinsip pemantauan diri boleh digunakan dalam prinsip persuasif grafik yang menyumbang kepada perubahan sikap murid.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Norlia Mat Esa
author_facet Norlia Mat Esa
author_sort Norlia Mat Esa
title Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR)
title_short Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR)
title_full Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR)
title_fullStr Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR)
title_full_unstemmed Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR)
title_sort kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3526
_version_ 1747833082289848320