Tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan koperasi di sekolah menengah daerah Hulu Selangor (IR)

<p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan koperasi sekolah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Hulu Selangor berdasarkan model SERVQUAL dan SERVPERF yang disesuaikan dengan perkhidmatan koperasi. Kajian ini melib...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Roslina Mustapha
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3528
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan koperasi sekolah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Hulu Selangor berdasarkan model SERVQUAL dan SERVPERF yang disesuaikan dengan perkhidmatan koperasi. Kajian ini melibatkan faktor demografi dan lima dimensi kualiti perkhidmatan iaitu jaminan, kebolehpercayaan, ketara, empati dan responsif. Sebanyak 383 borang soal selidik telah diedarkan menggunakan teknik pensampelan berkelompok kepada pelajar-pelajar di sepuluh buah sekolah terpilih di Hulu Selangor. Reka bentuk kajian merupakan kajian tinjauan dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Skor min bagi keseluruhan dimensi kualiti perkhidmatan dan kepuasan adalah sederhana tinggi. Dapatan kajian yang diperoleh menunjukkan bahawa terdapatnya perbezaan yang signifikan dari segi jantina, bangsa, jenis sekolah dan lokasi sekolah, manakala tidak terdapat perbezaan dari segi jumlah wang saku di antara faktor demografi dengan dimensi kualiti perkhidmatan. Berdasarkan ujian korelasi Pearson, dimensi responsif mempunyai nilai korelasi yang paling tinggi diikuti oleh dimensi ketara, empati, jaminan dan kebolehpercayaan. Analisis regresi menunjukkan bahawa dimensi kualiti perkhidmatan telah menerangkan varian dalam kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan sebanyak 64.9%. Dimensi jaminan merupakan dimensi yang paling kritikal dalam mempengaruhi tahap kepuasan pelajar. Implikasi kajian ini ialah kriteria-kriteria pengukuran dimensi kualiti perkhidmatan boleh menjadi pengukur kepada kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan koperasi. Malah kriteria-kriteria ini boleh juga menjadi pengukur kepuasan pelanggan bagi koperasi dewasa dan juga entiti perniagaan lain di sekolah seperti kelab usahawan dan sebagainya. Kesimpulannya, pelajar berpuas hati terhadap kualiti perkhidmatan koperasi sekolah. Namun beberapa kriteria dalam dimensi ketara perlu ditambah baik untuk meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan koperasi sekolah.</p>