Kompetensi guru bimbingan dan kaunseling berpandukan model pengurusan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling Kementerian Pendidikan Malaysia (IR)

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap kompetensi Guru Bimbingan dan Kaunseling (GBK) dari aspek kompetensi pengetahuan dan kompetensi kemahiran berpandukan Model Pengurusan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling Kementerian Pendidikan Malaysia (Model KPM). Kajian ini turut bertuj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mad Islaihi Sabdari
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3533
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3533
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:35332020-02-27 Kompetensi guru bimbingan dan kaunseling berpandukan model pengurusan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling Kementerian Pendidikan Malaysia (IR) 2017 Mad Islaihi Sabdari BF Psychology <p>Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap kompetensi Guru Bimbingan dan Kaunseling (GBK) dari aspek kompetensi pengetahuan dan kompetensi kemahiran berpandukan Model Pengurusan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling Kementerian Pendidikan Malaysia (Model KPM). Kajian ini turut bertujuan mengukur tiga bidang kompetensi GBK iaitu bidang penghantaran, bidang pengurusan dan pentadbiran dan bidang pengurusan program. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengukur korelasi antara kompetensi GBK dengan tempoh perkhidmatan. Reka bentuk kajian tinjauan digunakan dalam kajian ini dan melibatkan sampel seramai 205 GBK di negeri Sabah yang dipilih secara rawak mudah daripada 437 populasi. Data dikumpul menggunakan Inventori Kompetensi Guru Kaunseling (IKGK) secara atas talian yang telah diuji dan disahkan mempunyai nilai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi, dan seterusnya analisis kuantitatif secara deskriptif menggunakan peratusan dan min, serta analisis inferensi menggunakan statistik spearman rho digunakan. Hasil kajian menunjukkan kompetensi GBK adalah pada tahap yang tinggi. Hasil kajian juga menunjukkan ketiga-tiga bidang kompetensi GBK iaitu penghantaran, pengurusan dan pentadbiran dan pengurusan program juga pada tahap yang tinggi. Di samping itu, hasil kajian juga menunjukkan terdapat korelasi yang signifikan positif antara kompetensi pengetahuan dalam ketiga-tiga bidang iaitu penghantaran, pengurusan dan pentadbiran, dan pengurusan program dengan tempoh perkhidmatan. Selain daripada itu, hasil kajian menunjukkan terdapat kerolasi positif yang signifikan antara kompetensi kemahiran dalam dua bidang kompetensi iaitu penghantaran dan pengurusan dan pentadbiran dengan tempoh perkhidmatan. Implikasi kajian ini menunjukan GBK di negeri Sabah adalah kompeten dari aspek pengetahuan dan kemahiran iaitu dalam bidang penghantaran, pengurusan dan pentadbiran, dan pengurusan program. Kajian ini juga menunjukkan Model KPM boleh dijadikan sebagai model penilaian kompetensi GBK.</p> 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3533 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3533 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Mad Islaihi Sabdari
Kompetensi guru bimbingan dan kaunseling berpandukan model pengurusan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling Kementerian Pendidikan Malaysia (IR)
description <p>Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap kompetensi Guru Bimbingan dan Kaunseling (GBK) dari aspek kompetensi pengetahuan dan kompetensi kemahiran berpandukan Model Pengurusan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling Kementerian Pendidikan Malaysia (Model KPM). Kajian ini turut bertujuan mengukur tiga bidang kompetensi GBK iaitu bidang penghantaran, bidang pengurusan dan pentadbiran dan bidang pengurusan program. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengukur korelasi antara kompetensi GBK dengan tempoh perkhidmatan. Reka bentuk kajian tinjauan digunakan dalam kajian ini dan melibatkan sampel seramai 205 GBK di negeri Sabah yang dipilih secara rawak mudah daripada 437 populasi. Data dikumpul menggunakan Inventori Kompetensi Guru Kaunseling (IKGK) secara atas talian yang telah diuji dan disahkan mempunyai nilai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi, dan seterusnya analisis kuantitatif secara deskriptif menggunakan peratusan dan min, serta analisis inferensi menggunakan statistik spearman rho digunakan. Hasil kajian menunjukkan kompetensi GBK adalah pada tahap yang tinggi. Hasil kajian juga menunjukkan ketiga-tiga bidang kompetensi GBK iaitu penghantaran, pengurusan dan pentadbiran dan pengurusan program juga pada tahap yang tinggi. Di samping itu, hasil kajian juga menunjukkan terdapat korelasi yang signifikan positif antara kompetensi pengetahuan dalam ketiga-tiga bidang iaitu penghantaran, pengurusan dan pentadbiran, dan pengurusan program dengan tempoh perkhidmatan. Selain daripada itu, hasil kajian menunjukkan terdapat kerolasi positif yang signifikan antara kompetensi kemahiran dalam dua bidang kompetensi iaitu penghantaran dan pengurusan dan pentadbiran dengan tempoh perkhidmatan. Implikasi kajian ini menunjukan GBK di negeri Sabah adalah kompeten dari aspek pengetahuan dan kemahiran iaitu dalam bidang penghantaran, pengurusan dan pentadbiran, dan pengurusan program. Kajian ini juga menunjukkan Model KPM boleh dijadikan sebagai model penilaian kompetensi GBK.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mad Islaihi Sabdari
author_facet Mad Islaihi Sabdari
author_sort Mad Islaihi Sabdari
title Kompetensi guru bimbingan dan kaunseling berpandukan model pengurusan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling Kementerian Pendidikan Malaysia (IR)
title_short Kompetensi guru bimbingan dan kaunseling berpandukan model pengurusan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling Kementerian Pendidikan Malaysia (IR)
title_full Kompetensi guru bimbingan dan kaunseling berpandukan model pengurusan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling Kementerian Pendidikan Malaysia (IR)
title_fullStr Kompetensi guru bimbingan dan kaunseling berpandukan model pengurusan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling Kementerian Pendidikan Malaysia (IR)
title_full_unstemmed Kompetensi guru bimbingan dan kaunseling berpandukan model pengurusan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling Kementerian Pendidikan Malaysia (IR)
title_sort kompetensi guru bimbingan dan kaunseling berpandukan model pengurusan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling kementerian pendidikan malaysia (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3533
_version_ 1747833084001124352