Pembinaan modul pentaksiran kemahiran insaniah melalui kokurikulum di Kolej Matrikulasi (IR)

Tujuan kajian ini adalah untuk membina satu modul pentaksiran kemahiran insaniah melalui mata pelajaran Kokurikulum. Modul pentaksiran ini diadaptasi daripada Sukatan Mata Pelajaran Kokurikulum, Bahagian Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia (BMKPM). BMKPM telah menetapkan enam elemen kemahira...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mahamad Yusof Abdul Rani
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3548
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3548
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:35482020-02-27 Pembinaan modul pentaksiran kemahiran insaniah melalui kokurikulum di Kolej Matrikulasi (IR) 2017 Mahamad Yusof Abdul Rani BF Psychology Tujuan kajian ini adalah untuk membina satu modul pentaksiran kemahiran insaniah melalui mata pelajaran Kokurikulum. Modul pentaksiran ini diadaptasi daripada Sukatan Mata Pelajaran Kokurikulum, Bahagian Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia (BMKPM). BMKPM telah menetapkan enam elemen kemahiran insaniah yang perlu dinilai ke atas pelajar iaitu kemahiran kepimpinan, kemahiran komunikasi, kemahiran berfikir secara kritis dan menyelesaikan masalah, kemahiran kerja berpasukan, semangat kesukarelawanan dan patriotisme. Panel pakar telah mengesahkan instrumen pentaksiran ini berada dalam julat persetujuan .79 hingga .98. Kajian rintis telah dilaksanakan Kolej Matrikulasi Melaka yang melibatkan 160 orang pelajar dan data dianalisis menggunakan Exploratory Factor Analysis (EFA). Hasil analisis EFA, 27 daripada 30 item dalam modul pentaksiran berjaya dimuatkan dalam faktor masing-masing berdasarkan factor loading dengan nilai melebihi 0.45. Sejumlah 67.78 peratus varian dapat diterangkan oleh semua item ke atas enam elemen yang utama. Kesahan dan kebolehpercayaan modul pentaksiran ini diperkukuhkan lagi dengan tahap persetujuan pensyarah ke atas penggunaan modul yang tinggi iaitu 90 peratus bagi purata keseluruhan item yang dinilai. Seterusnya kajian sebenar dilaksanakan di Kolej Matrikulasi Labuan menggunakan kaedah praeksperimen yang melibatkan 256 responden pelajar yang dipilih secara intact sebagai sampel kajian dan 10 responden pensyarah kokurikulum sebagai penilai. Berdasarkan Confirmatory Factor Analysis (CFA), keputusan menunjukkan keenam-enam elemen kemahiran insaniah disahkan dan mengukur item-item bagi setiap komponen utama serta memenuhi syarat kesahan konstruk dan kebolehpercayaan konstruk. Selanjutnya, ujian MANOVA menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap penguasaan kemahiran insaniah antara kumpulan bagi perbandingan antara jantina dan perbandingan antara kaum. Sementara Ujian ANOVA Sehala menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap penguasaan kemahiran insaniah antara kumpulan bagi perbandingan antara jantina dan perbandingan antara kaum. Oleh itu, modul pentaksiran ini dapat digunakan khususnya Unit Kokurikulum Kolej Matrikulasi Labuan bagi membantu pensyarah untuk mengukur tahap kemahiran insaniah pelajar melalui mata pelajaran Kokurikulum. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3548 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3548 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Mahamad Yusof Abdul Rani
Pembinaan modul pentaksiran kemahiran insaniah melalui kokurikulum di Kolej Matrikulasi (IR)
description Tujuan kajian ini adalah untuk membina satu modul pentaksiran kemahiran insaniah melalui mata pelajaran Kokurikulum. Modul pentaksiran ini diadaptasi daripada Sukatan Mata Pelajaran Kokurikulum, Bahagian Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia (BMKPM). BMKPM telah menetapkan enam elemen kemahiran insaniah yang perlu dinilai ke atas pelajar iaitu kemahiran kepimpinan, kemahiran komunikasi, kemahiran berfikir secara kritis dan menyelesaikan masalah, kemahiran kerja berpasukan, semangat kesukarelawanan dan patriotisme. Panel pakar telah mengesahkan instrumen pentaksiran ini berada dalam julat persetujuan .79 hingga .98. Kajian rintis telah dilaksanakan Kolej Matrikulasi Melaka yang melibatkan 160 orang pelajar dan data dianalisis menggunakan Exploratory Factor Analysis (EFA). Hasil analisis EFA, 27 daripada 30 item dalam modul pentaksiran berjaya dimuatkan dalam faktor masing-masing berdasarkan factor loading dengan nilai melebihi 0.45. Sejumlah 67.78 peratus varian dapat diterangkan oleh semua item ke atas enam elemen yang utama. Kesahan dan kebolehpercayaan modul pentaksiran ini diperkukuhkan lagi dengan tahap persetujuan pensyarah ke atas penggunaan modul yang tinggi iaitu 90 peratus bagi purata keseluruhan item yang dinilai. Seterusnya kajian sebenar dilaksanakan di Kolej Matrikulasi Labuan menggunakan kaedah praeksperimen yang melibatkan 256 responden pelajar yang dipilih secara intact sebagai sampel kajian dan 10 responden pensyarah kokurikulum sebagai penilai. Berdasarkan Confirmatory Factor Analysis (CFA), keputusan menunjukkan keenam-enam elemen kemahiran insaniah disahkan dan mengukur item-item bagi setiap komponen utama serta memenuhi syarat kesahan konstruk dan kebolehpercayaan konstruk. Selanjutnya, ujian MANOVA menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap penguasaan kemahiran insaniah antara kumpulan bagi perbandingan antara jantina dan perbandingan antara kaum. Sementara Ujian ANOVA Sehala menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap penguasaan kemahiran insaniah antara kumpulan bagi perbandingan antara jantina dan perbandingan antara kaum. Oleh itu, modul pentaksiran ini dapat digunakan khususnya Unit Kokurikulum Kolej Matrikulasi Labuan bagi membantu pensyarah untuk mengukur tahap kemahiran insaniah pelajar melalui mata pelajaran Kokurikulum.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mahamad Yusof Abdul Rani
author_facet Mahamad Yusof Abdul Rani
author_sort Mahamad Yusof Abdul Rani
title Pembinaan modul pentaksiran kemahiran insaniah melalui kokurikulum di Kolej Matrikulasi (IR)
title_short Pembinaan modul pentaksiran kemahiran insaniah melalui kokurikulum di Kolej Matrikulasi (IR)
title_full Pembinaan modul pentaksiran kemahiran insaniah melalui kokurikulum di Kolej Matrikulasi (IR)
title_fullStr Pembinaan modul pentaksiran kemahiran insaniah melalui kokurikulum di Kolej Matrikulasi (IR)
title_full_unstemmed Pembinaan modul pentaksiran kemahiran insaniah melalui kokurikulum di Kolej Matrikulasi (IR)
title_sort pembinaan modul pentaksiran kemahiran insaniah melalui kokurikulum di kolej matrikulasi (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3548
_version_ 1747833086443257856