Kesan teknik eksplorasi internet berasaskan pendekatan konstruktivisme terhadap penulisan karangan fakta (IR)

Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kesan teknik eksplorasi Internet berasaskan pendekatan konstruktivisme terhadap penulisan karangan fakta murid tingkatan empat. Kajian ini menggunakan reka bentuk campuran, iaitu kuantitatif dan kualitatif untuk mencapai lima objektif khusus. Kajian ini men...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kavitha Ratnam
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3575
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3575
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:35752020-02-27 Kesan teknik eksplorasi internet berasaskan pendekatan konstruktivisme terhadap penulisan karangan fakta (IR) 2017 Kavitha Ratnam PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kesan teknik eksplorasi Internet berasaskan pendekatan konstruktivisme terhadap penulisan karangan fakta murid tingkatan empat. Kajian ini menggunakan reka bentuk campuran, iaitu kuantitatif dan kualitatif untuk mencapai lima objektif khusus. Kajian ini menggunakan kaedah kuasi-eksperimen dan analisis karangan. Sampel kajian terdiri daripada 73 orang murid tingkatan empat di salah sebuah sekolah di dalam Daerah Hilir Perak, Teluk Intan. Murid bagi kumpulan kawalan ialah 35 orang, manakala murid kumpulan rawatan ialah 38 orang. Dua orang guru juga dipilih sebagai sampel untuk penilaian pencapaian karangan. Huraian data bagi kajian ini dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Huraian data deskriptif bagi reka bentuk kajian kuantitatif adalah dengan menggunakan min dan sisihan piawai. Bagi reka bentuk kuantitatif juga, huraian data inferensi adalah dengan menggunakan Ujian-t Sampel Tidak Bersandar. Ujian Cohen's Kappa pula untuk menganalisis penilaian pencapaian karangan oleh dua orang guru pakar. Data kualitatif pula dihuraikan secara tematik, iaitu berasaskan kod tema dan subtema kriteria penskoran karangan. Dapatan kajian berdasarkan kuasieksperimen menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara ujian pra dengan pasca penulisan karangan fakta. Data kualitatif pula memaparkan bahawa murid cemerlang dalam penulisan karangan adalah lebih ramai dalam ujian pasca berbanding pra. Dapatan kajian daripada analisis Cohen's Kappa pula memperlihatkan bahawa penilaian pencapaian karangan adalah setara oleh kedua-dua orang penilai. Implikasi daripada kajian ini menunjukkan bahawa penulisan karangan meningkat dari segi pencapaian dan kualiti karangan fakta berdasarkan Kriteria Penskoran Karangan Bahagian B oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia. Ini jelas menunjukkan bahawa teknik eksplorasi Internet banyak membantu murid dalam peningkatan pencapaian dan kualiti karangan fakta. Daripada kajian ini, diharapkan supaya dapat membantu guru dan dijadikan asas ke arah pembangunan teknik lain bagi semua topik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Justeru, dicadangkan supaya pihak yang terlibat dalam Kementerian Pendidikan Malaysia mengguna pakai teknik yang berasaskan pendekatan konstruktivisme ini untuk pengajaran dan pembelajaran penulisan karangan fakta di sekolah menengah. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3575 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3575 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
spellingShingle PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
Kavitha Ratnam
Kesan teknik eksplorasi internet berasaskan pendekatan konstruktivisme terhadap penulisan karangan fakta (IR)
description Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kesan teknik eksplorasi Internet berasaskan pendekatan konstruktivisme terhadap penulisan karangan fakta murid tingkatan empat. Kajian ini menggunakan reka bentuk campuran, iaitu kuantitatif dan kualitatif untuk mencapai lima objektif khusus. Kajian ini menggunakan kaedah kuasi-eksperimen dan analisis karangan. Sampel kajian terdiri daripada 73 orang murid tingkatan empat di salah sebuah sekolah di dalam Daerah Hilir Perak, Teluk Intan. Murid bagi kumpulan kawalan ialah 35 orang, manakala murid kumpulan rawatan ialah 38 orang. Dua orang guru juga dipilih sebagai sampel untuk penilaian pencapaian karangan. Huraian data bagi kajian ini dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Huraian data deskriptif bagi reka bentuk kajian kuantitatif adalah dengan menggunakan min dan sisihan piawai. Bagi reka bentuk kuantitatif juga, huraian data inferensi adalah dengan menggunakan Ujian-t Sampel Tidak Bersandar. Ujian Cohen's Kappa pula untuk menganalisis penilaian pencapaian karangan oleh dua orang guru pakar. Data kualitatif pula dihuraikan secara tematik, iaitu berasaskan kod tema dan subtema kriteria penskoran karangan. Dapatan kajian berdasarkan kuasieksperimen menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara ujian pra dengan pasca penulisan karangan fakta. Data kualitatif pula memaparkan bahawa murid cemerlang dalam penulisan karangan adalah lebih ramai dalam ujian pasca berbanding pra. Dapatan kajian daripada analisis Cohen's Kappa pula memperlihatkan bahawa penilaian pencapaian karangan adalah setara oleh kedua-dua orang penilai. Implikasi daripada kajian ini menunjukkan bahawa penulisan karangan meningkat dari segi pencapaian dan kualiti karangan fakta berdasarkan Kriteria Penskoran Karangan Bahagian B oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia. Ini jelas menunjukkan bahawa teknik eksplorasi Internet banyak membantu murid dalam peningkatan pencapaian dan kualiti karangan fakta. Daripada kajian ini, diharapkan supaya dapat membantu guru dan dijadikan asas ke arah pembangunan teknik lain bagi semua topik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Justeru, dicadangkan supaya pihak yang terlibat dalam Kementerian Pendidikan Malaysia mengguna pakai teknik yang berasaskan pendekatan konstruktivisme ini untuk pengajaran dan pembelajaran penulisan karangan fakta di sekolah menengah.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Kavitha Ratnam
author_facet Kavitha Ratnam
author_sort Kavitha Ratnam
title Kesan teknik eksplorasi internet berasaskan pendekatan konstruktivisme terhadap penulisan karangan fakta (IR)
title_short Kesan teknik eksplorasi internet berasaskan pendekatan konstruktivisme terhadap penulisan karangan fakta (IR)
title_full Kesan teknik eksplorasi internet berasaskan pendekatan konstruktivisme terhadap penulisan karangan fakta (IR)
title_fullStr Kesan teknik eksplorasi internet berasaskan pendekatan konstruktivisme terhadap penulisan karangan fakta (IR)
title_full_unstemmed Kesan teknik eksplorasi internet berasaskan pendekatan konstruktivisme terhadap penulisan karangan fakta (IR)
title_sort kesan teknik eksplorasi internet berasaskan pendekatan konstruktivisme terhadap penulisan karangan fakta (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3575
_version_ 1747833091351642112