Pembinaan model kompetensi guru sains sekolah menengah di Perak (IR)

Kajian ini dijalankan bertujuan membina model kompetensi guru sains sekolah menengah di Perak. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kajian tinjauan digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 415 orang guru sains sekolah menengah kebangsaan di seluruh Perak. Empat instrumen diada...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Zuraimi Md. Rozdi
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2017
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3666
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini dijalankan bertujuan membina model kompetensi guru sains sekolah menengah di Perak. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kajian tinjauan digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 415 orang guru sains sekolah menengah kebangsaan di seluruh Perak. Empat instrumen diadaptasi dan digunakan untuk mengumpul data kajian iaitu Standard Guru Malaysia, Effective Professional Development For Teachers, Perceived Organizational Support dan Teacher Efficacy. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Statistik deskriptif menjelaskan demografi dan tahap kompetensi guru sains. Manakala statistik inferensi menggunakan analisis multivariat iaitu Permodelan Persamaan Berstruktur. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pembangunan profesional, sokongan organisasi dan efikasi guru adalah merupakan faktor yang membentuk model kompetensi guru sains. Kajian juga mendapati kompetensi guru, pembangunan profesional, sokongan organisasi dan efikasi guru berada pada tahap tinggi. Pembangunan profesional, sokongan organisasi dan efikasi guru mempunyai kesan yang signifikan terhadap kompetensi guru sains. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa efikasi guru adalah pengantara yang signifikan terhadap hubungan antara pembangunan profesional dan sokongan organisasi terhadap kompetensi guru sains. Kesimpulannya, kajian ini berjaya membangunkan model kompetensi guru sains dan ini adalah model pertama dicipta sebagai penanda aras kompetensi guru sains di Malaysia. Model kompetensi guru sains ini menyumbang kepada program peningkatan kompetensi guru yang merupakan pemangkin kepada pembentukan guru berkualiti. Oleh itu, model ini boleh diaplikasi dalam program pembangunan kompetensi guru sains di sekolah dan memantapkan latihan perguruan di institut perguruan bagi memartabatkan profesion keguruan dan bidang pendidikan amnya. Implikasinya, model boleh menjadi panduan keberhasilan, kesetaraan kualiti, rujukan pelaksanaan dan amalan terbaik dalam sistem pembangunan kompetensi guru sains di Malaysia.