Kesan strategi persembahan multimedia dalam screencast terhadap kemahiran praktikal pelajar berbeza gaya pembelajaran dan gaya kognitif (IR)

Kajian ini bertujuan membangun dan menilai kesan penggunaan pelbagai strategi persembahan multimedia dalam screencast terhadap kemahiran praktikal pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran dan gaya kognitif berbeza. Empat strategi screencast yang dibangunkan ialah screencast dengan narasi, screencast...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhammad Razuan Abdul Razak
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3693
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3693
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:36932020-02-27 Kesan strategi persembahan multimedia dalam screencast terhadap kemahiran praktikal pelajar berbeza gaya pembelajaran dan gaya kognitif (IR) 2017 Muhammad Razuan Abdul Razak LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan membangun dan menilai kesan penggunaan pelbagai strategi persembahan multimedia dalam screencast terhadap kemahiran praktikal pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran dan gaya kognitif berbeza. Empat strategi screencast yang dibangunkan ialah screencast dengan narasi, screencast dengan teks, screencast dengan narasi serta teks dan screencast sahaja. Keempat-empat strategi screencast tersebut diuji secara eksperimen kuasi, iaitu melalui ujian praktikal yang melibatkan ujian pra dan ujian pos. Seramai 233 orang pelajar semester 1 kursus Sijil Modular Kebangsaan Seni Produksi Animasi 2D/3D dari empat Kolej Komuniti dipilih sebagai sampel kajian. Ujian statistik ANCOVA dan ujian Bonferroni digunakan untuk menjawab persoalan-persoalan kajian secara kuantitatif. Dapatan kajian secara keseluruhan menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap skor min ujian praktikal pelajar dalam kumpulan strategi screencast yang berbeza. Namun berdasarkan ujian berpasangan Bonferroni pula hanya strategi screencast dengan narasi dan screencast sahaja yang menunjukkan perbezaan yang signifikan berbanding pasangan strategi screencast yang lain. Hal ini juga didapati sama pada kumpulan pelajar dalam gaya pembelajaran aural dan gaya kognitif field dependent. Hasil analisis pada kumpulan pelajar dalam gaya pembelajaran visual dan gaya kognitif field independent pula mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi keempatempat strategi screencast. Secara keseluruhannya, kajian ini mendapati penggunaan keempat-empat strategi screencast berpotensi membina kemahiran praktikal pelajar yang berbeza gaya pembelajaran dan gaya kognitif. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3693 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3693 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Muhammad Razuan Abdul Razak
Kesan strategi persembahan multimedia dalam screencast terhadap kemahiran praktikal pelajar berbeza gaya pembelajaran dan gaya kognitif (IR)
description Kajian ini bertujuan membangun dan menilai kesan penggunaan pelbagai strategi persembahan multimedia dalam screencast terhadap kemahiran praktikal pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran dan gaya kognitif berbeza. Empat strategi screencast yang dibangunkan ialah screencast dengan narasi, screencast dengan teks, screencast dengan narasi serta teks dan screencast sahaja. Keempat-empat strategi screencast tersebut diuji secara eksperimen kuasi, iaitu melalui ujian praktikal yang melibatkan ujian pra dan ujian pos. Seramai 233 orang pelajar semester 1 kursus Sijil Modular Kebangsaan Seni Produksi Animasi 2D/3D dari empat Kolej Komuniti dipilih sebagai sampel kajian. Ujian statistik ANCOVA dan ujian Bonferroni digunakan untuk menjawab persoalan-persoalan kajian secara kuantitatif. Dapatan kajian secara keseluruhan menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap skor min ujian praktikal pelajar dalam kumpulan strategi screencast yang berbeza. Namun berdasarkan ujian berpasangan Bonferroni pula hanya strategi screencast dengan narasi dan screencast sahaja yang menunjukkan perbezaan yang signifikan berbanding pasangan strategi screencast yang lain. Hal ini juga didapati sama pada kumpulan pelajar dalam gaya pembelajaran aural dan gaya kognitif field dependent. Hasil analisis pada kumpulan pelajar dalam gaya pembelajaran visual dan gaya kognitif field independent pula mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi keempatempat strategi screencast. Secara keseluruhannya, kajian ini mendapati penggunaan keempat-empat strategi screencast berpotensi membina kemahiran praktikal pelajar yang berbeza gaya pembelajaran dan gaya kognitif.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Muhammad Razuan Abdul Razak
author_facet Muhammad Razuan Abdul Razak
author_sort Muhammad Razuan Abdul Razak
title Kesan strategi persembahan multimedia dalam screencast terhadap kemahiran praktikal pelajar berbeza gaya pembelajaran dan gaya kognitif (IR)
title_short Kesan strategi persembahan multimedia dalam screencast terhadap kemahiran praktikal pelajar berbeza gaya pembelajaran dan gaya kognitif (IR)
title_full Kesan strategi persembahan multimedia dalam screencast terhadap kemahiran praktikal pelajar berbeza gaya pembelajaran dan gaya kognitif (IR)
title_fullStr Kesan strategi persembahan multimedia dalam screencast terhadap kemahiran praktikal pelajar berbeza gaya pembelajaran dan gaya kognitif (IR)
title_full_unstemmed Kesan strategi persembahan multimedia dalam screencast terhadap kemahiran praktikal pelajar berbeza gaya pembelajaran dan gaya kognitif (IR)
title_sort kesan strategi persembahan multimedia dalam screencast terhadap kemahiran praktikal pelajar berbeza gaya pembelajaran dan gaya kognitif (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3693
_version_ 1747833098211426304