Penglibatan ibu bapa dalam perkembangan holistik kanak-kanak di Taska Permata Kemas (IR)

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penglibatan ibu bapa dalam aspek kognitif, sosial, emosi dan bahasa serta hubungannya dengan perkembangan sahsiah, sosioemosi dan kerohanian; bahasa, komunikasi dan literasi awal; dan awal matematik dan pemikiran logik kanak-kanak. Kajian ini berbentuk tinjauan me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurhusna Abdul Malek
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3779
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3779
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:37792020-02-27 Penglibatan ibu bapa dalam perkembangan holistik kanak-kanak di Taska Permata Kemas (IR) 2017 Nurhusna Abdul Malek LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penglibatan ibu bapa dalam aspek kognitif, sosial, emosi dan bahasa serta hubungannya dengan perkembangan sahsiah, sosioemosi dan kerohanian; bahasa, komunikasi dan literasi awal; dan awal matematik dan pemikiran logik kanak-kanak. Kajian ini berbentuk tinjauan menggunakan soal selidik yang melibatkan seramai 279 orang sampel ibu bapa dan kanak-kanak yang dipilih daripada beberapa buah Taska Permata Kemas di Negeri Perak dan Selangor. Data dianalisis secara deskriptif bagi menjelaskan tahap penglibatan ibu bapa dan perkembangan kanak-kanak. Manakala statistik inferensi menerangkan hubungan serta perbezaan antara pemboleh ubah. Penglibatan ibu bapa dalam aspek bahasa menunjukkan nilai min tertinggi, manakala penglibatan ibu bapa dalam aspek kognitif menunjukkan nilai min terendah. Analisis inferensi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara penglibatan ibu bapa dalam aspek emosi dengan perkembangan sahsiah, sosio emosi dan kerohanian. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara penglibatan ibu bapa dalam aspek bahasa kemahiran membaca dengan perkembangan bahasa, komunikasi dan literasi awal. Analisis korelasi Pearson juga menunjukkan tiada hubungan yang signifikan antara penglibatan ibu bapa dalam aspek kognitif dengan perkembangan awal matematik dan pemikiran logik. Manakala hasil kajian juga menunjukkan tiada hubungan yang signifikan antara penglibatan ibu bapa dalam aspek sosial dengan perkembangan sahsiah, sosio emosi dan kerohanian. Implikasi kajian menunjukkan penglibatan ibu bapa di rumah memberi kesan terhadap perkembangan kanak-kanak 3 hingga 4 tahun di Taska Permata Kemas. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3779 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3779 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Nurhusna Abdul Malek
Penglibatan ibu bapa dalam perkembangan holistik kanak-kanak di Taska Permata Kemas (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penglibatan ibu bapa dalam aspek kognitif, sosial, emosi dan bahasa serta hubungannya dengan perkembangan sahsiah, sosioemosi dan kerohanian; bahasa, komunikasi dan literasi awal; dan awal matematik dan pemikiran logik kanak-kanak. Kajian ini berbentuk tinjauan menggunakan soal selidik yang melibatkan seramai 279 orang sampel ibu bapa dan kanak-kanak yang dipilih daripada beberapa buah Taska Permata Kemas di Negeri Perak dan Selangor. Data dianalisis secara deskriptif bagi menjelaskan tahap penglibatan ibu bapa dan perkembangan kanak-kanak. Manakala statistik inferensi menerangkan hubungan serta perbezaan antara pemboleh ubah. Penglibatan ibu bapa dalam aspek bahasa menunjukkan nilai min tertinggi, manakala penglibatan ibu bapa dalam aspek kognitif menunjukkan nilai min terendah. Analisis inferensi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara penglibatan ibu bapa dalam aspek emosi dengan perkembangan sahsiah, sosio emosi dan kerohanian. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara penglibatan ibu bapa dalam aspek bahasa kemahiran membaca dengan perkembangan bahasa, komunikasi dan literasi awal. Analisis korelasi Pearson juga menunjukkan tiada hubungan yang signifikan antara penglibatan ibu bapa dalam aspek kognitif dengan perkembangan awal matematik dan pemikiran logik. Manakala hasil kajian juga menunjukkan tiada hubungan yang signifikan antara penglibatan ibu bapa dalam aspek sosial dengan perkembangan sahsiah, sosio emosi dan kerohanian. Implikasi kajian menunjukkan penglibatan ibu bapa di rumah memberi kesan terhadap perkembangan kanak-kanak 3 hingga 4 tahun di Taska Permata Kemas.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nurhusna Abdul Malek
author_facet Nurhusna Abdul Malek
author_sort Nurhusna Abdul Malek
title Penglibatan ibu bapa dalam perkembangan holistik kanak-kanak di Taska Permata Kemas (IR)
title_short Penglibatan ibu bapa dalam perkembangan holistik kanak-kanak di Taska Permata Kemas (IR)
title_full Penglibatan ibu bapa dalam perkembangan holistik kanak-kanak di Taska Permata Kemas (IR)
title_fullStr Penglibatan ibu bapa dalam perkembangan holistik kanak-kanak di Taska Permata Kemas (IR)
title_full_unstemmed Penglibatan ibu bapa dalam perkembangan holistik kanak-kanak di Taska Permata Kemas (IR)
title_sort penglibatan ibu bapa dalam perkembangan holistik kanak-kanak di taska permata kemas (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3779
_version_ 1747833100897878016