Pentaksiran pembelajaran kemahiran asas bagi permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani tahun 4 (IR)

Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti pentaksiran pembelajaran kemahiran asas terhadap pencapaian standard prestasi pembelajaran murid bagi permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani Tahun 4. Analisis perbandingan pencapaian standard prestasi pembelajaran antara murid sekolah banda...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Liza Saad
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3888
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3888
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:38882020-02-27 Pentaksiran pembelajaran kemahiran asas bagi permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani tahun 4 (IR) 2017 Liza Saad GV Recreation Leisure Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti pentaksiran pembelajaran kemahiran asas terhadap pencapaian standard prestasi pembelajaran murid bagi permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani Tahun 4. Analisis perbandingan pencapaian standard prestasi pembelajaran antara murid sekolah bandar dengan luar bandar turut dikaji. Kajian juga menilai hubungan antara pencapaian pentaksiran formatif dengan pentaksiran sumatif. Sehubungan itu, penggunaan instrumen pentaksiran pembelajaran juga ditentukan melalui soal selidik persepsi guru. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kajian pra eksperimen - kajian kes sekali telah digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian melibatkan 18 orang guru Pendidikan Jasmani dan 544 orang murid Tahun 4 di 10 buah sekolah rendah daerah Hulu Selangor, Malaysia. Kajian ini menggunakan instrumen pentaksiran pembelajaran dan soal selidik persepsi guru. Kaedah pentaksiran guru dan pentaksiran kendiri turut digunakan dalam kajian ini bagi mengumpul data yang mengukur pencapaian standard prestasi aspek pembelajaran psikomotor, kognitif dan afektif murid. Keputusan kajian mendapati standard prestasi pembelajaran murid adalah pada pencapaian baik. Kajian ini juga mendapati tiada perbezaan yang signifikan antara pencapaian standard prestasi pembelajaran murid bagi permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani Tahun 4 antara kategori sekolah bandar dengan luar bandar. Dalam pada itu, analisis data menunjukkan wujud hubungan yang sederhana dan signifikan antara pencapaian pentaksiran pembelajaran formatif murid dengan pencapaian pentaksiran pembelajaran sumatif mengikut kategori sekolah bandar dan luar bandar. Manakala, analisis persepsi guru menyatakan bersetuju bahawa instrumen pentaksiran pembelajaran mampu meningkatkan pencapaian standard prestasi pembelajaran murid bagi kemahiran asas permainan kategori serangan. Dengan demikian, instrumen pentaksiran pembelajaran wajar digunakan dalam proses pembelajaran dan pengajaran Pendidikan Jasmani khususnya permainan kategori serangan agar guru dapat menilai murid secara menyeluruh dari aspek pembelajaran psikomotor, kognitif dan afektif. Maka, hasrat PPPM 2013-2025 berkaitan kurikulum dapat dicapai. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3888 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3888 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic GV Recreation Leisure
spellingShingle GV Recreation Leisure
Liza Saad
Pentaksiran pembelajaran kemahiran asas bagi permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani tahun 4 (IR)
description Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti pentaksiran pembelajaran kemahiran asas terhadap pencapaian standard prestasi pembelajaran murid bagi permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani Tahun 4. Analisis perbandingan pencapaian standard prestasi pembelajaran antara murid sekolah bandar dengan luar bandar turut dikaji. Kajian juga menilai hubungan antara pencapaian pentaksiran formatif dengan pentaksiran sumatif. Sehubungan itu, penggunaan instrumen pentaksiran pembelajaran juga ditentukan melalui soal selidik persepsi guru. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kajian pra eksperimen - kajian kes sekali telah digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian melibatkan 18 orang guru Pendidikan Jasmani dan 544 orang murid Tahun 4 di 10 buah sekolah rendah daerah Hulu Selangor, Malaysia. Kajian ini menggunakan instrumen pentaksiran pembelajaran dan soal selidik persepsi guru. Kaedah pentaksiran guru dan pentaksiran kendiri turut digunakan dalam kajian ini bagi mengumpul data yang mengukur pencapaian standard prestasi aspek pembelajaran psikomotor, kognitif dan afektif murid. Keputusan kajian mendapati standard prestasi pembelajaran murid adalah pada pencapaian baik. Kajian ini juga mendapati tiada perbezaan yang signifikan antara pencapaian standard prestasi pembelajaran murid bagi permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani Tahun 4 antara kategori sekolah bandar dengan luar bandar. Dalam pada itu, analisis data menunjukkan wujud hubungan yang sederhana dan signifikan antara pencapaian pentaksiran pembelajaran formatif murid dengan pencapaian pentaksiran pembelajaran sumatif mengikut kategori sekolah bandar dan luar bandar. Manakala, analisis persepsi guru menyatakan bersetuju bahawa instrumen pentaksiran pembelajaran mampu meningkatkan pencapaian standard prestasi pembelajaran murid bagi kemahiran asas permainan kategori serangan. Dengan demikian, instrumen pentaksiran pembelajaran wajar digunakan dalam proses pembelajaran dan pengajaran Pendidikan Jasmani khususnya permainan kategori serangan agar guru dapat menilai murid secara menyeluruh dari aspek pembelajaran psikomotor, kognitif dan afektif. Maka, hasrat PPPM 2013-2025 berkaitan kurikulum dapat dicapai.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Liza Saad
author_facet Liza Saad
author_sort Liza Saad
title Pentaksiran pembelajaran kemahiran asas bagi permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani tahun 4 (IR)
title_short Pentaksiran pembelajaran kemahiran asas bagi permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani tahun 4 (IR)
title_full Pentaksiran pembelajaran kemahiran asas bagi permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani tahun 4 (IR)
title_fullStr Pentaksiran pembelajaran kemahiran asas bagi permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani tahun 4 (IR)
title_full_unstemmed Pentaksiran pembelajaran kemahiran asas bagi permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani tahun 4 (IR)
title_sort pentaksiran pembelajaran kemahiran asas bagi permainan kategori serangan dalam pendidikan jasmani tahun 4 (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3888
_version_ 1747833110729326592