Kesan penggunaan strategi berasaskan perancah metakognitif dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik terhadap prestasi, kesedaran metakognitif, dan kecekapan pengajaran (IR)

Kajian kuasi eksperimen dengan reka bentuk ujian pra-pasca kumpulan kawalan tidak setara ini bertujuan mengkaji kesan strategi berasaskan perancah metakognitif (PM) terhadap prestasi, kesedaran metakognitif dan kecekapan pengajaran berbanding dengan strategi pengajaran konvensional (PK). Respons mur...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: - Turmudi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3889
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3889
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:38892020-02-27 Kesan penggunaan strategi berasaskan perancah metakognitif dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik terhadap prestasi, kesedaran metakognitif, dan kecekapan pengajaran (IR) 2017 - Turmudi LB Theory and practice of education Kajian kuasi eksperimen dengan reka bentuk ujian pra-pasca kumpulan kawalan tidak setara ini bertujuan mengkaji kesan strategi berasaskan perancah metakognitif (PM) terhadap prestasi, kesedaran metakognitif dan kecekapan pengajaran berbanding dengan strategi pengajaran konvensional (PK). Respons murid terhadap penerapan strategi PM juga dikenal pasti. Sampel kajian dipilih secara rawak melibatkan 60 orang murid Tingkatan Lapan SMPN 5 Malang, Indonesia yang terdiri daripada kumpulan eksperimen (n=30) melaksanakan pembelajaran menggunakan strategi PM dan kumpulan kawalan (n=30) melaksanakan pengajaran menggunakan strategi PK. Empat soal selidik digunakan dalam kajian ini iaitu Ujian Prestasi Matematik, Inventori Kesedaran Metakognitif, Skala Penilaian Usaha Mental Paas, dan Soal Selidik Respons Murid. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif seperti min, sisihan piawai dan peratus serta statistik inferens iaitu ujian-t dan ANOVA 2-hala. Kecekapan pengajaran dikira menggunakan kaedah indeks kecekapan pengajaran 2- D. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pengajaran dan pembelajaran (P&P) matematik menggunakan strategi PM lebih baik berbanding dengan strategi pengajaran konvensional dengan kumpulan PM mempunyai prestasi dan kesedaran metakognitif yang lebih baik serta menggunakan kurang usaha mental berbanding strategi PK. Kesimpulannya, P&P matematik yang menggunakan strategi PM lebih cekap berbanding strategi PK. Ini dikukuhkan lagi dengan respons positif murid terhadap pelaksanaan strategi PM seperti strategi yang menarik, baharu, mudah dan senang digunakan dalam meningkat kefahaman belajar. Implikasi kajian ialah strategi PM boleh digunakan sebagai asas dalam P&P matematik secara berterusan dalam rangka teori konstruktivisme, seterusnya menjadi amalan rutin dalam P&P yang mampu mendokong kefahaman penyelesaian masalah matematik. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3889 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3889 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
- Turmudi
Kesan penggunaan strategi berasaskan perancah metakognitif dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik terhadap prestasi, kesedaran metakognitif, dan kecekapan pengajaran (IR)
description Kajian kuasi eksperimen dengan reka bentuk ujian pra-pasca kumpulan kawalan tidak setara ini bertujuan mengkaji kesan strategi berasaskan perancah metakognitif (PM) terhadap prestasi, kesedaran metakognitif dan kecekapan pengajaran berbanding dengan strategi pengajaran konvensional (PK). Respons murid terhadap penerapan strategi PM juga dikenal pasti. Sampel kajian dipilih secara rawak melibatkan 60 orang murid Tingkatan Lapan SMPN 5 Malang, Indonesia yang terdiri daripada kumpulan eksperimen (n=30) melaksanakan pembelajaran menggunakan strategi PM dan kumpulan kawalan (n=30) melaksanakan pengajaran menggunakan strategi PK. Empat soal selidik digunakan dalam kajian ini iaitu Ujian Prestasi Matematik, Inventori Kesedaran Metakognitif, Skala Penilaian Usaha Mental Paas, dan Soal Selidik Respons Murid. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif seperti min, sisihan piawai dan peratus serta statistik inferens iaitu ujian-t dan ANOVA 2-hala. Kecekapan pengajaran dikira menggunakan kaedah indeks kecekapan pengajaran 2- D. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pengajaran dan pembelajaran (P&P) matematik menggunakan strategi PM lebih baik berbanding dengan strategi pengajaran konvensional dengan kumpulan PM mempunyai prestasi dan kesedaran metakognitif yang lebih baik serta menggunakan kurang usaha mental berbanding strategi PK. Kesimpulannya, P&P matematik yang menggunakan strategi PM lebih cekap berbanding strategi PK. Ini dikukuhkan lagi dengan respons positif murid terhadap pelaksanaan strategi PM seperti strategi yang menarik, baharu, mudah dan senang digunakan dalam meningkat kefahaman belajar. Implikasi kajian ialah strategi PM boleh digunakan sebagai asas dalam P&P matematik secara berterusan dalam rangka teori konstruktivisme, seterusnya menjadi amalan rutin dalam P&P yang mampu mendokong kefahaman penyelesaian masalah matematik.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author - Turmudi
author_facet - Turmudi
author_sort - Turmudi
title Kesan penggunaan strategi berasaskan perancah metakognitif dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik terhadap prestasi, kesedaran metakognitif, dan kecekapan pengajaran (IR)
title_short Kesan penggunaan strategi berasaskan perancah metakognitif dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik terhadap prestasi, kesedaran metakognitif, dan kecekapan pengajaran (IR)
title_full Kesan penggunaan strategi berasaskan perancah metakognitif dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik terhadap prestasi, kesedaran metakognitif, dan kecekapan pengajaran (IR)
title_fullStr Kesan penggunaan strategi berasaskan perancah metakognitif dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik terhadap prestasi, kesedaran metakognitif, dan kecekapan pengajaran (IR)
title_full_unstemmed Kesan penggunaan strategi berasaskan perancah metakognitif dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik terhadap prestasi, kesedaran metakognitif, dan kecekapan pengajaran (IR)
title_sort kesan penggunaan strategi berasaskan perancah metakognitif dalam pengajaran dan pembelajaran matematik terhadap prestasi, kesedaran metakognitif, dan kecekapan pengajaran (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3889
_version_ 1747833110974693376