Amalan penggunaan air secara lestari : kajian kes dalam kalangan pelajar tingkatan empat di daerah Kinta Utara, Perak (IR)
Kajian ini bertujuan untuk menganalisis tahap, hubungan serta sumbangan antara pemboleh ubah pengetahuan, nilai, kemahiran, sikap terhadap amalan penggunaan air secara lestari dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Kinta Utara, Perak. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan ser...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3953 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:3953 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:39532020-02-27 Amalan penggunaan air secara lestari : kajian kes dalam kalangan pelajar tingkatan empat di daerah Kinta Utara, Perak (IR) 2018 Uma Mariapan TD Environmental technology. Sanitary engineering Kajian ini bertujuan untuk menganalisis tahap, hubungan serta sumbangan antara pemboleh ubah pengetahuan, nilai, kemahiran, sikap terhadap amalan penggunaan air secara lestari dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Kinta Utara, Perak. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan serta soal selidik telah digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 420 orang pelajar Tingkatan 4 dengan menggunakan teknik pensampelan rawak mudah manakala pemilihan sampel sekolah adalah secara rawak berstrata. Analisis deskriptif (min, peratus) dan analisis inferensi (ujian-t, korelasi Pearson, regresi linear) digunakan untuk menjawab setiap persoalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan (M=3.97, SP=.48), nilai (M=4.16, SP=.65), sikap (M=3.99, SP=.58) berada pada tahap tinggi manakala amalan penggunaan air (M=3.58 dan SP=.52) berada pada tahap sederhana. Keputusan ujian-t menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap amalan penggunaan air berdasarkan jantina t(418)=.22, p>.05 dan aliran pendidikan t(418)=1.66, p>.05. Analisis korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan positif yang signifikan antara amalan penggunaan air secara lestari terhadap pengetahuan r(418)=.273, p<.01, nilai r(418)=.219, p<.01, kemahiran r(418)=.352, p<.01 dan sikap r(418)=.460, p<.01. Selain itu, analisis regresi linear menunjukkan sikap dan kemahiran menyumbang kepada amalan penggunaan air secara lestari pelajar sebanyak 26.3 peratus dengan nilai R2=.263, F(4,415)=38.08, p<.001. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan pelajar mempunyai tahap pengetahuan, nilai dan sikap yang baik terhadap amalan penjimatan air, namun kurang mengamalkannya dalam aktiviti harian. Ini menunjukkan pendedahan dan penerapan amalan penjimatan air menerusi pendidikan formal di sekolah kurang membawa perubahan dalam kalangan pelajar di kawasan kajian. Implikasi kajian ini boleh digunakan oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia dalam merangka kurikulum yang membantu dalam meningkatkan amalan penggunaan air secara lestari dalam kehidupan pelajar. 2018 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3953 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3953 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
TD Environmental technology Sanitary engineering |
spellingShingle |
TD Environmental technology Sanitary engineering Uma Mariapan Amalan penggunaan air secara lestari : kajian kes dalam kalangan pelajar tingkatan empat di daerah Kinta Utara, Perak (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan untuk menganalisis tahap, hubungan serta sumbangan antara pemboleh ubah pengetahuan, nilai, kemahiran, sikap terhadap amalan penggunaan air secara lestari dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Kinta Utara, Perak. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan serta soal selidik telah digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 420 orang pelajar Tingkatan 4 dengan menggunakan teknik pensampelan rawak mudah manakala pemilihan sampel sekolah adalah secara rawak berstrata. Analisis deskriptif (min, peratus) dan analisis inferensi (ujian-t, korelasi Pearson, regresi linear) digunakan untuk menjawab setiap persoalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan (M=3.97, SP=.48), nilai (M=4.16, SP=.65), sikap (M=3.99, SP=.58) berada pada tahap tinggi manakala amalan penggunaan air (M=3.58 dan SP=.52) berada pada tahap sederhana. Keputusan ujian-t menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap amalan penggunaan air berdasarkan jantina t(418)=.22, p>.05 dan aliran pendidikan t(418)=1.66, p>.05. Analisis korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan positif yang signifikan antara amalan penggunaan air secara lestari terhadap pengetahuan r(418)=.273, p<.01, nilai r(418)=.219, p<.01, kemahiran r(418)=.352, p<.01 dan sikap r(418)=.460, p<.01. Selain itu, analisis regresi linear menunjukkan sikap dan kemahiran menyumbang kepada amalan penggunaan air secara lestari pelajar sebanyak 26.3 peratus dengan nilai R2=.263, F(4,415)=38.08, p<.001. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan pelajar mempunyai tahap pengetahuan, nilai dan sikap yang baik terhadap amalan penjimatan air, namun kurang mengamalkannya dalam aktiviti harian. Ini menunjukkan pendedahan dan penerapan amalan penjimatan air menerusi pendidikan formal di sekolah kurang membawa perubahan dalam kalangan pelajar di kawasan kajian. Implikasi kajian ini boleh digunakan oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia dalam merangka kurikulum yang membantu dalam meningkatkan amalan penggunaan air secara lestari dalam kehidupan pelajar. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Uma Mariapan |
author_facet |
Uma Mariapan |
author_sort |
Uma Mariapan |
title |
Amalan penggunaan air secara lestari : kajian kes dalam kalangan pelajar tingkatan empat di daerah Kinta Utara, Perak (IR) |
title_short |
Amalan penggunaan air secara lestari : kajian kes dalam kalangan pelajar tingkatan empat di daerah Kinta Utara, Perak (IR) |
title_full |
Amalan penggunaan air secara lestari : kajian kes dalam kalangan pelajar tingkatan empat di daerah Kinta Utara, Perak (IR) |
title_fullStr |
Amalan penggunaan air secara lestari : kajian kes dalam kalangan pelajar tingkatan empat di daerah Kinta Utara, Perak (IR) |
title_full_unstemmed |
Amalan penggunaan air secara lestari : kajian kes dalam kalangan pelajar tingkatan empat di daerah Kinta Utara, Perak (IR) |
title_sort |
amalan penggunaan air secara lestari : kajian kes dalam kalangan pelajar tingkatan empat di daerah kinta utara, perak (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Kemanusiaan |
publishDate |
2018 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3953 |
_version_ |
1747833115374518272 |