Penggunaan kaedah mnemonik akrostik dalam topik formula sebatian ionik dan kesannya terhadap pencapaian, sikap dan motivasi pelajar (IR)

Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengenalpasti kesan penggunaan kaedah mnemonik akrostik dalam mempelajari topik formula sebatian ionik terhadap pencapaian, sikap dan motivasi pelajar. Kajian yang menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen ini melibatkan pelajar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nik Mawar Hanifah Nik Hassan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3967
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3967
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:39672020-02-27 Penggunaan kaedah mnemonik akrostik dalam topik formula sebatian ionik dan kesannya terhadap pencapaian, sikap dan motivasi pelajar (IR) 2017 Nik Mawar Hanifah Nik Hassan LB Theory and practice of education Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengenalpasti kesan penggunaan kaedah mnemonik akrostik dalam mempelajari topik formula sebatian ionik terhadap pencapaian, sikap dan motivasi pelajar. Kajian yang menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen ini melibatkan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah di Kuantan, Pahang. SampeI kajian adalah dua buah kelas sains dengan setiap kelas terdiri daripada 30 orang pelajar dan ditentukan secara rawak berkelompok. Tiga jenis instrumen kajian digunakan iaitu ujian pencapaian, soal-selidik sikap dan soal-selidik motivasi. Min, peratus, ujian-t dan ujian korelasi Pearson digunakan untuk analisis data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan tahap bagi setiap dimensi sikap dan dimensi motivasi dalam kumpulan rawatan. Basil kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan (p<.Ol) dalam min ujian pra dan min ujian pasca dalam kumpulan rawatan. Di samping itu, terdapat perbezaan yang signifikan (p<.Ol) dalam sikap dan motivasi pelajar kumpulan rawatan sebelum dan selepas pengajaran dan pembelajaran menggunakan kaedah mnemonik akrostik. Analisis korelasi Pearson pula menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara setiap dimensi-dimensi sikap dan motivasi dengan pencapaian. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan kaedah mnemonik akrostik dapat meningkatkan pencapaian pelajar. Implikasi kajian menunjukkan mnemonik akrostik adalah kaedah yang berkesan dalam menghafal sekaligus meningkatkan motivasi dan pencapaian pelajar. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3967 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3967 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Nik Mawar Hanifah Nik Hassan
Penggunaan kaedah mnemonik akrostik dalam topik formula sebatian ionik dan kesannya terhadap pencapaian, sikap dan motivasi pelajar (IR)
description Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengenalpasti kesan penggunaan kaedah mnemonik akrostik dalam mempelajari topik formula sebatian ionik terhadap pencapaian, sikap dan motivasi pelajar. Kajian yang menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen ini melibatkan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah di Kuantan, Pahang. SampeI kajian adalah dua buah kelas sains dengan setiap kelas terdiri daripada 30 orang pelajar dan ditentukan secara rawak berkelompok. Tiga jenis instrumen kajian digunakan iaitu ujian pencapaian, soal-selidik sikap dan soal-selidik motivasi. Min, peratus, ujian-t dan ujian korelasi Pearson digunakan untuk analisis data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan tahap bagi setiap dimensi sikap dan dimensi motivasi dalam kumpulan rawatan. Basil kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan (p<.Ol) dalam min ujian pra dan min ujian pasca dalam kumpulan rawatan. Di samping itu, terdapat perbezaan yang signifikan (p<.Ol) dalam sikap dan motivasi pelajar kumpulan rawatan sebelum dan selepas pengajaran dan pembelajaran menggunakan kaedah mnemonik akrostik. Analisis korelasi Pearson pula menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara setiap dimensi-dimensi sikap dan motivasi dengan pencapaian. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan kaedah mnemonik akrostik dapat meningkatkan pencapaian pelajar. Implikasi kajian menunjukkan mnemonik akrostik adalah kaedah yang berkesan dalam menghafal sekaligus meningkatkan motivasi dan pencapaian pelajar.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nik Mawar Hanifah Nik Hassan
author_facet Nik Mawar Hanifah Nik Hassan
author_sort Nik Mawar Hanifah Nik Hassan
title Penggunaan kaedah mnemonik akrostik dalam topik formula sebatian ionik dan kesannya terhadap pencapaian, sikap dan motivasi pelajar (IR)
title_short Penggunaan kaedah mnemonik akrostik dalam topik formula sebatian ionik dan kesannya terhadap pencapaian, sikap dan motivasi pelajar (IR)
title_full Penggunaan kaedah mnemonik akrostik dalam topik formula sebatian ionik dan kesannya terhadap pencapaian, sikap dan motivasi pelajar (IR)
title_fullStr Penggunaan kaedah mnemonik akrostik dalam topik formula sebatian ionik dan kesannya terhadap pencapaian, sikap dan motivasi pelajar (IR)
title_full_unstemmed Penggunaan kaedah mnemonik akrostik dalam topik formula sebatian ionik dan kesannya terhadap pencapaian, sikap dan motivasi pelajar (IR)
title_sort penggunaan kaedah mnemonik akrostik dalam topik formula sebatian ionik dan kesannya terhadap pencapaian, sikap dan motivasi pelajar (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3967
_version_ 1747833116105375744