Analisis kepercayaan, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru Biologi (IR)

Tujuan kajian ini adalah untuk menganalisis kepercayaan, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru biologi. Selain itu, sumbangan kepercayaan keberkesanan pengajaran, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: NorHafizah Hamzah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4188
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4188
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:41882020-02-27 Analisis kepercayaan, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru Biologi (IR) 2017 NorHafizah Hamzah QH301 Biology Tujuan kajian ini adalah untuk menganalisis kepercayaan, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru biologi. Selain itu, sumbangan kepercayaan keberkesanan pengajaran, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru biologi juga diterokai. Sampel kajian terdiri daripada 149 orang guru biologi sekolah menengah daerah Kulim Bandar Baharu, Kuala Muda Yan dan Baling Sik, Kedah. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan rawak. Kajian ini merupakan penyelidikan kuantitatif dan menggunakan reka bentuk kajian tinjauan. Instrumen yang digunakan terdiri daripada set soal selidik dan ujian bertulis. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan sederhana positif antara kepercayaan keberkesanan pengajaran dan persekitaran pengajaran terhadap pendekatan pengajaran guru biologi. Walau bagaimanapun, terdapat hubungan positif yang sangat kuat antara persekitaran pembelajaran dengan pendekatan pengajaran guru biologi. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan berdasarkan aspek umur, kelulusan akademik dan tempoh pengalaman mengajar terhadap pendekatan pengajaran guru. Pemboleh ubah kepercayaan keberkesanan pengajaran dan persekitaran pembelajaran merupakan faktor utama yang mempengaruhi dan menyumbang kepada pendekatan pengajaran guru. Kesimpulan kajian ini menunjukkan bahawa pendekatan pengajaran yang digunakan di sekolah masih lagi berpusatkan guru. Implikasinya, kajian ini boleh digunakan sebagai panduan kepada guru untuk memperbaiki amalan dan kaedah dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam usaha mengubah dan mempertingkatkan pendekatan pengajaran guru biologi supaya berpusatkan pelajar bagi menuju pendidikan abad ke- 21. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4188 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4188 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QH301 Biology
spellingShingle QH301 Biology
NorHafizah Hamzah
Analisis kepercayaan, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru Biologi (IR)
description Tujuan kajian ini adalah untuk menganalisis kepercayaan, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru biologi. Selain itu, sumbangan kepercayaan keberkesanan pengajaran, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru biologi juga diterokai. Sampel kajian terdiri daripada 149 orang guru biologi sekolah menengah daerah Kulim Bandar Baharu, Kuala Muda Yan dan Baling Sik, Kedah. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan rawak. Kajian ini merupakan penyelidikan kuantitatif dan menggunakan reka bentuk kajian tinjauan. Instrumen yang digunakan terdiri daripada set soal selidik dan ujian bertulis. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan sederhana positif antara kepercayaan keberkesanan pengajaran dan persekitaran pengajaran terhadap pendekatan pengajaran guru biologi. Walau bagaimanapun, terdapat hubungan positif yang sangat kuat antara persekitaran pembelajaran dengan pendekatan pengajaran guru biologi. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan berdasarkan aspek umur, kelulusan akademik dan tempoh pengalaman mengajar terhadap pendekatan pengajaran guru. Pemboleh ubah kepercayaan keberkesanan pengajaran dan persekitaran pembelajaran merupakan faktor utama yang mempengaruhi dan menyumbang kepada pendekatan pengajaran guru. Kesimpulan kajian ini menunjukkan bahawa pendekatan pengajaran yang digunakan di sekolah masih lagi berpusatkan guru. Implikasinya, kajian ini boleh digunakan sebagai panduan kepada guru untuk memperbaiki amalan dan kaedah dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam usaha mengubah dan mempertingkatkan pendekatan pengajaran guru biologi supaya berpusatkan pelajar bagi menuju pendidikan abad ke- 21.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author NorHafizah Hamzah
author_facet NorHafizah Hamzah
author_sort NorHafizah Hamzah
title Analisis kepercayaan, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru Biologi (IR)
title_short Analisis kepercayaan, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru Biologi (IR)
title_full Analisis kepercayaan, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru Biologi (IR)
title_fullStr Analisis kepercayaan, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru Biologi (IR)
title_full_unstemmed Analisis kepercayaan, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru Biologi (IR)
title_sort analisis kepercayaan, persekitaran pengajaran dan pembelajaran serta pengetahuan isi kandungan terhadap pendekatan pengajaran guru biologi (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4188
_version_ 1747833119285706752