Pembinaan dan penilaian modul pembelajaran mnemonik EZY bagi konsep pembundaran dalam kalangan murid tahun empat di pedalaman Sarawak (IR)

Kajian ini bertujuan membina dan menentukan keberkesanan modul pembelajaran mnemonik EZY bagi meningkatkan pemahaman konsep pembundaran dalam kalangan murid Tahun Empat di pedalaman Sarawak. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen. Seramai 41 orang murid terlibat dalam kajian ini....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurjailam Hamzah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4193
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4193
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:41932020-02-27 Pembinaan dan penilaian modul pembelajaran mnemonik EZY bagi konsep pembundaran dalam kalangan murid tahun empat di pedalaman Sarawak (IR) 2017 Nurjailam Hamzah QA Mathematics Kajian ini bertujuan membina dan menentukan keberkesanan modul pembelajaran mnemonik EZY bagi meningkatkan pemahaman konsep pembundaran dalam kalangan murid Tahun Empat di pedalaman Sarawak. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen. Seramai 41 orang murid terlibat dalam kajian ini. Dua buah sekolah, iaitu sekolah A dan B yang terletak di pedalaman daerah Baram, Sarawak terlibat sebagai kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Kumpulan kawalan di sekolah A terdiri daripada 16 orang murid, manakala kumpulan rawatan di sekolah B terdiri daripada 25 orang murid. Modul pembelajaran mnemonik EZY dibina berdasarkan model ADDIE. Ujian pra dan ujian pos adalah instrumen kajian yang digunakan untuk mengumpul data. Statistik inferensi digunakan untuk menganalisis data. Dapatan kajian rintis menunjukkan bahawa nilai pekali kebolehpercayaan alfa Cronbach instrumen Ujian Pencapaian Matematik adalah tinggi iaitu 0.84. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan modul pembelajaran mnemonik EZY dapat meningkatkan konsep pembundaran dalam kalangan murid. Kesimpulannya, modul ini berkesan dalam meningkatkan konsep pembundaran dalam kalangan murid Tahun Empat. Implikasi daripada kajian ini ialah guru boleh menggunakan modul ini dalam pengajaran dan pembelajaran untuk meningkatkan pemahaman konsep pembundaran murid Tahun Empat. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4193 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4193 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Nurjailam Hamzah
Pembinaan dan penilaian modul pembelajaran mnemonik EZY bagi konsep pembundaran dalam kalangan murid tahun empat di pedalaman Sarawak (IR)
description Kajian ini bertujuan membina dan menentukan keberkesanan modul pembelajaran mnemonik EZY bagi meningkatkan pemahaman konsep pembundaran dalam kalangan murid Tahun Empat di pedalaman Sarawak. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen. Seramai 41 orang murid terlibat dalam kajian ini. Dua buah sekolah, iaitu sekolah A dan B yang terletak di pedalaman daerah Baram, Sarawak terlibat sebagai kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Kumpulan kawalan di sekolah A terdiri daripada 16 orang murid, manakala kumpulan rawatan di sekolah B terdiri daripada 25 orang murid. Modul pembelajaran mnemonik EZY dibina berdasarkan model ADDIE. Ujian pra dan ujian pos adalah instrumen kajian yang digunakan untuk mengumpul data. Statistik inferensi digunakan untuk menganalisis data. Dapatan kajian rintis menunjukkan bahawa nilai pekali kebolehpercayaan alfa Cronbach instrumen Ujian Pencapaian Matematik adalah tinggi iaitu 0.84. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan modul pembelajaran mnemonik EZY dapat meningkatkan konsep pembundaran dalam kalangan murid. Kesimpulannya, modul ini berkesan dalam meningkatkan konsep pembundaran dalam kalangan murid Tahun Empat. Implikasi daripada kajian ini ialah guru boleh menggunakan modul ini dalam pengajaran dan pembelajaran untuk meningkatkan pemahaman konsep pembundaran murid Tahun Empat.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nurjailam Hamzah
author_facet Nurjailam Hamzah
author_sort Nurjailam Hamzah
title Pembinaan dan penilaian modul pembelajaran mnemonik EZY bagi konsep pembundaran dalam kalangan murid tahun empat di pedalaman Sarawak (IR)
title_short Pembinaan dan penilaian modul pembelajaran mnemonik EZY bagi konsep pembundaran dalam kalangan murid tahun empat di pedalaman Sarawak (IR)
title_full Pembinaan dan penilaian modul pembelajaran mnemonik EZY bagi konsep pembundaran dalam kalangan murid tahun empat di pedalaman Sarawak (IR)
title_fullStr Pembinaan dan penilaian modul pembelajaran mnemonik EZY bagi konsep pembundaran dalam kalangan murid tahun empat di pedalaman Sarawak (IR)
title_full_unstemmed Pembinaan dan penilaian modul pembelajaran mnemonik EZY bagi konsep pembundaran dalam kalangan murid tahun empat di pedalaman Sarawak (IR)
title_sort pembinaan dan penilaian modul pembelajaran mnemonik ezy bagi konsep pembundaran dalam kalangan murid tahun empat di pedalaman sarawak (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4193
_version_ 1747833120019709952