Perkembangan pertuturan murid-murid bermasalah pendengaran menggunakan video latihan pertuturan (IR)

Kajian ini bertujuan meneroka perkembangan pertuturan murid-murid bermasalah pendengaran dari segi latihan oro-motor, sebutan bunyi vokal dan sebutan bunyi konsonan menggunakan Video Latihan Pertuturan. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk kajian kes telah digunakan untuk menjawab tiga persoalan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ratna Hanin Salleh Udin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4196
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan meneroka perkembangan pertuturan murid-murid bermasalah pendengaran dari segi latihan oro-motor, sebutan bunyi vokal dan sebutan bunyi konsonan menggunakan Video Latihan Pertuturan. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk kajian kes telah digunakan untuk menjawab tiga persoalan kajian. Tiga instrumen kajian digunakan iaitu pemerhatian berstruktur, senarai semak dan analisis dokumen untuk memperolehi maklumat perkembangan pertuturan. Seramai empat orang kanak-kanak bermasalah pendengaran dipilih menjadi responden melalui teknik persampelan bertujuan. Data dianalisis menggunakan kaedah naratif iaitu huraian perkembangan responden menggunakan Video Latihan Pertuturan. Dapatan kajian menunjukkan murid-murid bermasalah pendengaran dapat melakukan dengan cemerlang aktiviti membuka dan menutup mulut dan menyedut minuman di dalam latihan oro-motor manakala lemah dalam aktiviti menggerakkan lidah. Kajian juga mendapati murid-murid bermasalah pendengaran dapat menyebut bunyi vokal [o] dan [u] serta bunyi konsonan [p] dengan cemerlang manakala konsonan [q] dan [s] kurang dikuasai. Dapatan kajian juga menunjukkan murid-murid bermasalah pendengaran alami perkembangan positif di dalam latihan oro-motor, sebutan bunyi vokal dan sebutan bunyi konsonan. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan Video Latihan Pertuturan telah menunjukkan perkembangan positif di dalam pertuturan murid-murid bermasalah pendengaran. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa penggunaan Video Latihan Pertuturan sebagai bahan bantu belajar dapat meningkatkan pencapaian murid-murid bermasalah pendengaran belajar bertutur.