Keberkesanan kaedah pembelajaran teradun dalam cerpen (IR)

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan kaedah pembelajaran teradun terhadap pencapaian, minat, pembelajaran kendiri dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) pelajar terhadap pengajaran cerpen. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimental telah digunakan dalam kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hani Harliza Ghazali
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4205
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4205
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:42052020-02-27 Keberkesanan kaedah pembelajaran teradun dalam cerpen (IR) 2017 Hani Harliza Ghazali LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan kaedah pembelajaran teradun terhadap pencapaian, minat, pembelajaran kendiri dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) pelajar terhadap pengajaran cerpen. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimental telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan kelompok melibatkan 80 orang pelajar tingkatan lima aliran sains dan kemanusiaan yang dipilih secara rawak berpasangan di sebuah sekolah di daerah zon Bangsar Kuala Lumpur. Subjek kajian terdiri daripada 40 orang pelajar kumpulan rawatan dan 40 orang pelajar kumpulan kawalan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah ujian pra, ujian pasca dan juga soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan ujian-t untuk melihat kesignifikan kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan signifikan terhadap pencapaian, minat, pembelajaran kendiri dan KBAT pelajar dalam kumpulan rawatan berbanding dengan kumpulan kawalan. Kesimpulannya, kaedah pembelajaran teradun telah meningkatkan pencapaian, minat, pembelajaran kendiri dan KBAT pelajar terhadap cerpen. Implikasi kajian ialah pembelajaran secara teradun dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran cerpen bersesuaian dengan kurikulum masa depan bagi menyediakan pelajar untuk menghadapi cabaran abad ke-21. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4205 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4205 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Hani Harliza Ghazali
Keberkesanan kaedah pembelajaran teradun dalam cerpen (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan kaedah pembelajaran teradun terhadap pencapaian, minat, pembelajaran kendiri dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) pelajar terhadap pengajaran cerpen. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimental telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan kelompok melibatkan 80 orang pelajar tingkatan lima aliran sains dan kemanusiaan yang dipilih secara rawak berpasangan di sebuah sekolah di daerah zon Bangsar Kuala Lumpur. Subjek kajian terdiri daripada 40 orang pelajar kumpulan rawatan dan 40 orang pelajar kumpulan kawalan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah ujian pra, ujian pasca dan juga soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan ujian-t untuk melihat kesignifikan kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan signifikan terhadap pencapaian, minat, pembelajaran kendiri dan KBAT pelajar dalam kumpulan rawatan berbanding dengan kumpulan kawalan. Kesimpulannya, kaedah pembelajaran teradun telah meningkatkan pencapaian, minat, pembelajaran kendiri dan KBAT pelajar terhadap cerpen. Implikasi kajian ialah pembelajaran secara teradun dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran cerpen bersesuaian dengan kurikulum masa depan bagi menyediakan pelajar untuk menghadapi cabaran abad ke-21.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Hani Harliza Ghazali
author_facet Hani Harliza Ghazali
author_sort Hani Harliza Ghazali
title Keberkesanan kaedah pembelajaran teradun dalam cerpen (IR)
title_short Keberkesanan kaedah pembelajaran teradun dalam cerpen (IR)
title_full Keberkesanan kaedah pembelajaran teradun dalam cerpen (IR)
title_fullStr Keberkesanan kaedah pembelajaran teradun dalam cerpen (IR)
title_full_unstemmed Keberkesanan kaedah pembelajaran teradun dalam cerpen (IR)
title_sort keberkesanan kaedah pembelajaran teradun dalam cerpen (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4205
_version_ 1747833121730985984