Penilaian pendekatan pembezaan pengajaran terhadap pencapaian dan sikap murid dalam tajuk ikatan kimia (IR)

Kajian kuasi eksperimen ini bertujuan menilai pendekatan pembezaan pengajaran terhadap pencapaian dan sikap murid terhadap kimia. Teknik pensampelan rawak mudah digunakan dalam kajian ini yang melibatkan dua buah sekolah menengah harian dari daerah Kuala Kangsar, Perak. Seramai 73 orang murid tingka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Shafiza Hanim Azizan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4207
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4207
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:42072020-02-27 Penilaian pendekatan pembezaan pengajaran terhadap pencapaian dan sikap murid dalam tajuk ikatan kimia (IR) 2017 Shafiza Hanim Azizan QD Chemistry Kajian kuasi eksperimen ini bertujuan menilai pendekatan pembezaan pengajaran terhadap pencapaian dan sikap murid terhadap kimia. Teknik pensampelan rawak mudah digunakan dalam kajian ini yang melibatkan dua buah sekolah menengah harian dari daerah Kuala Kangsar, Perak. Seramai 73 orang murid tingkatan empat terlibat dalam kajian ini yang mengikuti pendekatan pembezaan pengajaran inkuiri 5E dan pengajaran inkuiri 5E bagi tajuk ikatan kimia yang berlangsung selama dua minggu. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah Ujian Pencapaian Kimia dan Soal Selidik Sikap Terhadap Kimia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi skor min ujian pra antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Apabila perbezaan dalam skor min ujian pra dilaraskan, didapati pendekatan pengajaran tidak menunjukkan kesan yang signifikan terhadap skor min ujian pasca. Ini bermakna, tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor min ujian pasca antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Kajian ini juga mendapati kedua-dua kumpulan eksperimen dan kawalan menunjukkan peningkatan yang signifikan dalam ujian pra dan ujian pasca bagi Ujian Pencapaian Kimia. Kajian juga mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam sikap terhadap kimia antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Kesimpulannya, pendekatan pembezaan pengajaran tidak mempunyai kesan yang signifikan terhadap pencapaian murid tetapi menunjukkan kesan yang signifikan dalam sikap murid terhadap kimia. Implikasinya, pendekatan pembezaan pengajaran dapat menggalakkan penglibatan murid secara aktif semasa pembelajaran dan memupuk sikap positif murid terhadap kimia. Oleh itu, pendekatan pembezaan pengajaran boleh menyokong dan memudahkan pembelajaran murid dalam kimia. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4207 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4207 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QD Chemistry
spellingShingle QD Chemistry
Shafiza Hanim Azizan
Penilaian pendekatan pembezaan pengajaran terhadap pencapaian dan sikap murid dalam tajuk ikatan kimia (IR)
description Kajian kuasi eksperimen ini bertujuan menilai pendekatan pembezaan pengajaran terhadap pencapaian dan sikap murid terhadap kimia. Teknik pensampelan rawak mudah digunakan dalam kajian ini yang melibatkan dua buah sekolah menengah harian dari daerah Kuala Kangsar, Perak. Seramai 73 orang murid tingkatan empat terlibat dalam kajian ini yang mengikuti pendekatan pembezaan pengajaran inkuiri 5E dan pengajaran inkuiri 5E bagi tajuk ikatan kimia yang berlangsung selama dua minggu. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah Ujian Pencapaian Kimia dan Soal Selidik Sikap Terhadap Kimia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi skor min ujian pra antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Apabila perbezaan dalam skor min ujian pra dilaraskan, didapati pendekatan pengajaran tidak menunjukkan kesan yang signifikan terhadap skor min ujian pasca. Ini bermakna, tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor min ujian pasca antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Kajian ini juga mendapati kedua-dua kumpulan eksperimen dan kawalan menunjukkan peningkatan yang signifikan dalam ujian pra dan ujian pasca bagi Ujian Pencapaian Kimia. Kajian juga mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam sikap terhadap kimia antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Kesimpulannya, pendekatan pembezaan pengajaran tidak mempunyai kesan yang signifikan terhadap pencapaian murid tetapi menunjukkan kesan yang signifikan dalam sikap murid terhadap kimia. Implikasinya, pendekatan pembezaan pengajaran dapat menggalakkan penglibatan murid secara aktif semasa pembelajaran dan memupuk sikap positif murid terhadap kimia. Oleh itu, pendekatan pembezaan pengajaran boleh menyokong dan memudahkan pembelajaran murid dalam kimia.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Shafiza Hanim Azizan
author_facet Shafiza Hanim Azizan
author_sort Shafiza Hanim Azizan
title Penilaian pendekatan pembezaan pengajaran terhadap pencapaian dan sikap murid dalam tajuk ikatan kimia (IR)
title_short Penilaian pendekatan pembezaan pengajaran terhadap pencapaian dan sikap murid dalam tajuk ikatan kimia (IR)
title_full Penilaian pendekatan pembezaan pengajaran terhadap pencapaian dan sikap murid dalam tajuk ikatan kimia (IR)
title_fullStr Penilaian pendekatan pembezaan pengajaran terhadap pencapaian dan sikap murid dalam tajuk ikatan kimia (IR)
title_full_unstemmed Penilaian pendekatan pembezaan pengajaran terhadap pencapaian dan sikap murid dalam tajuk ikatan kimia (IR)
title_sort penilaian pendekatan pembezaan pengajaran terhadap pencapaian dan sikap murid dalam tajuk ikatan kimia (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4207
_version_ 1747833122224865280