Sikap, inisiatif dan regulasi kendiri pentadbir terhadap pelaksanaan pendidikan pembangunan lestari di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IR)

Kajian ini bertujuan untuk menganalisis hubungan, sumbangan dan membina model sikap, inisiatif, regulasi kendiri terhadap pelaksanaan Pendidikan Pembangunan Lestari di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM). Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan digunakan dalam kajian ini. Sampel terd...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mani Rajan Ellappan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4690
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4690
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:46902020-02-27 Sikap, inisiatif dan regulasi kendiri pentadbir terhadap pelaksanaan pendidikan pembangunan lestari di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IR) 2018 Mani Rajan Ellappan HC Economic History and Conditions Kajian ini bertujuan untuk menganalisis hubungan, sumbangan dan membina model sikap, inisiatif, regulasi kendiri terhadap pelaksanaan Pendidikan Pembangunan Lestari di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM). Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan digunakan dalam kajian ini. Sampel terdiri daripada 247 orang pentadbir daripada 26 buah IPG seluruh Malaysia yang dipilih menerusi teknik pensampelan rawak mudah. Instrumen digunakan berbentuk soal selidik Likert lima mata dan pengelompokkan item yang tepat mengikut konstruk dan sub konstruk kajian dibina melalui proses Analisis Faktor Penerokaan (EFA). Manakala Analisis Faktor Pengesahan (CFA) digunakan bagi menguji kesahan dan kebolehpercayaan konstruk. Model pembentukan sikap, inisiatif dan regulasi kendiri pentadbir IPG terhadap pelaksanaan Pendidikan Pembangunan Lestari telah dibina menggunakan Pemodelan Persamaan Struktur (SEM). Dapatan EFA telah membentuk empat konstruk utama iaitu sikap, inisiatif, regulasi kendiri dan pelaksanaan Pendidikan Pembangunan Lestari. Terdapat empat sub konstruk bagi sikap, tiga sub konstruk bagi inisiatif, enam sub konstruk bagi regulasi kendiri dan lapan sub konstruk bagi perancangan. Analisis korelasi Pearson bagi setiap konstruk menunjukkan terdapat hubungan signifikan positif antara sikap r(245)=.370, p<.01, inisiatif r(245)=.376, p<.01 dan regulasi kendiri r(245)=.343, p<.01 dengan pelaksanaan Pendidikan Pembangunan Lestari. Selain itu, analisis regresi berganda menunjukkan inisiatif menyumbang sebanyak 37.6 peratus (Β=0.241) dan sikap menyumbang sebanyak 6.8 peratus (Β=0.229) dengan nilai R2=.446, F(3,243)=20.152, p<.001 kepada pelaksanaan Pendidikan Pembangunan Lestari. Dapatan kajian juga menunjukkan model yang terjana melalui SEM telah mencapai tahap kesepadanan yang baik dengan nilai CMIN=3856.447, DF=2251, CMIN/DF=1.713, p=.000, GFI=.702, CFI=.861, TLI=.856 dan RMSEA=.054. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan sikap dan inisiatif merupakan faktor kepada pelaksanaan Pendidikan Pembangunan Lestari dalam kalangan pentadbir IPGM dengan penyumbang utama adalah faktor inisiatif. Implikasi kajian ini menunjukkan model yang dibina sesuai digunakan sebagai panduan kepada pentadbir untuk melaksanakan Pendidikan Pembangunan Lestari di IPGM. 2018 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4690 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4690 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic HC Economic History and Conditions
spellingShingle HC Economic History and Conditions
Mani Rajan Ellappan
Sikap, inisiatif dan regulasi kendiri pentadbir terhadap pelaksanaan pendidikan pembangunan lestari di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk menganalisis hubungan, sumbangan dan membina model sikap, inisiatif, regulasi kendiri terhadap pelaksanaan Pendidikan Pembangunan Lestari di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM). Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan digunakan dalam kajian ini. Sampel terdiri daripada 247 orang pentadbir daripada 26 buah IPG seluruh Malaysia yang dipilih menerusi teknik pensampelan rawak mudah. Instrumen digunakan berbentuk soal selidik Likert lima mata dan pengelompokkan item yang tepat mengikut konstruk dan sub konstruk kajian dibina melalui proses Analisis Faktor Penerokaan (EFA). Manakala Analisis Faktor Pengesahan (CFA) digunakan bagi menguji kesahan dan kebolehpercayaan konstruk. Model pembentukan sikap, inisiatif dan regulasi kendiri pentadbir IPG terhadap pelaksanaan Pendidikan Pembangunan Lestari telah dibina menggunakan Pemodelan Persamaan Struktur (SEM). Dapatan EFA telah membentuk empat konstruk utama iaitu sikap, inisiatif, regulasi kendiri dan pelaksanaan Pendidikan Pembangunan Lestari. Terdapat empat sub konstruk bagi sikap, tiga sub konstruk bagi inisiatif, enam sub konstruk bagi regulasi kendiri dan lapan sub konstruk bagi perancangan. Analisis korelasi Pearson bagi setiap konstruk menunjukkan terdapat hubungan signifikan positif antara sikap r(245)=.370, p<.01, inisiatif r(245)=.376, p<.01 dan regulasi kendiri r(245)=.343, p<.01 dengan pelaksanaan Pendidikan Pembangunan Lestari. Selain itu, analisis regresi berganda menunjukkan inisiatif menyumbang sebanyak 37.6 peratus (Β=0.241) dan sikap menyumbang sebanyak 6.8 peratus (Β=0.229) dengan nilai R2=.446, F(3,243)=20.152, p<.001 kepada pelaksanaan Pendidikan Pembangunan Lestari. Dapatan kajian juga menunjukkan model yang terjana melalui SEM telah mencapai tahap kesepadanan yang baik dengan nilai CMIN=3856.447, DF=2251, CMIN/DF=1.713, p=.000, GFI=.702, CFI=.861, TLI=.856 dan RMSEA=.054. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan sikap dan inisiatif merupakan faktor kepada pelaksanaan Pendidikan Pembangunan Lestari dalam kalangan pentadbir IPGM dengan penyumbang utama adalah faktor inisiatif. Implikasi kajian ini menunjukkan model yang dibina sesuai digunakan sebagai panduan kepada pentadbir untuk melaksanakan Pendidikan Pembangunan Lestari di IPGM.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Mani Rajan Ellappan
author_facet Mani Rajan Ellappan
author_sort Mani Rajan Ellappan
title Sikap, inisiatif dan regulasi kendiri pentadbir terhadap pelaksanaan pendidikan pembangunan lestari di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IR)
title_short Sikap, inisiatif dan regulasi kendiri pentadbir terhadap pelaksanaan pendidikan pembangunan lestari di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IR)
title_full Sikap, inisiatif dan regulasi kendiri pentadbir terhadap pelaksanaan pendidikan pembangunan lestari di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IR)
title_fullStr Sikap, inisiatif dan regulasi kendiri pentadbir terhadap pelaksanaan pendidikan pembangunan lestari di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IR)
title_full_unstemmed Sikap, inisiatif dan regulasi kendiri pentadbir terhadap pelaksanaan pendidikan pembangunan lestari di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IR)
title_sort sikap, inisiatif dan regulasi kendiri pentadbir terhadap pelaksanaan pendidikan pembangunan lestari di institut pendidikan guru malaysia (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2018
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4690
_version_ 1747833133752909824