Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran kursus Bahasa Melayu elektif (IR)
Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menguji modul pengajaran dan pembelajaran kursus Bahasa Melayu Elektif (KBME) yang digunakan di Universiti Thaksin, Thailand. Model ASSURE (Analiyze learners, State objective, Select instructional method, media and materials, Utilize media and materials, Requ...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4693 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:4693 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:46932020-02-27 Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran kursus Bahasa Melayu elektif (IR) 2018 Kusom Yamirudeng LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menguji modul pengajaran dan pembelajaran kursus Bahasa Melayu Elektif (KBME) yang digunakan di Universiti Thaksin, Thailand. Model ASSURE (Analiyze learners, State objective, Select instructional method, media and materials, Utilize media and materials, Require learner participation and Evaluate and revise) digunakan bagi pembangunan model, manakala pendekatan pengajaran bahasa secara kontekstual (Contexualized Language Instruction: CLI) digunakan untuk merancang aktiviti dalam setiap modul. Kajian ini dibahagikan kepada tiga fasa, iaitu Fasa 1: Analisis keperluan, Fasa 2: Reka bentuk dan pembangunan modul, dan Fasa 3: Dua orang pakar, empat orang pensyarah dan lima orang pelajar dilibatkan dalam fasa 2. Seramai 40 orang pelajar dan seorang pensyarah dilibatkan dalam fasa 3. Ujian Penguasaan Bahasa Melayu (UPBM), Borang Penilaian Modul (BPM), komen bersemuka, dan protokol temu bual digunakan sebagai instrumen kajian Dapatan kajian mendapati bahawa tahap penguasaaan bahasa Melayu pelajar-pelajar KBME berada pada tahap lemah (51.74%). Dapatan juga mendapati bahawa aspek penguasaan lisan, latih tubi, bahan bantu mengajar, persekitaran pengguna bahasa dan peranan penutur jati perlu diberi penekanan dalam pembangunan modul. Dapatan kajian turut menunjukkan bahawa skor penilaian modul oleh pakar dan pensyarah berada pada tahap baik (min 4.16). Pakar dan pensyarah turut menyarankan agar modul ini ditambah baik, khususnya daripada aspek persembahan dan kandungan. Dapatan kajian lapangan pula menunjukkan bahawa modul KBME ini boleh dilaksanakan dengan sedikit pengubahsuaian. Kesimpulannya, modul KBME dapat dilaksanakan secara berkesan serta meningkatkan minat pelajar. Implikasi kajian, modul KBME dapat memberi kesan positif terhadap proses PdP Bahasa Melayu sebagai bahasa asing. 2018 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4693 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4693 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Kusom Yamirudeng Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran kursus Bahasa Melayu elektif (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menguji modul pengajaran dan pembelajaran kursus Bahasa Melayu Elektif (KBME) yang digunakan di Universiti Thaksin, Thailand. Model ASSURE (Analiyze learners, State objective, Select instructional method, media and materials, Utilize media and materials, Require learner participation and Evaluate and revise) digunakan bagi pembangunan model, manakala pendekatan pengajaran bahasa secara kontekstual (Contexualized Language Instruction: CLI) digunakan untuk merancang aktiviti dalam setiap modul. Kajian ini dibahagikan kepada tiga fasa, iaitu Fasa 1: Analisis keperluan, Fasa 2: Reka bentuk dan pembangunan modul, dan Fasa 3: Dua orang pakar, empat orang pensyarah dan lima orang pelajar dilibatkan dalam fasa 2. Seramai 40 orang pelajar dan seorang pensyarah dilibatkan dalam fasa 3. Ujian Penguasaan Bahasa Melayu (UPBM), Borang Penilaian Modul (BPM), komen bersemuka, dan protokol temu bual digunakan sebagai instrumen kajian Dapatan kajian mendapati bahawa tahap penguasaaan bahasa Melayu pelajar-pelajar KBME berada pada tahap lemah (51.74%). Dapatan juga mendapati bahawa aspek penguasaan lisan, latih tubi, bahan bantu mengajar, persekitaran pengguna bahasa dan peranan penutur jati perlu diberi penekanan dalam pembangunan modul. Dapatan kajian turut menunjukkan bahawa skor penilaian modul oleh pakar dan pensyarah berada pada tahap baik (min 4.16). Pakar dan pensyarah turut menyarankan agar modul ini ditambah baik, khususnya daripada aspek persembahan dan kandungan. Dapatan kajian lapangan pula menunjukkan bahawa modul KBME ini boleh dilaksanakan dengan sedikit pengubahsuaian. Kesimpulannya, modul KBME dapat dilaksanakan secara berkesan serta meningkatkan minat pelajar. Implikasi kajian, modul KBME dapat memberi kesan positif terhadap proses PdP Bahasa Melayu sebagai bahasa asing. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Doctorate |
author |
Kusom Yamirudeng |
author_facet |
Kusom Yamirudeng |
author_sort |
Kusom Yamirudeng |
title |
Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran kursus Bahasa Melayu elektif (IR) |
title_short |
Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran kursus Bahasa Melayu elektif (IR) |
title_full |
Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran kursus Bahasa Melayu elektif (IR) |
title_fullStr |
Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran kursus Bahasa Melayu elektif (IR) |
title_full_unstemmed |
Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran kursus Bahasa Melayu elektif (IR) |
title_sort |
pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran kursus bahasa melayu elektif (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Bahasa dan Komunikasi |
publishDate |
2018 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4693 |
_version_ |
1747833134489010176 |