Kesan pembelajaran koperatif Teams-Games-Tournament (TGT) terhadap pencapaian murid tahun 4 dalam mengimprovisasi idea muzik (IR)

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat kesan kaedah pembelajaran koperatif Teams-Games-Tournament (TGT) terhadap pencapaian murid dalam mengimprovisasi idea muzik berbanding kaedah tradisional. Reka bentuk kuasi- eksperimen ujian pra pasca kumpulan-kumpulan tidak seimbang (Pre Test-Post Test,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Maizatul Safina Zainuddin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4701
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4701
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:47012020-02-27 Kesan pembelajaran koperatif Teams-Games-Tournament (TGT) terhadap pencapaian murid tahun 4 dalam mengimprovisasi idea muzik (IR) 2018 Maizatul Safina Zainuddin LB Theory and practice of education Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat kesan kaedah pembelajaran koperatif Teams-Games-Tournament (TGT) terhadap pencapaian murid dalam mengimprovisasi idea muzik berbanding kaedah tradisional. Reka bentuk kuasi- eksperimen ujian pra pasca kumpulan-kumpulan tidak seimbang (Pre Test-Post Test, Non-equivalent Control Group Design) digunakan dalam kajian ini. Responden terdiri daripada 54 orang murid tahun 4 Dedikasi dan 4 Cemerlang SK Pengkalan. Kedua- dua kumpulan diberikan ujian pra untuk menguji kemahiran dan melihat sama ada kumpulan tersebut memperoleh keputusan setara atau tidak. Selepas melalui tiga sesi pembelajaran, kedua-dua kumpulan telah diberi ujian pos untuk melihat kesan kaedah pembelajaran yang digunakan. Kumpulan eksperimen diberi rawatan menggunakan kaedah pembelajaran koperatif TGT manakala kumpulan kawalan menggunakan kaedah tradisional. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang siginifikan antara kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan terhadap min skor ujian pra dan pos. Ujian T adalah signifikan t (52) = 7.238, p < .000. Ini membuktikan bahawa kaedah pembelajaran koperatif TGT dapat meningkatkan pencapaian murid dalam mengimprovisasi idea muzik. Di samping itu, hasil kajian ini memberi implikasi ke atas gaya pembelajaran murid dan telah menyumbang kepada bidang Pendidikan Muzik dengan menemukan kaedah pengajaran muzik yang berasaskan pembelajaran koperatif TGT. 2018 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4701 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4701 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Muzik dan Seni Persembahan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Maizatul Safina Zainuddin
Kesan pembelajaran koperatif Teams-Games-Tournament (TGT) terhadap pencapaian murid tahun 4 dalam mengimprovisasi idea muzik (IR)
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat kesan kaedah pembelajaran koperatif Teams-Games-Tournament (TGT) terhadap pencapaian murid dalam mengimprovisasi idea muzik berbanding kaedah tradisional. Reka bentuk kuasi- eksperimen ujian pra pasca kumpulan-kumpulan tidak seimbang (Pre Test-Post Test, Non-equivalent Control Group Design) digunakan dalam kajian ini. Responden terdiri daripada 54 orang murid tahun 4 Dedikasi dan 4 Cemerlang SK Pengkalan. Kedua- dua kumpulan diberikan ujian pra untuk menguji kemahiran dan melihat sama ada kumpulan tersebut memperoleh keputusan setara atau tidak. Selepas melalui tiga sesi pembelajaran, kedua-dua kumpulan telah diberi ujian pos untuk melihat kesan kaedah pembelajaran yang digunakan. Kumpulan eksperimen diberi rawatan menggunakan kaedah pembelajaran koperatif TGT manakala kumpulan kawalan menggunakan kaedah tradisional. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang siginifikan antara kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan terhadap min skor ujian pra dan pos. Ujian T adalah signifikan t (52) = 7.238, p < .000. Ini membuktikan bahawa kaedah pembelajaran koperatif TGT dapat meningkatkan pencapaian murid dalam mengimprovisasi idea muzik. Di samping itu, hasil kajian ini memberi implikasi ke atas gaya pembelajaran murid dan telah menyumbang kepada bidang Pendidikan Muzik dengan menemukan kaedah pengajaran muzik yang berasaskan pembelajaran koperatif TGT.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Maizatul Safina Zainuddin
author_facet Maizatul Safina Zainuddin
author_sort Maizatul Safina Zainuddin
title Kesan pembelajaran koperatif Teams-Games-Tournament (TGT) terhadap pencapaian murid tahun 4 dalam mengimprovisasi idea muzik (IR)
title_short Kesan pembelajaran koperatif Teams-Games-Tournament (TGT) terhadap pencapaian murid tahun 4 dalam mengimprovisasi idea muzik (IR)
title_full Kesan pembelajaran koperatif Teams-Games-Tournament (TGT) terhadap pencapaian murid tahun 4 dalam mengimprovisasi idea muzik (IR)
title_fullStr Kesan pembelajaran koperatif Teams-Games-Tournament (TGT) terhadap pencapaian murid tahun 4 dalam mengimprovisasi idea muzik (IR)
title_full_unstemmed Kesan pembelajaran koperatif Teams-Games-Tournament (TGT) terhadap pencapaian murid tahun 4 dalam mengimprovisasi idea muzik (IR)
title_sort kesan pembelajaran koperatif teams-games-tournament (tgt) terhadap pencapaian murid tahun 4 dalam mengimprovisasi idea muzik (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Muzik dan Seni Persembahan
publishDate 2018
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4701
_version_ 1747833136190849024