Kesan imageri dan modeling terhadap prestasi conversion kick, hantaran dan tackle dalam kalangan pemain ragbi remaja (IR)

kombinasi kedua-dua intervensi terhadap prestasi sukan ragbi. Dua kajian telah dijalankan, objektif utama kajian 1 adalah untuk menilai kesan ketiga-tiga intervensi terhadap prestasi conversion kick. Seramai 60 orang peserta terdiri daripada ahli kelab rugby sekolah telah di jemput untuk menyertai k...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Huzairi Mohd Sani
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4718
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4718
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:47182020-02-27 Kesan imageri dan modeling terhadap prestasi conversion kick, hantaran dan tackle dalam kalangan pemain ragbi remaja (IR) 2018 Mohd Huzairi Mohd Sani GV Recreation Leisure kombinasi kedua-dua intervensi terhadap prestasi sukan ragbi. Dua kajian telah dijalankan, objektif utama kajian 1 adalah untuk menilai kesan ketiga-tiga intervensi terhadap prestasi conversion kick. Seramai 60 orang peserta terdiri daripada ahli kelab rugby sekolah telah di jemput untuk menyertai kajian. Peserta dibahagikan kepada empat kumpulan yang terdiri daripada kumpulan kawalan (K), Imageri (I), Modeling (M) dan kombinasi Imageri dengan Modeling (IM) dengan bilangan peserta yang sama. Kumpulan intervensi menggunakan imageri audio dan video modeling (model rakan) selama empat minggu dengan kekerapan tiga kali seminggu. Kaedah ujian pra, intervensi dan ujian pasca digunakan dalam kajian ini. Keputusan analisis Ujian T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam kumpulan M dan IM, manakala kumpulan K dan I tidak menunjukkan perubahan yang signifikan. Ujian ANOVA sehala pula menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara kumpulan I dan M, kumpulan I dan IM dan kumpulan K dan IM. Sementara itu, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara kumpulan K dan I, kumpulan I dan M dan kumpulan M dan IM. Dalam kajian dua, kaedah single case multiple baseline (ABA) digunakan bagi menilai keberkesanan intervensi audio imageri dan video modeling (model pakar) pada kemahiran menghantar dan tackle dalam kejohanan sebenar. Seramai empat pemain ragbi yang mewakili sekolah menyertai kajian ini. Kajian yang kedua mengandungi 13 kejohanan yang dijalankan selama lima bulan. Teknik visual inspection dan analisis split middle berbentuk graf digunakan semasa fasa baseline (A), fasa intervensi (B) dan fasa pengekalan (A1). Keputusan menunjukkan garisan trend dan min prestasi setiap peserta adalah positif dan meningkat dari fasa A ke fasa B, sebaliknya trend negatif terdapat pada fasa B ke A1 tetapi prestasi peserta adalah lebih baik berbanding dengan fasa A. Implikasi kajian ini mendapati bahawa latihan imageri dan modeling boleh membantu peningkatan kemahiran peserta ragbi di kalangan pemain remaja sekolah. Kesimpulannya, kedua- dua kajian menunjukkan bahawa intervensi imageri dan video modeling mempunyai potensi untuk meningkatkan prestasi bagi kemahiran tertutup dan terbuka, semasa latihan dan pertandingan sebenar, bagi atlet baru dan atlet yang berpengalaman, kajian jangka masa pendek (empat minggu) atau kajian jangka masa panjang (lima bulan) dan sama ada menggunakan model rakan atau pakar. 2018 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4718 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4718 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic GV Recreation Leisure
spellingShingle GV Recreation Leisure
Mohd Huzairi Mohd Sani
Kesan imageri dan modeling terhadap prestasi conversion kick, hantaran dan tackle dalam kalangan pemain ragbi remaja (IR)
description kombinasi kedua-dua intervensi terhadap prestasi sukan ragbi. Dua kajian telah dijalankan, objektif utama kajian 1 adalah untuk menilai kesan ketiga-tiga intervensi terhadap prestasi conversion kick. Seramai 60 orang peserta terdiri daripada ahli kelab rugby sekolah telah di jemput untuk menyertai kajian. Peserta dibahagikan kepada empat kumpulan yang terdiri daripada kumpulan kawalan (K), Imageri (I), Modeling (M) dan kombinasi Imageri dengan Modeling (IM) dengan bilangan peserta yang sama. Kumpulan intervensi menggunakan imageri audio dan video modeling (model rakan) selama empat minggu dengan kekerapan tiga kali seminggu. Kaedah ujian pra, intervensi dan ujian pasca digunakan dalam kajian ini. Keputusan analisis Ujian T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam kumpulan M dan IM, manakala kumpulan K dan I tidak menunjukkan perubahan yang signifikan. Ujian ANOVA sehala pula menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara kumpulan I dan M, kumpulan I dan IM dan kumpulan K dan IM. Sementara itu, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara kumpulan K dan I, kumpulan I dan M dan kumpulan M dan IM. Dalam kajian dua, kaedah single case multiple baseline (ABA) digunakan bagi menilai keberkesanan intervensi audio imageri dan video modeling (model pakar) pada kemahiran menghantar dan tackle dalam kejohanan sebenar. Seramai empat pemain ragbi yang mewakili sekolah menyertai kajian ini. Kajian yang kedua mengandungi 13 kejohanan yang dijalankan selama lima bulan. Teknik visual inspection dan analisis split middle berbentuk graf digunakan semasa fasa baseline (A), fasa intervensi (B) dan fasa pengekalan (A1). Keputusan menunjukkan garisan trend dan min prestasi setiap peserta adalah positif dan meningkat dari fasa A ke fasa B, sebaliknya trend negatif terdapat pada fasa B ke A1 tetapi prestasi peserta adalah lebih baik berbanding dengan fasa A. Implikasi kajian ini mendapati bahawa latihan imageri dan modeling boleh membantu peningkatan kemahiran peserta ragbi di kalangan pemain remaja sekolah. Kesimpulannya, kedua- dua kajian menunjukkan bahawa intervensi imageri dan video modeling mempunyai potensi untuk meningkatkan prestasi bagi kemahiran tertutup dan terbuka, semasa latihan dan pertandingan sebenar, bagi atlet baru dan atlet yang berpengalaman, kajian jangka masa pendek (empat minggu) atau kajian jangka masa panjang (lima bulan) dan sama ada menggunakan model rakan atau pakar.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Mohd Huzairi Mohd Sani
author_facet Mohd Huzairi Mohd Sani
author_sort Mohd Huzairi Mohd Sani
title Kesan imageri dan modeling terhadap prestasi conversion kick, hantaran dan tackle dalam kalangan pemain ragbi remaja (IR)
title_short Kesan imageri dan modeling terhadap prestasi conversion kick, hantaran dan tackle dalam kalangan pemain ragbi remaja (IR)
title_full Kesan imageri dan modeling terhadap prestasi conversion kick, hantaran dan tackle dalam kalangan pemain ragbi remaja (IR)
title_fullStr Kesan imageri dan modeling terhadap prestasi conversion kick, hantaran dan tackle dalam kalangan pemain ragbi remaja (IR)
title_full_unstemmed Kesan imageri dan modeling terhadap prestasi conversion kick, hantaran dan tackle dalam kalangan pemain ragbi remaja (IR)
title_sort kesan imageri dan modeling terhadap prestasi conversion kick, hantaran dan tackle dalam kalangan pemain ragbi remaja (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan
publishDate 2018
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4718
_version_ 1747833138932875264