Keberkesanan pembelajaran koperatif Team Game Tournament (TGT) ke atas pencapaian,pemikiran kritis dan motivasi pelajar dalam topik formula dan persamaan kimia (IR)

Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk menguji keberkesanan pembelajaran koperatif TGT ke atas pencapaian, pemikiran kritis dan motivasi pelajar dalam topik Formula dan Persamaan Kimia. Kajian kuantitatif ini menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi yang melibatkan 33 orang pelajar tingkata...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norlailatulakma Bolhassan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4758
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4758
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:47582020-02-27 Keberkesanan pembelajaran koperatif Team Game Tournament (TGT) ke atas pencapaian,pemikiran kritis dan motivasi pelajar dalam topik formula dan persamaan kimia (IR) 2017 Norlailatulakma Bolhassan LB Theory and practice of education Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk menguji keberkesanan pembelajaran koperatif TGT ke atas pencapaian, pemikiran kritis dan motivasi pelajar dalam topik Formula dan Persamaan Kimia. Kajian kuantitatif ini menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi yang melibatkan 33 orang pelajar tingkatan empat dalam kumpulan rawatan dan 34 orang dalam kumpulan kawalan. Data dikutip dengan menggunakan ujian pencapaian, ujian pemikiran kritis, dan ujian motivasi. Data dianalisis dengan menggunakan ujian-t, analisis ANCOVA dan korelasi Pearson. Analisis ujian-t sampel tak bersandar menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam min skor pencapaian kumpulan rawatan yang lebih tinggi berbanding min skor pencapaian kumpulan kawalan. Hasil analisis ANCOVA pula menunjukkan wujud kesan kaedah koperatif TGT yang signifikan terhadap pencapaian, pemikiran kritis dan motivasi pelajar apabila ujian pra dikawal. Analisis korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara pencapaian dengan pemikiran kritis, motivasi dengan pencapaian, dan pemikiran kritis dengan motivasi pelajar. Kesimpulannya, kaedah pembelajaran koperatif TGT lebih berkesan dalam meningkatkan pencapaian, pemikiran kritis dan motivasi pelajar berbanding kaedah pembelajaran tradisional yang hanya bergantung kepada latih tubi dan kuiz. Implikasinya, pembelajaran koperatif TGT boleh digunakan sebagai strategi pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kimia untuk meningkatkan pencapaian, pemikiran kritis dan motivasi pelajar. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4758 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4758 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Norlailatulakma Bolhassan
Keberkesanan pembelajaran koperatif Team Game Tournament (TGT) ke atas pencapaian,pemikiran kritis dan motivasi pelajar dalam topik formula dan persamaan kimia (IR)
description Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk menguji keberkesanan pembelajaran koperatif TGT ke atas pencapaian, pemikiran kritis dan motivasi pelajar dalam topik Formula dan Persamaan Kimia. Kajian kuantitatif ini menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi yang melibatkan 33 orang pelajar tingkatan empat dalam kumpulan rawatan dan 34 orang dalam kumpulan kawalan. Data dikutip dengan menggunakan ujian pencapaian, ujian pemikiran kritis, dan ujian motivasi. Data dianalisis dengan menggunakan ujian-t, analisis ANCOVA dan korelasi Pearson. Analisis ujian-t sampel tak bersandar menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam min skor pencapaian kumpulan rawatan yang lebih tinggi berbanding min skor pencapaian kumpulan kawalan. Hasil analisis ANCOVA pula menunjukkan wujud kesan kaedah koperatif TGT yang signifikan terhadap pencapaian, pemikiran kritis dan motivasi pelajar apabila ujian pra dikawal. Analisis korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara pencapaian dengan pemikiran kritis, motivasi dengan pencapaian, dan pemikiran kritis dengan motivasi pelajar. Kesimpulannya, kaedah pembelajaran koperatif TGT lebih berkesan dalam meningkatkan pencapaian, pemikiran kritis dan motivasi pelajar berbanding kaedah pembelajaran tradisional yang hanya bergantung kepada latih tubi dan kuiz. Implikasinya, pembelajaran koperatif TGT boleh digunakan sebagai strategi pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kimia untuk meningkatkan pencapaian, pemikiran kritis dan motivasi pelajar.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Norlailatulakma Bolhassan
author_facet Norlailatulakma Bolhassan
author_sort Norlailatulakma Bolhassan
title Keberkesanan pembelajaran koperatif Team Game Tournament (TGT) ke atas pencapaian,pemikiran kritis dan motivasi pelajar dalam topik formula dan persamaan kimia (IR)
title_short Keberkesanan pembelajaran koperatif Team Game Tournament (TGT) ke atas pencapaian,pemikiran kritis dan motivasi pelajar dalam topik formula dan persamaan kimia (IR)
title_full Keberkesanan pembelajaran koperatif Team Game Tournament (TGT) ke atas pencapaian,pemikiran kritis dan motivasi pelajar dalam topik formula dan persamaan kimia (IR)
title_fullStr Keberkesanan pembelajaran koperatif Team Game Tournament (TGT) ke atas pencapaian,pemikiran kritis dan motivasi pelajar dalam topik formula dan persamaan kimia (IR)
title_full_unstemmed Keberkesanan pembelajaran koperatif Team Game Tournament (TGT) ke atas pencapaian,pemikiran kritis dan motivasi pelajar dalam topik formula dan persamaan kimia (IR)
title_sort keberkesanan pembelajaran koperatif team game tournament (tgt) ke atas pencapaian,pemikiran kritis dan motivasi pelajar dalam topik formula dan persamaan kimia (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4758
_version_ 1747833146580140032