Pembinaan model pembelajaran profesional berasaskan sekolah di sekolah menengah harian di Malaysia (IR)

Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengenal pasti hubungan antara peranan pemimpin pembelajaran profesional berasaskan sekolah dan model-model pembelajaran profesional dengan amalan guru. Kajian ini telah dijalankan di 41 buah sekolah menengah harian di Malaysia manakala maklumat diperoleh melalui...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mahaliza Mansor
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4776
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4776
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:47762020-02-27 Pembinaan model pembelajaran profesional berasaskan sekolah di sekolah menengah harian di Malaysia (IR) 2013 Mahaliza Mansor LA History of education Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengenal pasti hubungan antara peranan pemimpin pembelajaran profesional berasaskan sekolah dan model-model pembelajaran profesional dengan amalan guru. Kajian ini telah dijalankan di 41 buah sekolah menengah harian di Malaysia manakala maklumat diperoleh melalui soal selidik yang diedarkan kepada 372 orang guru yang dipilih melalui pensampelan kelompok pelbagai peringkat. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferens iaitu analisis ANOVA, korelasi, regresi dan model persamaan struktural. Kajian ini menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan dalam model-model pembelajaran profesional dan amalan guru berdasarkan elemen demografi kecuali pengalaman mengajar. Kajian menunjukkan terdapat perhubungan berstruktur yang signifikan antara peranan pemimpin pembelajaran profesional, model-model pembelajaran profesional dan amalan guru. Analisis model persamaan struktural untuk mengukur kesepadanan model dengan sampel yang dipilih adalah signifikan. Implikasi kajian ini ialah keperluan untuk mengaplikasi model-model pembelajaran yang pelbagai seperti pembelajaran arahan kendiri, latihan, kajian tindakan, kumpulan pembelajaran serta portfolio profesional secara optimum sesuai dengan persekitaran sekolah bagi memberi impak positif terhadap perkembangan profesional guru. 2013 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4776 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4776 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LA History of education
spellingShingle LA History of education
Mahaliza Mansor
Pembinaan model pembelajaran profesional berasaskan sekolah di sekolah menengah harian di Malaysia (IR)
description Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengenal pasti hubungan antara peranan pemimpin pembelajaran profesional berasaskan sekolah dan model-model pembelajaran profesional dengan amalan guru. Kajian ini telah dijalankan di 41 buah sekolah menengah harian di Malaysia manakala maklumat diperoleh melalui soal selidik yang diedarkan kepada 372 orang guru yang dipilih melalui pensampelan kelompok pelbagai peringkat. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferens iaitu analisis ANOVA, korelasi, regresi dan model persamaan struktural. Kajian ini menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan dalam model-model pembelajaran profesional dan amalan guru berdasarkan elemen demografi kecuali pengalaman mengajar. Kajian menunjukkan terdapat perhubungan berstruktur yang signifikan antara peranan pemimpin pembelajaran profesional, model-model pembelajaran profesional dan amalan guru. Analisis model persamaan struktural untuk mengukur kesepadanan model dengan sampel yang dipilih adalah signifikan. Implikasi kajian ini ialah keperluan untuk mengaplikasi model-model pembelajaran yang pelbagai seperti pembelajaran arahan kendiri, latihan, kajian tindakan, kumpulan pembelajaran serta portfolio profesional secara optimum sesuai dengan persekitaran sekolah bagi memberi impak positif terhadap perkembangan profesional guru.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Mahaliza Mansor
author_facet Mahaliza Mansor
author_sort Mahaliza Mansor
title Pembinaan model pembelajaran profesional berasaskan sekolah di sekolah menengah harian di Malaysia (IR)
title_short Pembinaan model pembelajaran profesional berasaskan sekolah di sekolah menengah harian di Malaysia (IR)
title_full Pembinaan model pembelajaran profesional berasaskan sekolah di sekolah menengah harian di Malaysia (IR)
title_fullStr Pembinaan model pembelajaran profesional berasaskan sekolah di sekolah menengah harian di Malaysia (IR)
title_full_unstemmed Pembinaan model pembelajaran profesional berasaskan sekolah di sekolah menengah harian di Malaysia (IR)
title_sort pembinaan model pembelajaran profesional berasaskan sekolah di sekolah menengah harian di malaysia (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2013
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4776
_version_ 1747833150015275008