Pengajaran Jumlat Islamiyyah dan Jumlat Fi'liyyah dalam mata pelajaran bahasa Arab KBSM di salah sebuah Sekolah Menengah Agama Kuala Kubu Bharu

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh guru dalampengajaran Jumla Ismiyyah dan Jumla Filiyah. Di samping itu, kajian ini juga dapat mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi oleh guru dalam pengajaran Jumla Ismiyyah dan Jumla Filiyah terhadap pelajar-pelajar bahasa Ar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Januar Khairul Bakar Burhanuddin Ali
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4814
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4814
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic PJ Semitic
spellingShingle PJ Semitic
Januar Khairul Bakar Burhanuddin Ali
Pengajaran Jumlat Islamiyyah dan Jumlat Fi'liyyah dalam mata pelajaran bahasa Arab KBSM di salah sebuah Sekolah Menengah Agama Kuala Kubu Bharu
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh guru dalampengajaran Jumla Ismiyyah dan Jumla Filiyah. Di samping itu, kajian ini juga dapat mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi oleh guru dalam pengajaran Jumla Ismiyyah dan Jumla Filiyah terhadap pelajar-pelajar bahasa Arab danmenyenaraikan bahan pengajaran yang berkesan untuk diguna pakai semasa prosespengajaran berjalan. Kajian ini dilaksanakan di salah sebuah sekolah agama di Hulu Selangor iaituSekolah Agama menengah Tinggi Kuala Kubu Bharu. Metod yang digunakan dalam kajian ini berbentukkualitatif. Instrumen yang digunapakai dalam pengumpulan data ialah melalui pemerhatian dalam bilikdarjah dengan merekod pengajaran secara rakaman video. Sesi temu bual juga telah dilakukan bagimemperoleh data yang lebih terperinci kerana keadaan ini akan memberikan gambaran yang mendalamtentang sesuatu situasi, di samping menjelaskan lagi perkara-perkara yang tidak dapat dilihatdengan mata. Bahan-bahan bercetak seperti rancangan mengajar harian dan buku latihan pelajar jugadijadikan instrumen dalam kajian ini. Dapatan kajian ini guru masih menggunakan kaedah tradisionaldalam pengajaran beliau. Guru menggunakan peta minda sebagai bahan bantu mengajar bagi meningkatkandaya pemerhatian para pelajar. Hasil kajian ini akan dapat membantu meningkatkan prestasipengajaran guru bagi memberi kefahaman terhadap pelajar dalam memahami Jumla Ismiyyah dan JumlaFiliyyah.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Januar Khairul Bakar Burhanuddin Ali
author_facet Januar Khairul Bakar Burhanuddin Ali
author_sort Januar Khairul Bakar Burhanuddin Ali
title Pengajaran Jumlat Islamiyyah dan Jumlat Fi'liyyah dalam mata pelajaran bahasa Arab KBSM di salah sebuah Sekolah Menengah Agama Kuala Kubu Bharu
title_short Pengajaran Jumlat Islamiyyah dan Jumlat Fi'liyyah dalam mata pelajaran bahasa Arab KBSM di salah sebuah Sekolah Menengah Agama Kuala Kubu Bharu
title_full Pengajaran Jumlat Islamiyyah dan Jumlat Fi'liyyah dalam mata pelajaran bahasa Arab KBSM di salah sebuah Sekolah Menengah Agama Kuala Kubu Bharu
title_fullStr Pengajaran Jumlat Islamiyyah dan Jumlat Fi'liyyah dalam mata pelajaran bahasa Arab KBSM di salah sebuah Sekolah Menengah Agama Kuala Kubu Bharu
title_full_unstemmed Pengajaran Jumlat Islamiyyah dan Jumlat Fi'liyyah dalam mata pelajaran bahasa Arab KBSM di salah sebuah Sekolah Menengah Agama Kuala Kubu Bharu
title_sort pengajaran jumlat islamiyyah dan jumlat fi'liyyah dalam mata pelajaran bahasa arab kbsm di salah sebuah sekolah menengah agama kuala kubu bharu
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4814
_version_ 1747833153497595904
spelling oai:ir.upsi.edu.my:48142020-03-13 Pengajaran Jumlat Islamiyyah dan Jumlat Fi'liyyah dalam mata pelajaran bahasa Arab KBSM di salah sebuah Sekolah Menengah Agama Kuala Kubu Bharu 2019 Januar Khairul Bakar Burhanuddin Ali PJ Semitic Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh guru dalampengajaran Jumla Ismiyyah dan Jumla Filiyah. Di samping itu, kajian ini juga dapat mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi oleh guru dalam pengajaran Jumla Ismiyyah dan Jumla Filiyah terhadap pelajar-pelajar bahasa Arab danmenyenaraikan bahan pengajaran yang berkesan untuk diguna pakai semasa prosespengajaran berjalan. Kajian ini dilaksanakan di salah sebuah sekolah agama di Hulu Selangor iaituSekolah Agama menengah Tinggi Kuala Kubu Bharu. Metod yang digunakan dalam kajian ini berbentukkualitatif. Instrumen yang digunapakai dalam pengumpulan data ialah melalui pemerhatian dalam bilikdarjah dengan merekod pengajaran secara rakaman video. Sesi temu bual juga telah dilakukan bagimemperoleh data yang lebih terperinci kerana keadaan ini akan memberikan gambaran yang mendalamtentang sesuatu situasi, di samping menjelaskan lagi perkara-perkara yang tidak dapat dilihatdengan mata. Bahan-bahan bercetak seperti rancangan mengajar harian dan buku latihan pelajar jugadijadikan instrumen dalam kajian ini. Dapatan kajian ini guru masih menggunakan kaedah tradisionaldalam pengajaran beliau. Guru menggunakan peta minda sebagai bahan bantu mengajar bagi meningkatkandaya pemerhatian para pelajar. Hasil kajian ini akan dapat membantu meningkatkan prestasipengajaran guru bagi memberi kefahaman terhadap pelajar dalam memahami Jumla Ismiyyah dan JumlaFiliyyah. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4814 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4814 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi Al-Qurn al-Karm.Ab. Halim Mohamad dan Wan Mohamad Wan Sulong (2006). Antara Minat Dan Sikap Pelajar Terhadap BahasaArab: Satu Kajian Ke Atas Pelajar Sarjana Muda Bahasa Arab di IPTA Malaysia.Kertas Kerja dalamWacanaPendidikan Islam Siri 5. Universiti Kebangsaan Malaysia.Abbas Hassan (1975). al-Nahw al-Wafi. Kaherah. Dar al-Maarif.Abdul Rahman Abdullah (2009). Kompetensi Dan Strategi Komunikasi Bahasa Arab Dalam Kalangan PelajarSekolah Menengah Kebangsaan Agama Di Selangor. Tesis Doktor Falsafah. Fakulti Pendidikan,University Malaya.Asmah Haji Omar (1986). Kaedah Pengajaran Bahasa. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa Dan Pustaka.Asmah Haji Omar (2001). Kaedah Penyelidikan Bahasa di Lapangan. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa DanPustaka.Azhar Muhammad (2005). Beberapa Aspek Keunikan Dan Keistimewaan Bahasa Arab Sebagai BahasaAl-Quran. Jurnal Teknologi, Universiti Teknologi Malaysia.Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian Pelajaran Malaysia (2002). HuraianSukatan Pelajaran Bahasa Arab Komunikasi Tingkatan Satu.JAPIM.Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian Pelajaran Malaysia (2002). Manual KursusPendedahan Kurikulum Semakan Bahasa Arab Untuk Mursyid Tarbawi Bahasa Arab di SekolahMenengah.JAPIM.Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian Pelajaran Malaysia (2007). PanduanPelaksanaan ProgrambbProgram Tah al- Lughat al-Arabyyat di Sekolah Menengah Kebangsaan.JAPIM.Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian Pelajaran Malaysia.(2006).Sukatan Pelajaran Bahasa Arab KBSM.JAPIM.Bahagian Pengurusan, Jabatan Pendidikan Islam Dan Moral, Kementerian PelajaranMalaysia.(2008).Penyelarasan Kelas Aliran Agama (KAA) 2008.JAPIM.Hiblus, Muhammad Yusuf. (1994). Min Usus cilm al- Lughah. Kaherah: Dar al- ThaqafahIshak Mohd Rejab dan Rakan-rakan.(1996).Glosari Bahasa Dan KesusasteraanArab.Dewan Bahasa Dan Pustaka.Kuala Lumpur.Jabatan Pendidikan Islam dan Moral. (2002). Kertas dasar kurikulum semakanbahasa Arabkomunikasi & bahasa Arab tinggi di sekolah menengah.Kuala Lumpur: Kementerian PendidikanMalaysia.Jalinah Jaji (2006). Keberkesanan Kaedah Alat Bantu Dalam Pembelajaran BahasaKe-2: AnalisisPenggunaan Alat Linguaphone. Tesis Sarjana Universiti Malaya.Kamsiah Abdullah (1984).Sikap DanMotivasi Penuntut Melayu Di Sekolah Menengah Singapura Terhadap Bahasa Melayu Dan BahasaInggeris.Tesis Sarjana Universiti Malaya.Kamarudin Hussin (1988).Pedagogi Bahasa.Petaling Jaya: Siri Pendidikan Longman Malaysia.Kamarudin Hussin (1993).Pedagogi 3: Penggunaan Psikologi Dalam Bilik Darjah.Petaling Jaya: Siri Pendidikan Longman Malaysia.Khirma, Nayif. 1979. Adwa ala al-dirasat al-lughawiyyah al-mucsirah. Al- Kuwayt: cAlamal-Macrifah.M.D Roblyer (2000). Integrating Educational Technology into Teaching. Prentice Hall.MisnanJemali (1999). Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Bahasa Arab KomunikasiSekolah Menengah Rendah di Negeri Perak.Tesis Sarjana Fakulti Pendidikan, UKM.Muhammad Bakhir Haji Abdullah (2006).Nahwa bb al-LughaTaht al-Arabyyat: Satu Teori Motivasi Dan Kaedah Mempelajarinya.Kertas Kerja dalam Wacana PendidikanIslam Siri 5. Universiti Kebangsaan Malaysia.Mohammad Seman dan Rakan-rakan (2007). Bahasa Arab Tingkata Satu.Semenyih.Synergymate SendirianBerhad.Mok Soon Sang (2003).Peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan Skim Perkhidmatan Guru.SubangJaya.Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.Munif Zariruddin Fikri Nordin (2005). Pendidikan Bahasa Arab di Malaysia: Hari Ini Dan MasaDepan.Bangi.Minda Imtiyaz Publications.Muwaffaq al-Qushairi (1995). Mabdi Tariq Tadrs al-Arabyyat Ka al-lughatal-ajnabyyat.Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.Nik Hassan Basri Nik Ab.Kadir (2003). Teori Bahasa: Implikasinya Terhadap PengajaranTatabahasa.Universiti Pendidikan Sultan Idris.Norazman Mohd Nordin (2007). Penguasaan Kemahiran Membaca Dalam BahasaArab: Satu Kajian Kes.Tesis Sarjana Universiti Malaya.Nur Atikah Ahmad Puat (2007). Sekolahku. Folio Sejarah Tingkatan Dua SMKDoktor Burhanuddin.Panel Pengkaji dan Penyunting (1994). Kamus Dewan Edisi Ketiga. Dewan Bahasa Dan Pustaka.Robert Lado (1980). Mengajar Bahasa: Satu Pendekatan Saintifik. Dewan Bahasa Dan Pustaka.Rosni Samah (2006). Pembelajaran bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua MelaluiPendekatan Kosa Kata danBina Ayat. Kertas Kerja dalam Wacana Pendidikan Islam Siri 5. Universiti Kebangsaan Malaysia.Syed Arabi Idid (2002). Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains sosial. Kuala Lumpur CetakanKeempat.Dewan Bahasa dan Pustaka.Zamri Mahamod (2007). Psikolinguistik Dalam Pengajaran Dan Pemerolehan Bahasa Pertama DanKedua.Shah Alam.Karisma Publications Sdn.Bhd.Zainur Rijal Abdul Razak dan Rosni Samah (2006). Cabaran Dan Halangan Penguasaan bahasa Arabdalamkalangan pelajar. Kertas Kerja dalam Wacana Pendidikan Islam Siri 5. Universiti KebangsaanMalaysia.Zawawi Ismail dan Rakan-rakan (2005). Masalah Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab diMalaysia.Bangi.Minda Imtiyaz Publications.Zawawi Ismail (2001). Hubungan Antara Persekitaran Bahasa Arab Dengan Kemahiran Bertutur BahasaArabDalam kalangan Pelajar Universiti Di Malaysia. Kertas Projek Sarjana, Universiti KebangsaanMalaysia.http://ww1.utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20130514/ba_02/Bahasa-tertua di-dunia-Islamhttp://bkree66.blogspot.com/2012/01/kaedah-pengajaran.html