Pengetahuan dan kesediaan guru terhadap kemahiran berfikir aras tinggi bagi mata pelajaran sains di daerah Bentong

Kajian ini bertujuan mengenal pasti pengetahuan dan kesediaan guru terhadapKemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) bagi mata pelajaran Sains. Reka bentuk tinjauan telahdigunakan dalam kajian ini. Pemilihan sampel kajian dijalankan secara rawak melibatkan guru matapelajaran Sains dari 12 buah sekolah d...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Lee, Yen Mei
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2019
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4857
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini bertujuan mengenal pasti pengetahuan dan kesediaan guru terhadapKemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) bagi mata pelajaran Sains. Reka bentuk tinjauan telahdigunakan dalam kajian ini. Pemilihan sampel kajian dijalankan secara rawak melibatkan guru matapelajaran Sains dari 12 buah sekolah di daerah Bentong. Soal selidik mengandungi 3 bahagian, iaituprofil demografi responden, pengetahuan dan kesediaan responden tentang KBAT. Data dianalisissecara deskriptif menggunakan kekerapan, min, peratusan dan sisihan piawai bagi menjelaskan ketiga-tiga bahagian dalam soal selidik. Analisis deskriptif menjelaskan pengetahuan dan kesediaan guruSains terhadap KBAT, manakala statistik inferens pula melibatkan ujian-t, ujian ANOVA dan ujiankorelasi yang menerangkan perbezaan dan hubungan antara pemboleh ubah kajian. Hasil kajianmenunjukkan bahawa responden kajian mempunyai pengetahuan (M=2.44, SP=0.501) dan kesediaan (M=2.36,SP=0.483) yang sederhana terhadap KBAT. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yangsignifikan antara kesediaan KBAT dengan jantina (t=2.162, p0.05) guru-guru Sains. Bagipengetahuan KBAT, didapati jantina (t=1.486, p>0.05) dan pengalaman mengajar (F=2.176, p>0.05)tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan. Hasil kajian menunjukkan tidak terdapat hubungansignifikan antara pengetahuan KBAT dengan pengalaman mengajar (r=0.242, p=0.065) dan kesediaan KBATdengan pengalaman mengajar (r=0.171, p=0.194). Kesimpulannya, pengetahuan dan kesediaan KBAT gurumata pelajaran Sains adalah sederhana. Implikasi daripada kajian ini dapat dijadikan sebagai garispanduan kepada guru supaya dapat merangka sesi latihan yang berkesan agar pengetahuan dan kesediaanguru terhadap KBAT dapat ditingkatkan serta dapat membantu guru mengaplikasikanpengetahuan mereka dalam sesi pengajaran dan pemudah cara di bilik darjah.