Faktor penguasaan Qira'at al-Sab'ie dalam kalangan pelajar kelas khas membaca dan menghafal Al-Quran (KKQ) di negeri Perak

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap motivasi, minat, sikap, amalanpengajaran guru, pengetahuan Qir’t al-Sab‘ie dan hubungannya dengan tahap penguasaan Qir’tal-Sab‘ie dalam kalangan pelajar Kelas Khas Membaca dan Menghafal al-Quran (KKQ) di SekolahM...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ahmad Junaidi Mohamad Said
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5069
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:5069
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
Ahmad Junaidi Mohamad Said
Faktor penguasaan Qira'at al-Sab'ie dalam kalangan pelajar kelas khas membaca dan menghafal Al-Quran (KKQ) di negeri Perak
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap motivasi, minat, sikap, amalanpengajaran guru, pengetahuan Qir’t al-Sab‘ie dan hubungannya dengan tahap penguasaan Qir’tal-Sab‘ie dalam kalangan pelajar Kelas Khas Membaca dan Menghafal al-Quran (KKQ) di SekolahMenengah Kebangsaan (SMK) di negeri Perak. Kajian ini dijalankan di 20 buah sekolah denganmelibatkan 308 responden yang terdiri daripada pelajar tingkatan dua. Kajian ini menggunakanpendekatan kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan berdasarkan Model Pembelajaran Al-Nawawi denganmenggunakan dua instrumen iaitu satu set borang soal selidik dan ujian syafawi. Statistikdeskriptif iaitu frekuensi, peratusan dan min digunakan untuk menjelaskan persoalan kajian.Analisis deskriptif menunjukkan tahap motivasi (min=3.59, s.p=0.441), minat (min=3.63, s.p=0.503),sikap (min=3.80, s.p=0.525), amalan pengajaran guru (min=4.01, s.p=0.433) dan pengetahuan Qir’tal-Sab‘ie (min=3.56, s.p=0.739). Dapatan kajian menunjukkan tahap motivasi, minat, sikap danpengetahuan Qir’t al-Sab‘ie pada tahap sederhana tinggi, manakala amalan pengajaran guru beradapada tahap tinggi. Ujian syafawi pula menunjukkan penguasaan Qir’t al-Sab‘ie pada tahap sederhanarendah (min=2.95, s.p=0.940). Sementara itu statistik inferens iaitu ujian-t digunakan untukmenganalisis perbezaan motivasi, minat, sikap, amalan pengajaran guru, pengetahuan Qir’tal-Sab‘ie dan penguasaannya berdasarkan jantina dan tempat tinggal. Kajian mendapati terdapatperbezaan minat berdasarkan tempat tinggal, tahap pengetahuan dan tahap penguasaan Qir’tal-Sab‘ie berdasarkan jantina. Ujian korelasi Pearson pula digunakan untuk menganalisis hubunganmotivasi, minat, sikap, amalan pengajaran guru dan pengetahuan Qir’t al-Sab‘ie dengan tahappenguasaannya. Kajian juga mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara motivasi, minat,sikap, amalan pengajaran guru dan pengetahuan Qir’t al-Sab‘ie dengan penguasaannya. Implikasikajian ini mengesahkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara elemen-elemen dalam ModelPembelajaran Al-Nawawi dalammeningkatkan keberkesanan penguasaan Qir’t al-Sab‘ie.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Ahmad Junaidi Mohamad Said
author_facet Ahmad Junaidi Mohamad Said
author_sort Ahmad Junaidi Mohamad Said
title Faktor penguasaan Qira'at al-Sab'ie dalam kalangan pelajar kelas khas membaca dan menghafal Al-Quran (KKQ) di negeri Perak
title_short Faktor penguasaan Qira'at al-Sab'ie dalam kalangan pelajar kelas khas membaca dan menghafal Al-Quran (KKQ) di negeri Perak
title_full Faktor penguasaan Qira'at al-Sab'ie dalam kalangan pelajar kelas khas membaca dan menghafal Al-Quran (KKQ) di negeri Perak
title_fullStr Faktor penguasaan Qira'at al-Sab'ie dalam kalangan pelajar kelas khas membaca dan menghafal Al-Quran (KKQ) di negeri Perak
title_full_unstemmed Faktor penguasaan Qira'at al-Sab'ie dalam kalangan pelajar kelas khas membaca dan menghafal Al-Quran (KKQ) di negeri Perak
title_sort faktor penguasaan qira'at al-sab'ie dalam kalangan pelajar kelas khas membaca dan menghafal al-quran (kkq) di negeri perak
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2018
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5069
_version_ 1747833162450337792
spelling oai:ir.upsi.edu.my:50692020-08-05 Faktor penguasaan Qira'at al-Sab'ie dalam kalangan pelajar kelas khas membaca dan menghafal Al-Quran (KKQ) di negeri Perak 2018 Ahmad Junaidi Mohamad Said BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap motivasi, minat, sikap, amalanpengajaran guru, pengetahuan Qir’t al-Sab‘ie dan hubungannya dengan tahap penguasaan Qir’tal-Sab‘ie dalam kalangan pelajar Kelas Khas Membaca dan Menghafal al-Quran (KKQ) di SekolahMenengah Kebangsaan (SMK) di negeri Perak. Kajian ini dijalankan di 20 buah sekolah denganmelibatkan 308 responden yang terdiri daripada pelajar tingkatan dua. Kajian ini menggunakanpendekatan kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan berdasarkan Model Pembelajaran Al-Nawawi denganmenggunakan dua instrumen iaitu satu set borang soal selidik dan ujian syafawi. Statistikdeskriptif iaitu frekuensi, peratusan dan min digunakan untuk menjelaskan persoalan kajian.Analisis deskriptif menunjukkan tahap motivasi (min=3.59, s.p=0.441), minat (min=3.63, s.p=0.503),sikap (min=3.80, s.p=0.525), amalan pengajaran guru (min=4.01, s.p=0.433) dan pengetahuan Qir’tal-Sab‘ie (min=3.56, s.p=0.739). Dapatan kajian menunjukkan tahap motivasi, minat, sikap danpengetahuan Qir’t al-Sab‘ie pada tahap sederhana tinggi, manakala amalan pengajaran guru beradapada tahap tinggi. Ujian syafawi pula menunjukkan penguasaan Qir’t al-Sab‘ie pada tahap sederhanarendah (min=2.95, s.p=0.940). Sementara itu statistik inferens iaitu ujian-t digunakan untukmenganalisis perbezaan motivasi, minat, sikap, amalan pengajaran guru, pengetahuan Qir’tal-Sab‘ie dan penguasaannya berdasarkan jantina dan tempat tinggal. Kajian mendapati terdapatperbezaan minat berdasarkan tempat tinggal, tahap pengetahuan dan tahap penguasaan Qir’tal-Sab‘ie berdasarkan jantina. Ujian korelasi Pearson pula digunakan untuk menganalisis hubunganmotivasi, minat, sikap, amalan pengajaran guru dan pengetahuan Qir’t al-Sab‘ie dengan tahappenguasaannya. Kajian juga mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara motivasi, minat,sikap, amalan pengajaran guru dan pengetahuan Qir’t al-Sab‘ie dengan penguasaannya. Implikasikajian ini mengesahkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara elemen-elemen dalam ModelPembelajaran Al-Nawawi dalammeningkatkan keberkesanan penguasaan Qir’t al-Sab‘ie. 2018 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5069 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5069 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan Al-Quran Al-Karim‘Abd al-Rahman Ismail. (2000). Ibraz al-Amani fi Hirz al-Amani, Syarh al-Syatibiyyah. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Alamiah.‘Abd. al-Majid Sayyid Ahmad Mansur, Muhammad bin Abd al-Muhsin al-Tuwayjiriy& Isma‘il Muhammad al-Faqiy. (2004). ‘Ilm Al-Nafs Al-Tarbawiy. Riyad: Maktabat al-Abikan.A.M. Sardiman. (2005). Interaksi dan Motivasi Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.Ab. Halim Tamuri & Mohamad Khairul Azman. (2010). Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam BerkesanBerteraskan Konsep Mu‘allim. Journal Of Islamic and Arabic Education 2(1), 43-56.Ab. Halim Tamuri & Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff. (2010). Kaedah Pengajaran dan PembelajaranPendidikan Islam. Bangi, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.Ab. Halim Tamuri & Zarin Ismail. (2002). Pendidikan Akhlak Dalam KBSM: Persepsi Pelajar TerhadapKonsep Akhlak. Prosiding Wacana Pendidikan Islam siri 1. Fakulti Pendidikan. Bangi, Malaysia:Universiti Kebangsaan Malaysia.Ab. Halim Tamuri, Adnan Yusopp, Kamisah Osman, Shahrin Awaluddin, Zamri Abd.Rahim, Khadijah Abdul Razak. (2004). Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran PendidikanIslam ke Atas Pembangunan Diri Pelajar. Laporan Penyelidikan, Fakuli Pendidikan, Bangi, Malaysia:Universiti Kebangsaan Malaysia.Abd. Rahman Abd Ghani, Zainora et. al,. (2012). Kurikulum Pengajian dan Permasalahan Qiraat diKUIS: Kajian di Jabatan Tahfiz al-Quran dan al- Qiraat dalam Jurnal Pengajian Islam, UnitPembangunan dan Penyelidikan, Akademi Islam KUIS.Abd. Ghafar Md Din. (2003). Prinsip dan Amalan Pengajaran. Kuala Lumpur: UtusanDistributors Sdn Bhd.Abd. Halim Mohamad & Wan Mohamad Wan Sulong. (2003). Antara Minat dan SikapPelajar Terhadap Bahasa Arab : Satu Kajian Kes Pelajar Bachelor Bahasa Arab Di IPTA Malaysia.Wacana Pendidikan Islam (Siri 5) Pendidikan Islam dan Bahasa Arab Pemangkin Peradaban Ummah.Fakulti Pendidikan. Bangi, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.Abd. Rashid Johar & Siti Rahayah Ariffin. (2001). Isu Pengukuran dan Penilaian Pendidikan.Penerbitan. Bangi, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.Abdul Jalal Abdul Manaf. (2013). Pengetahuan Pedagogi Kandungan Dalam Kalangan Guru IlmuQiraat Di Malaysia. Malaysia: Universiti Malaya.Abdul Rahman Md. Aroff., & Chang Lee Hoon. (1994). Pendidikan Moral. Petaling Jaya: LongmanMalaysia Sdn. Bhd.Abdul Raof Dalip. (1998). Teknik Pengajaran dan Pembelajaran Agama Islam Di Sekolah Menengah.Bangi, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.Abu ’Ammar, Yasir al-Qadi. (1999). An Introduction To The Sciences Of The Qur’an.Dar al-Hidayah. Birmingham. C.1. 199.Abu Bakar Nordin. (1994). Reformasi Pendidikan Dalam Menghadapi Cabaran 2020.Kuala Lumpur: Cetak Pertama Press.Abu Saleh. (1998). Kaedah Am Mengajar. Kuala Lumpur: Fajar Bakti Sdn.Bhd. Adnan Khamis. (1995).Pertalian Antara Sikap Pelajar Terhadap Mata pelajaran danKaitannya Dengan Pencapaian Akademik. Jurnal pendidikan. 10: 17-30.Ahmad Arifin Sapar, Nazirah Radin Salim, Ahmad Fikri Husin, & Mat Taib Pa. (2013).Penguasaan Pelajar Sekolah Menengah Terhadap Kata Pinjaman Bahasa Arab Berasaskan Pengetahuan SediaAda. Online Jurnal Of Islamic Education, 1(1).Ahmad Burhan. (2001). Kemahiran Membaca Al-Quran Di Kalangan Murid Di Sekolah Rendah Bandar Padang.Kertas Konsep Dibentangkan Pada Seminar Pendidikan Al-Quran. Padang Indonesia.Ahmad Mohd Salleh. (1997). Pendidikan Islam: Falsafah, Pedagogi dan Metodologi.Shah Alam: Fajar Bakti Sdn. Bhd.Ahmad Sahli Mohd Hasan. (2008). Kelas Kemahiran Al-Quran (KKQ) di SMKA Falahiah Pasir Pekan:Tinjauan Mengenai Metodologi Pengajaran danKeberkesanannya. Disertasi Sarjana. Malaysia: Universiti Malaya.Ahmad Yunus Kasim. (2011). Pengetahuan Pedagogikal Kandungan (PPK)Pengajaran Akidah: Kajian Kes Guru Cemerlang Pendidikan Islam. Disertasi Ph.D. UniversitiKebangsaan Malaysia, Bangi.Ainley, M. D.. (1993). Styles Of Engagement With Learning: Multidimensional Assessment Of TheirRelationship With Strategy Use And School Achievement. Journal of Education Psychology 85 (3): 395-405.Ainon Mohd. (2003). Teori Motivasi Di Tempat Kerja. Bentong, Malaysia: Pts Publications &Disrtibutor Sdn. Bhd.Aishah Juri. (2009). Sistem Pengajaran dan Pembelajaran Ilmu Qira’at Di Darul Al- Quran dan KUIS,Jabatan Al-Qur’an dan Al-Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, Bangi, Malaysia: Universiti KebangsaanMalaysia.Al-Ghazali, Abu Hamid Muhamed bin Muhammad. (2003). Ihya’ ‘Ulum al-Din, edisi ke-2. Kaherah:Maktabah al-Safa.Al-Husari, Mahmood Khalil. (1997). Ahkam Qiraat Al-Quran Al-Karim, Cet. 3.Mekkah: Maktabah Makkiyyah.Al-Nahlawi, Abdul Rahman. (1988). Usul Al-Tarbiyah Al-Islamiyah Wa Asalibuha.Damsyik: Dar al-Fikr.Al-Nawawi, Yahya bin Syaraf. (1997). Al-Azkar. Cet 3. Beirut. Maktabah Dar al- Bayan.Al-Nawawi, Yahya bin Syaraf. (2011). Al-Tibyan Fi Adab Hamalah Al-Quran. Cet 4.Beirut. Dar Ibn Hazm.Al-Qabisi, Abi Hasan Ali Muhammad bin Khalaf. (1955). Al-Risalah Al-Mufassolah Li Ahwal AlMua’llimin Wa Ahkam Al-Mua’llimin Wa Mutallimin. Kaherah: Dar Ehya’ al Kutub al Arabiyyah.Al-Qadi,’Abd al-Fattah’Abd Al-Ghani. (2005). Al-Wafi Fi Sharh Al-Shatibiyyah.Jeddah: Maktabah Sawadi.Al-Qadi,’Abd al-Fattah. (1955). Al-Budur Al-Zahirah Fi Al-Qirt Al-‘Asyra Al- Mutawatirah MinTariq Al- Shatibiyyah Wa Al-Durrah. Kaherah: Maktabah ‘Isa Al-Bab Al-Halabi.Al-Qadi,’Abd al-Fattah. (2000). Sejarah Al-Quran. terj. Ismail Mohd Hassan, Cet.2,Kuala Terengganu, Malaysia: Penerbitan Yayasan Islam Negeri Terengganu.Al-Qardawi, Yusuf. (2000). Al-Tarbiyyah ’Ind al-Imam al-Shatibiyy. Beirut:Mu’assasah al-Risalah li al-Taba‘ah al-Nashr wa al-Tawzi’.Al-Shaibani, Umar Muhammad al-Taomi. (1991). Kurikulum Islam Bagi Pendidikan Islam, Harizon BaruDalam Pendidikan Islam. terj. Syed Ali Asraf. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Al-Sobuni, Muhammad ‘Ali. (2011). Al-Tibyan Fi ’Ulum Al-Quran. Cet.2. Pakistan: Maktabah al-Busyro.Al-Sobuni, Muhammad ‘Ali. (1998). Al-Tibyan Fi ’Ulum Al-Quran. Beirut: Dar Al- Fikr.Al-Suyuti, Jalaluddin ’Abd al-Rahman. (1996). Al-Itqan fi Ulum al-Quran. Damsyik, Beirut: Dar Ibnal-Kathir Lit Tiba’ah wa Nashr wa-Tawzi’.Al-Tirmidhi. (1941). Bahr al-Madhi. Mukhtasar Sohih al-Tirmidhi. terj. Mohamad Idris al-Marbawi.Kaherah: Maktabah ‘Isa Al-Bab Al-Halabi.Al-Zarkashi, Badr al-Din Muhammad ’Abdullah. (2006). Al-Burhan fi ’Ulum al- Quran. Kaherah: Daral-Hadith.Aminah Ayob. (2003). Impak Pembangunan Kepada Masyarakat Pulau Pinang. Kertas Kerja Iringan YangDibentangkan Dalam Kolokium Pemajuan Akademik Pelajar Melayu Di Institusi Pengajian Tinggi, Cet 2.Terengganu: KUSTEM.Aniesah Salleh. (2010). Hubungan Minat dan Penglibatan Pelajar Dalam Kerja Amali Dengan PencapaianMata Pelajaran Pengeluaran Tanaman. Tesis Master. Serdang, Malaysia: Universiti Putra Malaysia.Anuar Abdullah. (1990). Perkaitan Di Antara Latar Belakang dan Konsep Kendiri Pelajar DenganPencapaian Akademik. Serdang, Malaysia: Universiti Putra Malaysia.Arippin Yuddin. (2008). Perbandingan Keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah dan Sikap PengajaranGuru Antara Sekolah Kebangsaan Dengan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina: Kajian Kes di Tawau, Sabah.Tesis Ph.D. Pulau Pinang, Malaysia: Universiti Sains Malaysia.Asmawati Desa. (2002). Psikologi Untuk Golongan Profesional. McGraw-Hill(Malaysia) Sdn. Bhd.Asri Abdul Rahman. (2006). Tahap Penguasaan Kemahiran Al-Qur’an Di KalanganPelajar Kelas Aliran Agama. Fakulti Pendidikan, Kuala Lumpur Malaysia: Universiti Malaya.Atan Long. (1988). Psikologi Pendidikan. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.Atan Long. (1993). Pedagogi Kaedah Am Mengajar. Petaling Jaya, Malaysia: Amiza Publishing Sdn. Bhd.Azhar Ahmad. (2006). Strategi Pembelajaran Pengaturan Kendiri Pendidikan Islam dan PenghayatanAkhlak Pelajar Sekolah Menengah. Tesis Ph.D. Bangi, Malaysia: Universiti kebangsaan Malaysia.Azhar Ahmad. (2010). Strategi Pembelajaran Pendidikan Islam dan Penghayatan Akhlak. Kuching,Malaysia: PROFES.Azizi Yahaya & Jaafar Sidek Latif (2006). Siri Kaunseling:Membentuk Identiti Remaja.Cet. 2. Bentong, Malaysia: Pts Professional Publishing Sdn. Bhd.Azizi Yahaya, Shahrin Hashim, Jamaluddin Ramli, Yusof Boon & Abdul Rahim Hamdan. (2007).Mengubahsuai Penyelidikan Dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: Pts Profesional Publishing Sdn. Bhd.Azizi Yahaya, Yusof Boon, Shahrin Hashim, Mohammad Sharif Mustaffa, Zurhana Muhamad. (2008). IndeksPerlakuan Buli Di Kalangan Pelajar-Pelajar Di Sekolah Menengah dan Rendah Di Malaysia. FakultiPendidikan. Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.Azizi Yahya, Jamaludin Ramli & Abdul Latif Ahmad. (2007). Menguasai Penyelidikan Dalam Pendidikan.Kuala Lumpur: Pts Professional Publishing Sdn. Bhd.Badudu, J.S.. (2000). Peranan dan fungsi bahasa dalam Komunikasi Antara manusia.Jakarta: Tintamas.Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral, Jabatan Pendidikan Islam dan Moral. (2008). BukuPanduan Kelas Membaca dan Menghafal Al-Quran (KKQ), Tingkatan 1, 2 & 3. Jabatan Pendidikan Islamdan Moral. Kementerian Pendidikan Malaysia.Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pendidikan Malaysia. (2015). Analisis Peperiksaan KelasKemahiran Membaca dan Menghafal Al-Quran 2015.Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pendidikan Malaysia.Ball, D.L., Thames, M.H., & Phelps, G.. (2008). Content Knowledge For Teaching:What Makes It Special?. Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.Beck. H.W. (2000). Intelligence, Motivation: Theories And Principle. London: Englewood Cliffs.Bernard Weiner. (2013). Human Motivation: Metaphors, Theories And Research, U.S.A.: SagePublications, Inc.Biggs, J. B., & Moore, P. J.. (1993). The Process Of Learning (3rd ed.). New York: Prentice Hall.Blair, G.M. (1991). Psikologi Pendidikan. terj. Noran Fauziah Yakub. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa danPustaka.Bloom B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: The Cognitive Domain. New York:David McKay Co Inc.Bohner, G., & Wänke, M.. (2002). Attitudes And Attitude Change. Hove, UK: Psychology Press.Breckler, S.J.. (1984). Empirical Validation Of Affect, Behavior And Cognition As DistinctComponent Of Attitude. Journal of Personality and Social Psychology.47, 6, 1191-1205.Chance, P.. (1999). Thinking In The Classroom, Teaching College: Press Colombia University.Chia Lai Lai, & Abdul Rahim Hamdan. (2012). Pengajaran Efektif dan Kerangka Untuk Pengajaran.Kertas kerja dibentangkan dalam Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan IPTA, Skudai, Malaysia:Universiti Teknologi Malaysia.Chua Yan Piaw. (2011a). Kaedah Penyelidikan Buku 1. Kuala Lumpur: MCc Graw- Hill (Malaysia) Sdn.Bhd.Chua Yan Piaw. (2011b). Kaedah Penyelidikan Buku 2. Kuala Lumpur: MCc Graw-Hill (Malaysia) Sdn. Bhd.Cochran, K. F., King, R. A. & DeRuiter, J.A. (1998). Pedagogical Content Knowledge:A Tentative Model For Teacher Preparation. East Lansing, MI: National Center for Research onTeacher Learning. ERIC Document Reproduction Service No. ED340683.Crow, L.D & Crow. (1983). Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa danPustaka.Eadil Mat. (2010). Kelas Khas Kemahiran Al-Qur’an (KKQ): Kajian Kaedah Pelaksanaan danKeberkesanannya Di Sekolah-Sekolah Menengah (SMK) Di Daerah Gombak, Selangor. Kuala Lumpur:Universiti Malaya.Eggen, P., & Kauchak, D.. (2004). Educational Psychology : Windows On Classroom6th. Ed. New Jersey : Pearson Merrill Prentice Hall.Elizabeth B. Hurlock. (1978). Child Development, Japan, Mc. Graw hill.Fakhr al-Razi. (1995). Tafsir Mafatih al-Ghaib. Beirut: Dar Al-Maa’rifah.Farah Ilyana Zakaria. (2011). Penilaian Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Taranum Al-QuranKelas Khas Kemahiran Membaca dan Menghafaz Al-Quran (KKQ) Di Selangor. Bangi, Malaysia: UniversitiKebangsaan Malaysia.Ghazali Darusalam. (2001). Pedagogi Pendidikan Islam. Kuala Lumpur: Utusan.Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi & Parilah M. Shah. (2010). Sikap Pelajar TerhadapPembelajaran Kemahiran Lisan Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (UiTM). GEMA Online™ Journalof Language Studies. Volume 10(3) 2010: 15-33.Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi, Parilah M. Shah, Wan Haslina Wah & Ahmed Thalal Hassan. (2010).Kepercayaan Jangkaan Keupayaan Kendiri Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab. GEMA Online®Journal of Language Studies. Vol. 11(1), 81- 96.Gorman. J. M. (2000). Theories of Personality and Learning Process. New York: John Wiley & Sons.Grossman, P. L. (1990). The Making Of A Teacher: Teacher Knowledge And TeacherEducation. New York: Teachers College Press.Grossman, P. L., Wilson, S. M., & Shulman, L. S. (1990). Teachers Of Substance:Subject Matter Knowledge For Teaching. Oxford: Pergamon Press.Hadiah Senin. (1997). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi PencapaianPelajar Dalam Mata Pelajaran Sejarah. Projek Penyelidikan SarjanaPendidikan, Bangi, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.Haniza Abdul Khalid. (2003). Attitude And Motivation Toward English As A MediumOf Instruction. Tesis Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.Harin Hafian Ramlan. (2002). Faktor-Faktor Yang Mempertingkatkan MotivasiPembelajaran Teknologi Bagi Mencapai Kecemerlangan Terhadap PelajarVokasional Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Selangor Darul Ehsan. TesisSarjana Muda. Skudai, Malaysia: Universiti Teknologi Malaysia.Hassan Langgulung. (1981). Beberapa Tinjauan Dalam Pendidikan Islam. KualaLumpur: Pustaka Aman.Hassan Mahmud al-Hafiz. (1987). ’Ilmu Tajwid Al-Quran. Pustaka Al-Mizan. KualaLumpur.Herzberg, F. M. (1959). The Motivation to Work. (2nd . Ed). New York: John Wile yand Sons.Hurlock, Elizabeth B. (1995). Developmental Psychology Life Span Approach. FifthEdition. New Delhi: Tata Mc. Graw Hill.Ibn al-Jazari, Muhammad bin Muhammad bin Muhammad bin ‘Ali bin Yusuf. (1977).Munjid al-Muqri’in. Kaherah: Makatabah al-Jumhuriyyah.Ibn al-Jazari. (2000). An-Nasyr Fi Al-Qiraat Al-’Asyar. Beirut: Maktabah Dar Al-Kutub al-’Ilmi.Ibn Kathir. (1996). Tafsir al-Quran al-’Azim Ibn Kathir. Cet. 4. Beirut: Dar Al-Khair.Ibn Khaldun. (2000). Muqadimah Ibn Khaldun. terj. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa danPustaka.Ibn Mujahid. (2009). Kitab Al-Sab’ah Fi Qiraat. Beirut: Darul Ma'rif.Jamil Ahmad. (2002). Pemupukan Budaya Penyelidikan Di Kalangan Guru DiSekolah. Tesis Sarjana. Fakulti Pendidikan, Bangi, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.Jumaliah Mingan & Zamri Mahamod. (2016). Pengetahuan Pelajar Sekolah Menengah Tentang PenggunaanPeta Pemikiran Dalam Pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu-JPBM (MalayLanguage Education Journal-MyLEJ). Vol. 6, Bil. 2 (Nov. 2016): 23-32.Kamaruddin Husin. (1997). Psikologi Dalam Bilik Darjah. Kuala Lumpur: Utusan Publications andDistributors.Kamarul Azmi Jasmi & Ab. Halim Tamuri. (2007). Pendidikan Islam Kaedah Pengajaran & Pembelajaran.Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.Katzenmeyer, M., & Moller, G.. (2001). Awakening The Sleeping Giant: Helping Teachers Develop AsLeaders (2nd Ed). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2004). Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Islam. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.Kenit, S.. (2007). Faktor-Faktor Kekangan Yang Mempengaruhi Pencapaian Pelajar Dalam Mata PelajaranLukisan Kejuruteraan di Lima Buah Sekolah Menengah Akademik Harian di Daerah Johor Bahru. Skudai:Universiti Teknologi Malaysia.Lightbrown, P.M & Spada, N.. (1999). How Language are Learned. Oxford University Press.Low Xin Xin. (2003). Pola Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Di Kelas Lukisan Kejuruteraan SekolahMenengah Sains Muar. Laporan PSM, Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.Mahmud Kamil al-Naqat. (1985). Baramij Ta’alim Al-’Arabiyat Li Al-Muslimin Al- Natiqin Bi Al-LughatAl-Ukhrafi Dau’ Dawafi’him. Umm al-Qura: Ma’had al- Lughat al-’Arabiyat bi Jami’at Umm al-Qura.Mahy al-Din Tuq, Yusuf al-Qatamiyy & ‘Abd al-Rahman ’Adas. (2003). Usul ’Ilm al- Nafs al-Tarbawiyy.Amman: Dar al-Fikr li al-Tiba ‘at wa al-Nashr wa al-Tauzi‘.Mark, R.. (1990). Pedagogical Content Knowledge: From Mathematical Case ToModified Conception. Journal of Teacher Education, 41 (3), 11.Marshitah Mohd Aini, Mohd Aderi Che Noh, Ab Halim Tamuri. (2014). MengenaliPunca Kemerosotan Minat Pelajar Terhadap Pembelajaran & Pengajaran Pendidikan Islam. Bangi,Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.Maslow, A.H., (1954). Motivation and Personality, New York: Harper and Row Inc.McMillan, J.H., & Schumacher, S. (1993). Research In Education: A ConceptualIntroduction. 3rd . Ed. New York: Harper Collins College Publisher.Meichati, S. (2001). Penyelidikan Tentang Anggapan Remaja Mengenai Diri dan Kehidupannya. LaporanPenelitian. Yogyakarta: Fakultas Psikologi.Misnan Jemali. (1999). Hubungan Antara Gaya Pembelajaran dengan Pencapaian Bahasa Arab KomunikasiSekolah Menengah Rendah di Negeri Perak. Tesis Sarjana. Bangi, Malaysia: Universiti KebangsaanMalaysia.Misnan Jemali. (2008). Amalan Pengajaran Guru Menurut Persepsi Pelajar Dalam P&P Tilawah Al-QuranSekolah-sekolah Menengah. Tesis Ph.D. Bangi, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.Mohamad Abu Daud. (1992). Tugas dan Masalah Guru Dalam Mengendalikan Kurikulum Prasekolah.Disertasi Sarjana. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Mohamad Marzuqi Abd Rahim. (2008). Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan Al- Quran: Suatu Kajian MaahadTahfiz Al-Quran Zon Tengah. Laporan Projek Sarjana, Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia,Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Mohamad Shatar Sabran. (2005). Rahsia Kecemerlangan Akademik. Kuala Lumpur : Utusan Publications &Distributors Sdn. Bhd.Mohd Abbas Abdul Latif, & Farihatun Nadia Yaacob. (2010). Persepsi Pelajar Terhadap ProgramMembudayakan Al-Quran Dalam Meningkatkan Tahap Keupayaan Pembacaan Al-Quran Mengikut Hukum Tajwid.Satu Kajian Di SMK Dato Bentara Luar, 1-11. Fakulti Pendidikan, Skudai: Universiti TeknologiMalaysia.Mohd Fadzilah Kamsah & Ahmad Fadzli Yusof. (2009). 55 Petua Seronok Bekerja.Pts Millenia Sdn.Bhd.Mohd Faudzi Umar, & Fatimah Aini. (2011). Perbandingan Sikap dan Minat Di AntaraPelajar Sekolah Bandar dan Luar Bandar Di Hilir Perak Terhadap Mata Pelajaran Fizik. Kertas kerjadibentangkan dalam Seminar Kebangsaan Pendidikan Lestari, Kota Kinabalu, Sabah.Mohd Hilmi Rozali. (2010). Pemahaman Guru Tentang Konsep Asas Ilmu Qiraat, Qiraat Imam ’Asim danQiraat Imam Hamzah. Journal Of Islamic And Arabic Education, 3(2), 2012 61-72.Mohd Ismail Mustari. (2005). Menjadi Belia Cemerlang. Cet. 2. Bentong: Pts Publications &Distributor Sdn. Bhd.Mohd Majid Konting. (2005). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohd Rahim Jusoh. (2001). Pengenalan ’Ilmu Qiraat. Kuala Lumpur: Mahsuri Timur.Mohd Safiee, Hj. Ashari Sikor, Siti Zahara, Mohd Zaid, Ahmad Rizal dan Latifah.(2008). Komunikasi Interpersonal Dalam Pengajaran di Kalangan Guru-guruTeknikal Sekolah Menengah Teknik di Negeri Melaka. Persidangan Pembangunan Pelajar PeringkatKebangsaan 2008 Universiti Teknologi Malaysia. Unpublished thesis, Malaysia: Universiti Tun HusseinOnn.Mohd Zaki Ahmad, Mohd Zaki Abd. Rahman. (2014). Intrinsik dan Ekstrinsik: Tinjauan Motivasi DalamKalangan Pelajar Sekolah Agama. International Research Management and Innovation Conference 2014(IRMIC2014) KL, 17- 18 November 2014.Mohd. Sharani Ahmad & Zainal Madon. (2003). Tip Pandai Belajar Panduan Teknik- Teknik BerkesanSemasa Belajar dan Mengajar. Bentong : Pts Publications & Distributor Sdn. Bhd.Mohd. Yusuf Ahmad. (2000). Sejarah dan Kaedah Pendidikan Al-Quran. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Mohmad Taib, Mohmad Noor. (2006). Kesan Pengajaran Terus Nilai Dalam Pengajaran danPembelajaran Sejarah Bagi Penerapan Patriotisme. TesisPh.D. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Muhammad Hafiz Saleh, Abd Muhaimin Ahmad, Norazman Alias (2008).Keberkesanan Mempelajari Ilmu Qiraat: Antara Harapan, Cabaran dan Penyelesaian Masalah. SeminarQiraat Peringkat Kebangsaan. 19-20 November. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM):Kulliyyah of Islamic Revealed Knowledge and Human Sciences.Muhammad Kamil Mat Zin. (2001). Minat dan Motivasi Pelajar Terhadap Mata Pelajaran Pendidikan IslamKBSM: Satu Tinjauan Ke Atas Pelajar-Pelajar Tingkatan 4 Di Sekolah Menengah Kebangsaan TanjungAdang, Gelang Patah, Johor Bahru, Johor. Tesis Sarjana Muda. Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.Muhammad Qutb. (2004). Manhaj al-Tarbiyyah al-Islamiyyah. Kaherah. Dar al- Shuruq.Nabilah Hashim. (2004). Peranan Pendekatan Pembelajaran Sebagai Pengantara Hubungan AntaraKeberkesanan Pengajaran Guru Dengan Pemikiran Kritis dan Kemahiran Insaniah. Tesis Ph.D. Malaysia:Universiti Utara Malaysia.Nashar, Drs. (2004). Peranan Motivasi dan Kemampuan awal dalam kegiatan Pembelajaran. Jakarta:Delia Press.Nazirah, Radin Salim. (2013). Tahap Pengetahuan Sedia Ada Pelajar Tentang Kata Pinjaman Arab danHubungannya Dengan Pencapaian Bahasa Arab. Tesis Sarjana. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Ng Yen Ching. (2009). Tahap Minat dan Pencapaian PMR dan Hubungannya Dengan Pencapaian EkonomiAsas. Bangi, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.Ngalim Purwanto. (1990). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.Noor Erma Abu & Leong Kwan Eu. (2014). Hubungan Antara Sikap, Minat, Pengajaran Guru dan PengaruhRakan Sebaya Terhadap Pencapaian Matematik Tambahan Tingkatan 4. JuKu: Jurnal Kurikulum &Pengajaran Asia Pasifik Januari 2014, Bil. 2 Isu 1.Noraini Kaprawi. (2010). Penyelidikan Dalam Pendidikan. Kuala Lumpur. Mc Graw Hill.Nordin Mamat. (2001). Latar Belakang Sosial dan Motivasi Pelajar terhadap Pencapaian Bahasa Melayudalam Sistem Pensijilan Terbuka SPM. Bangi:Disertasi Sarjana Pendidikan. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Norizah Ardi. (2005). Sikap Terhadap Bahasa Melayu dan Penggunaannya DiKalangan Pelajar Universiti Di Selatan Thailand. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Nur Ashiqin, N. (2004). Sikap Pelajar Matrikulasi Terhadap Pengajaran dan Pembelajaran MatematikDalam Bahasa Inggeris. Kolej Matrikulasi Melaka.Nursalam. (2003). Konsep dan Penerapan Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan: Pedoman Skripsi,Tesis dan Instrumen Penelitian Keperawatan, Jakarta: Salemba Medika.Nurul Ain Hamsari & Azizi Yahaya.(2012). Peranan Motivasi Pembelajaran, Gaya Keibubapaan dan SikapDengan Pencapaian Akademik. Journal of Educational Psychology & Counseling, Volume 5 March 2012,30-57.Omar, N. (2008). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran PendidikanIslam Tingkatan Lima. Jurnal Pendidikan, Institut Perguruan Tun Abdul Razak.Paul R. Pintrich Ph.D. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivationin learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology, 95(4), 667-686.Peña, Adriana Norato & Cañón, Jeny M. (2008). Developing Cognitive Processes In Teenagers ThroughThe Reading Of Short Stories. Profile 9 Bogota, Clombia, 9-22.Pintrich, P. R. (2003). A Motivational Science Perspective On The Role Of Student Motivation InLearning And Teaching Contexts. Journal of Educational Psychology, 95, 667-686.Quek Miow Leng. (2006). Pengaruh Rakan Sebaya Dengan Pencapaian Matematik Di Kalangan PelajarTingkatan 4 Di Daerah Batu Pahat. Tesis Sarjana Muda. Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.Rafidah Rajimin. (2006). Hubungan Pengaruh Ibu Bapa Terhadap Pencapaian Penilaian Menengah Rendah(PMR) Bagi Mata Pelajaran Sains: Tinjauan Di Salah Sebuah Sekolah Di Daerah Pontian, Johor. FakultiPendidikan, Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.Rahma Widyastuti. (2010). Hubungan Motivasi dan Hasil Tes Intelegensi Dengan Prestasi Belajar,Program Pascasarjana Universitas Sebelas Maret Surakarta2010.Rahmah Ismail, Siti Mariam Wan Chek & Ishak Yussof. (2015). Pengaruh LatarBelakang Keluarga Terhadap Upah dan Kadar Pulangan Persekolahan Anak.Kajian Malaysia, Vol. 33, No. 2, 2015, 43-60.Renzulli, J.S. &Reis, S.M. (1993). Developing Creative Productivity Through the Enrichment TriadModel. New Jersey: Ablex Publishing.Robert V. Krejcie & Daryle W. Morgan. (1970). Determining Sample Size For Research Activities.Educational And Psychological Measurement. 1970, 30, 607-610.Rohana Yusof. (2003). Penyelidikan Sains Sosial. Bentong: Pts Publication & Distributors Sdn. Bhd.Rohani Arbaa, Hazri Jamil & Nordin Abd Razak. (2010). Hubungan Guru-Pelajar dan Kaitannya DenganKomitmen Belajar Pelajar: Adakah Guru Berkualiti Menghasilkan Perbezaan Pembelajaran Antara JantinaPelajar?. Jurnal Pendidikan Malaysia. 35(2).Rohaty Mohd. Majzub. (1992). Psikologi Perkembangan Untuk Bakal Guru. Kuala Lumpur: Fajar BaktiSdn. Bhd.Rohizani Yaakub, Shahabudin Hashim & Mohd Zohir Ahmad. (2005). Pedagogi: Strategi dan TeknikMengajar Dengan Berkesan. Bentong: Pts Publications & Distributors Sdn. Bhd.Rosadah Abdul Majid & Nofrizal. (2006). Minat Kebolehan Membaca Al-Quran di Kalangan PelajarMadrasah di Sebuah Daerah di Indonesia. Prosiding Wacana Pendidikan Islam Siri ke-5 PendidikanIslam dan Bahasa Arab Pemangkin Peradaban Ummah, 336-313.Rosernberg, M.J & Hovland. (1960). Attitude Organization And Change : An Analysis Of ConsistencyAmong Attitudes Components. Westport : Yale University Press.Rosie Turner-Bisset. (2004). Pengajaran Pakar. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan.Rozmi Ismail. (2011). Psikologi Sosial. Bangi, Malaysia: Universiti KebangsaanMalaysia.Sabri Mohamad, Mohd Faizulamri Mohd Saad, Rokiah Ahmad (Dr), Mohd AkilMuhamed Ali, Mohd Nazri Ahmad, Ashraf Hj Ismail, Muhammad Hafiz Jamil& Nor Rahayu Mujahid. (2010). Keberkesanan Pengajaran dan Pembelajaran Pengantar Qiraat dan HafazanDi Universiti Kebangsaan Malaysia. Kertas Kerja Seminar Kebangsaan Pendidikan dan PenyelidikanQira’at. Kolej Universiti Islam Selangor.Saemah Rahman & John Arul Phillips. (2006). Hubungan Antara Kesedaran Meta kognisi, Motivasi danPencapaian Akademik Pelajar Universiti. Jurnal Pendidikan. 31, 21-39.Saifuddin Haji Masduki. (1997). Motivasi Belajar dan Harga Diri; Hubungan Dengan PencapaianAkademik Dun Kegiatan Kokurikulum Pelajar Sekolah Menengah. Tesis Sarjana. Fakulti Pendidikan,Malaysia: Universiti Malaya.Sakri Yusoff. (2010). Hubungan Minat Dengan Kebolehan Membaca Al-Quran Bertaranum dan Bertajwid.Bangi, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.Salleh Abd Rashid. (2003). Pemikiran profesional keguruan terhadap kurikulum dan pengajaran.Dibentangkan di Seminar Pendidikan MPBL.Sashi Kala Krishnan. (2010). Hubungan Antara Amalan Pengajaran Guru Menurut Persepsi Pelajar danSikap Pelajar Dengan Pencapaian Ekonomi Asas Di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) dan SekolahMenengah Jenis Kebangsaan Cina (SMJKC) Pulau Pinang. Tanjung Malim, Malaysia: Universiti PendidikanSultan Idris.Sedek Ariffin. (2008). Kaedah Bacaan Qira’at Hamzah: Kajian di Darul Quran Kuala Kubu Bharu,Selangor. Malaysia: Universiti Malaya.Shahril @ Charil Marzuki. (1997). Kajian Sekolah Berkesan Di Malaysia: Model Lima Faktor. TesisPh.D. Bangi, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.Shahril @ Charil Marzuki. (2004). Amalan Pengajaran Yang Berkesan: Kajian Di Beberapa SekolahMenengah Di Wilayah Persekutuan dan Selangor. Jurnal Pendidikan, 24:29-40.Shahril. (2005). Amalan Pengajaran Guru Menurut Persepsi Pelajar Yang Berkesan: Kajian DiBeberapa Sekolah Menengah Di Malaysia. Elementary SchoolJurnal, 97, 301-341.Shahrun Nizam Muhammad Sukarman. (2006). Keberkesanan Kaedah Pengajaran danPembelajaran Al-Qiraat Al-Sab`ah Di Kelas Kemahiran Al-Quran Di Sekolah Menegah Kebangsaan AgamaNegeri Selangor Darul Ehsan. Malaysia: Universiti Putra Malaysia.Shulman, L. S.. (1987). Knowledge And Teaching. Foundations Of The New Reform.Harvard Educational Review, 50.Shulman, L.S. & Grossman, P. L.. (1987). Final report to the Spencer Foundation (Technical Reportof the Knowledge Growth in a Profession Research Project). Stanford, CA: School of Education,Stanford University.Siti Hanim Ramli. 2006. Faktor-Faktor Mempengaruhi Pencapaian Pelajar dalam Mata Pelajaran TasawurIslam di Daerah Hulu Langat, Selangor. Projek Penyelidikan, Sarjana Pendidikan. Bangi: UniversitiKebangsaan Malaysia.Siti Masayu Rosliah Abdul Rashid. (2008). Peluang dan Cabaran Pendidikan Dalam Kalangan MasyarakatLuar Bandar: Satu Kajian Kes Isi Rumah Melayu Miskin Di Jajahan Bachok Kelantan. Pulau Pinang:Universiti Sains Malaysia.Skinner, E. A.. (1991). Development and perceived control: A Dynamic Model Of Action In Context. InM. R. Gunnar & L. A Sroufe (Eds.), Self-processes in development: Minnesota Symposium on ChildPsychology, 23, 167-216.Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. cet. 4. Jakarta: PT. Rineka Cipta.Slavin, R. (1997). A Theory Of School And Classroom Organization. Educational Psychologist ,22,89-108.Stephene Trembley, Nancy Ross & Jean Marie Berthelot. (1999).The Relationship Between EnvironmentalQuality of School Facilities and Student Performance. Environmental International. 12. 147-159.Syed Ahmad Tarmizi Syed Omar, Khairul Anuar Muhammad & Mohd Zohdi Mohd Amin. (2002). Tahfizal-Quran: Sejarah dan perkembangannya. Seminar Kaedah Pengajaran Tahfiz al-Quran PeringkatKebangsaan. Kolej Universiti Islam Malaysia.Tengku Zawawi Tengku Zainal. (2005). Pengetahuan Pedagogi Isi Kandungan Bagi Tajuk “Pecahan” DiKalangan Guru Matematik Sekolah Rendah. Tesis Ph.D.Bangi, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia,.Thian, Shiew Chu & Nordin, Aziz. (2007). Hubungan Pengetahuan Amali SainsDengan Sikap dan pencapaian Sains Pelajar Tingkatan Dua. Tesis Sarjana Muda. Skudai, Malaysia:Universiti Teknologi Malaysia.Toh Hon Leong. (2000). Rahsia Pelajar Cemerlang. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors.Sdn. Bhd.Ummu Habibah Ahmad. (2003). Al-Ahruf Al-Sab’ah wa Al-Qiraat A-Sab’ei. Beirut: Maktabah Awladal-Syeikh Li al-Turath.Usiskin, Z.. (2002). Teachers need a special type of content knowledge. [on-line].Didapati: http://www. Enc.org/focus/content/document.shtm?input=FOC.Vellnagel, C.C.. (2011). Cultural Differences In Job Motivation. Acomparision Of German And TurkishEmployees In The Tourism Industry. Tesis Sarjana. Jerman.Wan Mat Sulaiman & Haslinda Talib. (2011). Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Pelajar dalamPendidikan Islam. Proceeding 2nd International Conference on Islamic Education 2011 (ICIED2011).791-804.Wan Mohd Rani Abdullah. (1989). The Effects Of Teacher Attitudes Toward Students On Teacher’sPlanning, Instructional Support And Teacher’s Effort In Maintaining Order In Classroom. Tesis Ph.D.University of Chicago.Widad Othman. (1998). Kaedah Mengajar Lukisan Kejuruteraan. Fakulti Pendidikan, Skudai: UniversitiTeknologi Malaysia.Yahaya, A. & Ling, H. C.. (2008). Persepsi Pelajar Tingkatan 4 Terhadap Keberkesanan Kelas Tambahandi Sekolah. Kajian Kes. Fakulti Pendidikan, Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.Yee Pui Leng. (2005). Perkaitan Antara Faktor-Faktor Keluarga Dengan Aktiviti- Aktiviti BimbinganKaunseling Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar. Malaysia: Universiti Malaysia Sarawak.Yusof Abdul Kadir. (2007). Analisis Diskrepansi Pelaksanaan Kurikulum Sab’ah di Sebuah SekolahMenengah. Tesis Sarjana. Fakulti Pendidikan. Malaysia:Universiti Malaya.Yusoff, S. & Tamuri, A. H. (2010). Hubungan Minat Dengan Kebolehan Membaca Al-Quran Bertaranum dan Bertajwid. 1 st International Conference on Islamic Education 2010 (ICIED2010)at Holiday Villa Hotel & Suites Subang, Malaysia on 29th September 2010 to 1st Disember 2010, pp.601-608.Yusri Chek. (2005). Pelajaran Tajwid al-Qur’an di Malaysia: Kajian Terhadap Kelas Khas KemahiranMembaca dan Menghafal al-Qur’an di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. Latihan Ilmiah,Akademi Pengajian Islam, Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Zainal Madon & Mohd.Sharani Ahmad. (2005). Panduan Mengurus Remaja Moden.Kuala Lumpur: Pts Professional Publishing Sdn.BhdZainora, Daud. (2015). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Qiraat Di Darul Quran dan Ma’ahad TahfizAl-Qur’an Di Malaysia. Tesis Ph.D. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Zakaria Kasa, Amir Hasan Dawi, Azhar hj. Wahid, Mohd. Sanimadon & Mohd Noor Idris Shaharudin Ali.(2010). Isu Pendidikan Luar Bandar Di Perak. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Zaliza Mohamad Nasir & Zaitul Azma Zainon Hamzah. (2014). Sikap dan Motivasi Pelajar TerhadapPembelajaran Bahasa Melayu. Procedia-Social and Behavioral Sciences 134 ( 2014 ) 408 - 415.Zamri Mahamod. (2004). Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu Di Kalangan Pelajar Sekolah Menengah.Tesis Ph.D. Fakulti Pendidikan. Bangi, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.Zamri Mahamod. (2011). Inovasi P&P Dalam Pendidikan Bahasa Melayu. Tanjung Malim, Malaysia:Universiti Pendidikan Sultan Idris.Zawawi Ismail. (2008). Penilaian Kemahiran Bertutur Dalam Kurikulum Bahasa Arab Komunikasi DiSekolah Menengah Kebangsaan Agama. Bangi, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.Zurida Ismail & Hashimah Mohd Yunus. (2004). Sikap dan Keyakinan Guru-Guru Prasekolah DalamPengajaran Sains Awal. Kertas kerja dibentangkan dalam Seminar Kebangsaan Pendidikan Awal danPendidikan Khas Kanak-Kanak,Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan, Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.