Pemilihan kosa kata secara bertutur dan menulis dalam kalangan murid sekolah rendah di Bukit Katil, Melaka

Objektif kajian ini adalah untuk meneroka jumlah kosa kata secara bertutur dan menulisdalam kalangan murid di sekolah rendah berdasarkan jantina. Reka bentuk penyelidikan kuantitatifdan kualitatif telah dipilih untuk menjawab tujuh persoalan kajian dan empat hipotesis. Dua alatkajian telah digunakan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norshabarina Isa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5080
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Objektif kajian ini adalah untuk meneroka jumlah kosa kata secara bertutur dan menulisdalam kalangan murid di sekolah rendah berdasarkan jantina. Reka bentuk penyelidikan kuantitatifdan kualitatif telah dipilih untuk menjawab tujuh persoalan kajian dan empat hipotesis. Dua alatkajian telah digunakan iaitu soalan lisan dan soalan bagi ujian penulisan karangan. Respondenkajian ini terdiri daripada 70 orang murid iaitu 35 orang murid lelaki dan 35 orang muridperempuan. Hasil kajian menunjukkan jumlah keseluruhan kekerapan kosa kata bertutur ialah 5101.Jumlah kekerapan kosa kata bertutur bagi murid lelaki ialah 2497 (48.95%), manakala murid perempuanialah 2604 (51.05%). Seterusnya, jumlah keseluruhan kekerapan kosa kata menulis ialah 6513. Jumlahkekerapan kosa kata menulis murid lelaki ialah 3232 (49.62%), manakala murid perempuan ialah 3281(50.38%). Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara jumlahkekerapan kosa kata bertutur dan menulis terhadap pencapaian karangan murid (r=0.299,n=70,p= 0.012)bagi bertutur dan (r=0.416 ,n=70,p= 0.000) bagi menulis. Kesimpulannya, terdapat perbezaan jumlahkekerapan kosa kata bertutur dan menulis murid lelaki dan perempuan serta terdapat hubungan yangsignifikan antara jumlah kosa kata bertutur dan menulis terhadap pencapaian karangan murid tahunempat di sekolah rendah. Implikasinya, kajian ini berguna dalam pembinaan buku, modul dan bahanrujukan yang bersesuaian dengan tahap murid sertamemberi sumbangan kepada guru dan biro penerbitan Kementerian Pendidikan Malaysia.