Keberkesanan penggunaan komik terhadap pencapaian membaca murid pemulihan
Kajian ini dijalankan untuk melihat penggunaan komik terhadap kemahiran membacadalam kalangan murid pemulihan tahun 2 dan 3 untuk mata pelajaran BahasaMalaysia. Kajian tindakan ini telah dijalankan di dua buah sekolah di daerah Jempol(Negeri Sembilan) dan melibatkan lima belas orang responden. Objek...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5198 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini dijalankan untuk melihat penggunaan komik terhadap kemahiran membacadalam kalangan murid pemulihan tahun 2 dan 3 untuk mata pelajaran BahasaMalaysia. Kajian tindakan ini telah dijalankan di dua buah sekolah di daerah Jempol(Negeri Sembilan) dan melibatkan lima belas orang responden. Objektif kajian iniialah untuk meningkatan penggunaan komik dalam program pemulihan bacaansebagai bahan bantu mengajar. Objektif kedua ialah menarik minat murid pemulihanuntuk membaca, dan ketiga ialah untuk memperbaiki kemahiran membaca dalamkalangan murid pemulihan.Pengkaji memilih penyelidikan kualitatif untukmelaksanakan kajian tindakan ini. Instrumen kajian terdiri daripada analisis dokumen(keputusan peperiksaan Linus), pemerhatian (penggunaan komik dalam pengajarandan pembelajaran), temubual (untuk mengetahui minat murid membaca komik) dansoal selidik (menggunakan skala Likert) Data dianalisis dengan menggunakan kaedahtriangulasi dan perisian komputer ATLAS.ti. Kajian ini dijalankan berpandukanmodel Stephen Kemmis & Mc Taggart dan Model Penyelidikan Johnson. Dapatankajian menunjukkan peningkatan prestasi membaca dalam kalangan murid-muridpemulihan di samping menarik minat murid untuk membaca. Peningkatan prestasimembaca murid pemulihan dapat dilihat berdasarkan keputusan saringan Linus.Kebanyakan responden telah lulus dalam saringan Linus tersebut. Implikasi daripadakajian ini, guru-guru Bahasa Malaysia boleh mengintegrasikan penggunaan komikdalam pengajaran mereka |
---|